Goeden avond, wij willen in samenspraak met de syndicus enkele artikels wijzigen/bijvoegen in zowel de basisakte als in het huishoudelijk reglement.
Moeten daar een bepaalde meerderheid voor zijn en hoeveel dan wel?
Moeten we dat enkel via de notaris deoen, of enkel laten registreren of allebei ?
Alvast bedankt voor jullie raad.
Elke wijziging die in de statuten wordt aangebracht dient het voorwerp uit te maken van een authentieke akte. Dit gebeurt na rechtsgeldige beslissing via de notaris die de wijzigende akte dan overschrijft op het bevoegde hypotheekkantoor. Op die manier worden de wijzigingen zgn. tegenwerpelijk aan derden.
Beslissingen die door de AV worden genomen zijn ten aanzien van de mede-eigenaars rechtstreeks en onmiddellijk tegenwerpelijk (t.t.z. na .
3 maanden wanneer er geen protest bij de vrederechter werd aangetekend).
Er dient wel te worden opgemerkt dat wanneer een syndicus geen bijzonder mandaat bekomt hetwelk hem de mogelijkheid geeft om voor de afhandeling van het dossier in naam en voor rekening van de VME/individuele eigenaars bij de notaris het nodige te doen, dat dit impliceert dat elke eigenaar persoonlijk langs de notaris zal moeten gaan om de akte te ondertekenen.
M.a.w. diegene die niet komt (niet kan komen) blokkeert daardoor gans de boel.
Een reglement van inwendige orde en elke wijziging hieraan dient niet het voorwerp van een authentieke akte uit te maken. Dit mag dus onderhands.
Houd er hier wel rekening mee dat de betreffende beslissing en de wijziging van het reglement van orde tegenstelbaar dient te worden gemaakt aan eenieder die houder is van een persoonlijk (huurder) of zakelijk (vruchtgebruiker) recht en aan ieder die toelating heeft tot bewoning.
Afhankelijk van de situatie ligt de informatieplicht bij de mede-eigenaar dan wel bij de syndicus.