basisakte en huishoudelijk reglement wijzigen

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

basisakte en huishoudelijk reglement wijzigen

#1 , 10 mar 2009 22:10

Goeden avond, wij willen in samenspraak met de syndicus enkele artikels wijzigen/bijvoegen in zowel de basisakte als in het huishoudelijk reglement.
Moeten daar een bepaalde meerderheid voor zijn en hoeveel dan wel?
Moeten we dat enkel via de notaris deoen, of enkel laten registreren of allebei ?
Alvast bedankt voor jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 mar 2009 22:36

De meerderheid die je nodig hebt hangt af van de aard van het artikel dat je wilt wijzigen. Voor sommige heb je 4/5de nodig, voor andere unanimiteit (bv aanpassing van de 10.000sten vereist unanimiteit)

Als je een artikel in de akte of het inwendig reglement wijzigt is het best dat je de akte en/of het reglement laat aanpassen door een notaris.

Anders zijn de wijzigingen enkel geldig voor diegenen die eigenaar waren op het moment van de stemming, niet voor toekomstige nieuwe eigenaars. (Dat is de uitleg die ik enige weken geleden heb gekregen van Pedro.)

Als je aan de 10.000sten raakt moet je zowiezo bij de notaris passeren. (denk ik)

Pedro
Berichten: 735

#3 , 10 mar 2009 23:27

Goeden avond, wij willen in samenspraak met de syndicus enkele artikels wijzigen/bijvoegen in zowel de basisakte als in het huishoudelijk reglement.
Moeten daar een bepaalde meerderheid voor zijn en hoeveel dan wel?
Moeten we dat enkel via de notaris deoen, of enkel laten registreren of allebei ?
Alvast bedankt voor jullie raad.
Elke wijziging die in de statuten wordt aangebracht dient het voorwerp uit te maken van een authentieke akte. Dit gebeurt na rechtsgeldige beslissing via de notaris die de wijzigende akte dan overschrijft op het bevoegde hypotheekkantoor. Op die manier worden de wijzigingen zgn. tegenwerpelijk aan derden.

Beslissingen die door de AV worden genomen zijn ten aanzien van de mede-eigenaars rechtstreeks en onmiddellijk tegenwerpelijk (t.t.z. na .
3 maanden wanneer er geen protest bij de vrederechter werd aangetekend).

Er dient wel te worden opgemerkt dat wanneer een syndicus geen bijzonder mandaat bekomt hetwelk hem de mogelijkheid geeft om voor de afhandeling van het dossier in naam en voor rekening van de VME/individuele eigenaars bij de notaris het nodige te doen, dat dit impliceert dat elke eigenaar persoonlijk langs de notaris zal moeten gaan om de akte te ondertekenen.

M.a.w. diegene die niet komt (niet kan komen) blokkeert daardoor gans de boel.

Een reglement van inwendige orde en elke wijziging hieraan dient niet het voorwerp van een authentieke akte uit te maken. Dit mag dus onderhands.

Houd er hier wel rekening mee dat de betreffende beslissing en de wijziging van het reglement van orde tegenstelbaar dient te worden gemaakt aan eenieder die houder is van een persoonlijk (huurder) of zakelijk (vruchtgebruiker) recht en aan ieder die toelating heeft tot bewoning.

Afhankelijk van de situatie ligt de informatieplicht bij de mede-eigenaar dan wel bij de syndicus.

Reclame

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#4 , 12 mar 2009 17:17

Vandebos en Pedro van harte dank !

Nog even iets :
als ik het goed begrijp, en de mede-eigenaars ondertekenen (een gezamenlijke lijst voor volmacht), dan kan de syndicus alles regelen via de notaris zonder dat we individueel moeten gaan ? MOET iedere mede-eigenaar mee tekenen ? wat als er 1 tegenstribbelt ?
Iemand een idee van het prijskaartje ??
Beste mensen, mijn dank en groeten

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 15 mar 2009 10:54

goede morgen,
op mijn laatste vragen geen hulp/raad aub ?
groetjes

Pedro
Berichten: 735

#6 , 15 mar 2009 17:43

Vandebos en Pedro van harte dank !

Nog even iets :
als ik het goed begrijp, en de mede-eigenaars ondertekenen (een gezamenlijke lijst voor volmacht), dan kan de syndicus alles regelen via de notaris zonder dat we individueel moeten gaan ? MOET iedere mede-eigenaar mee tekenen ? wat als er 1 tegenstribbelt ?
Iemand een idee van het prijskaartje ??
Beste mensen, mijn dank en groeten
Wanneer de vergadering rechtsgeldig beslist om de statuten te wijzigen, dan kan de syndicus tijdens dezelfde vergadering in functie van voorgaande een bijzonder mandaat vragen zodat hij idd voor de VME/individuele eigenaars bij de notaris de wijzigende statuten kan tekenen.

Aangezien het wel eens gebeurt dat een hypotheekbewaarder het bijzonder mandaat van de syndicus niet erkent, en hierdoor vooralsnog alle eigenaars bij de notaris dienen te passeren om te tekenen, neemt men best nog een dagordepunt op waarin wordt beslist dat elkeen die niet spontaan gaat tekenen, daartoe in rechte zal worden gedwongen.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#7 , 18 mar 2009 22:01

Pedro, dank je wel voor je tips
groetjes verder

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”