Erfdienstbaarheid van toegang en doorgang voor bakfiets met drie wielen

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Erfdienstbaarheid van toegang en doorgang voor bakfiets met drie wielen

#1 , 10 mei 2022 21:52

Ik heb een appartement gekocht in een gebouw met een 100tal appartementen. In de kelder onder het gebouw zijn er parkings voor autos en fietsen. Het gebouw heeft geen eigen inrit maar hiervoor dient er gebruik gemaakt te worden van een publieke parkeergarage, die er vlak naast ligt.

De oplevering is nog niet gebeurd.

Die garage is eigendom (via een dochterfirma) van een bouwpromotor. Die heeft het project verkocht aan een andere bouwpromotor. En hij gebruikt nog een ander firma voor de uitbating.

Uiteraard zijn er aktes waar een erfdienstbaarheid van fiets- en voetgangersdoorgang door het parkeergebouw in staat. En uiteraard ook voor de autos. In de akte staat er een omschrijving als

<quote>
De toegang en doorgang mag enkel gebruikt worden door personenwagens, kleine bestelwagens, motorfietsen, bromfietsen, elektrische fietsen, fietsen en in het algemeen alle vervoersmiddelen en eventueel rollend materiaal dat voldoet aan de Algemene voorwaarden van de Uitbating van de Parking Tweewaters (in de mate dat de bepalingen ervan zinvol zijn voor de kavels in kwestie en voor zover ze niet in strijd zijn met de bepalingen van onderhavige basisakte of de deelbasisakte Parking Privaat, met inbegrip van deze over de erfdienstbaarheden van toegang en doorgang) dat eigendom is, gebruikt wordt door en/of tijdelijk geparkeerd wordt met toestemming van de eigenaar van (en/of houder van een zakelijk en/of persoonlijk-gebruiks-recht) met betrekking tot het heersend erf voor zover deze vervoersmiddelen geen rijbewijs C of hoger vereisen. Vrachtwagens, wagens voor ophaling afval of andere zware vervoersmiddelen mogen onder geen enkel beding gebruik maken van deze erfdienstbaarheid. Bovenstaande opsomming is evenwel niet limitatief in dient geïnterpreteerd te worden in het kader van de werkelijke bedoeling en de evolutie in de tijd van techniek en wetenschap.
</quote>

Ik ben uiteraard van mening dat een bakfiets met drie wielen (dat is dus geen fiets maar een rijwiel in Belgie) hier ook onder valt.

De parking heeft twee toegangen:

De toegang voor autos is beschermd door lusdetectoren, slagbomen, nummerplaatherkenning, metalen hekken. Je kan uiteraard ook nog een ticketje nemen en aan de automaat betalen. De technisch verantwoordelijk denkt dat het niet gaat lukken met een fiets omdat die gewoonweg niet gedicteerd wordt.

De toegang voor fietsen bestaat uit een trap met in het midden een fiets goot. Er is een ook een hek, maar dat is enkel beschermd door een code.

Tussen beide ingangen is er een betonnen muur. Je kan dus niet even via de autos omlaag (als je onder de slagboom door geraakt) en dan door het hek van de fietsen.


Er is dus de kafkaiaanse toestand dat je naar de parkings in de kelder kan met een auto of met een fiets met twee wielen, maar niet met een bakfiets met drie wielen....

De rest van de infrastructuur zoals de deuren van de fietsenparkings zien er wel goed uit.

Nu heb ik toevallig een dure bakfiets met drie wielen. Het is helemaal geen goed idee een dergelijke fiets op straat te laten staan (of zelfs te parkeren in het station) in Leuven.

Ik heb al geprobeerd het probleem te leggen bij mijn bouwpromotor door te klagen bij de oplevering van de gemene delen. Maar opeens moet mijn syndicus gaan praten met de andere bouwpromotor.
Ik vindt dus dat mijn fietsenstalling niet geschikt is voor zijn doelstelling zijnde het stallen van fietsen (in casu bakfietsen met drie wielen). Maar blijkbaar zijn ze iets anders van mening. De syndicus is zeer summier in zijn communicatie.

Ze hebben nog niet gevraagd mijn appartement op te leveren. De oplevering van de gemene delen is bezig, maar de aangestelde expert had problemen gevonden......

In het ergste geval moet ik dus proberen via de VME een rechtszaak aan te spannen tegen de eerste bouwpromotor om de installatie aan te passen voor bakfietsen met drie wielen. Maar dit kan wel lang duren.

Enig idee om dit op te lossen....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 mei 2022 22:43

Rijwielen tot 1m breed zijn in wegcode gelijkgesteld met fietsen

Als detectielussen niet werken: hang een straffe magneet onder uw bakfiets, zo'n neodymium geval

Nummerplaat is desnoods ook te regelen

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2022 07:39

Er is ook een badge voor in het geval de nummerplaatherkenning niet werkt. Het systeem houdt ook bij of je wagen al binnen of buiten is. Ik wil dus wel met zowel mijn auto als fiets binnen geraken.

Ze doen ook moeilijk over een extra badge omdat je daar ook gratis mee kan parkeren in het publieke gedeelte.

IK zoek dus eigenlijk meer naar een juridische oplossing omdat ze zouden mee werken.....

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 11 mei 2022 07:53

Dagvaarden zal inderdaad de uiteindelijke oplossing zijn. Zoals hierboven gezegd, is een bakfiets smaller dan 1m wettelijk gezien een fiets en zijn ze contractueel verplicht een oplossing voor u te voorzien.

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 12 mei 2022 12:52

Hoe is de fietsberging ingericht? Fietshaken? Fietsstandplaatsen? Hoe zijn de fietsplaatsen toegewezen? Een of twee fietshaken per appartement?

Ook al is een bakfiets volgens de wegcode misschien nog een fiets dan zou k als mede eigenaar niet pikken dat je drie/vier “tweewielerfietsplaatsen” opeist. Koop een parkeerplaats / parkeergarage en je bakfiets heeft altijd royaal plaats.

In een appartement dat ik heb heeft bij akte elk appartement 1 fietshaak toegewezen gekregen ….

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2022 12:26

De fietssenberging is een ruimte in de garage afgesloten door metalen hekken. De deur is breed genoeg. Elk appartement heeft recht op twee plaatsen. Er staan inderdaad beugels voor fietsen, maar daarnaast is er nog voldoende plaats.
Het is opgebracht tijdens de eerste vergadering van de VME. Er gaat niet gecontroleerd worden of je er maar twee fietsen plaatst en grotere fietsen/bakfietsen zijn ook toegelaten.

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2022 12:28

Ik heb inderdaad ook een parkeerplaats met zelfs een laadpaal. Dat is een ander onderwerp....
Het is duidelijk niet de bedoeling dat enkele tienduizenden euros betaal voor een parkeerplaats om een fiets te kunnen stallen

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 14 mei 2022 17:17

… om een BAKfiets te kunnen stallen…. Nu t is je gegund dat je gelijk zou halen …

BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mei 2022 18:04

Een rechtspraak aanspannen met de VME, zal eerst moeten voorkomen op de eerste AV en daar gestemd moeten worden... denk ik

LeenW
Berichten: 12839

#10 , 14 mei 2022 18:18

De discussie over de standplaatsen lijkt mij niet eens relevant als TS de bakfiets niet eens binnen kan rijden..

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jun 2022 20:39

Het wordt interessanter. De magneet converteert de bakfiets in een soort auto. Je kan dus perfect een parkeerticket nemen. Dan gaan de slagbomen en de toegangshekken open en je kan binnen rijden. Om buiten te rijden gaan de toegangshekken ook open. Juist voor de slagbomen kan je afslaan om via de toegang voor de fietsen weg te rijden.

Vraag is nu wat de uitbater van de parking juridisch kan doen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”