Beschikbaarheid syndicus

bonpa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beschikbaarheid syndicus

#1 , 08 mei 2022 06:58

Wij hebben een mede-eigenaar als syndicus.
Hij is 5 maanden per jaar op Tenerife.
Hij beantwoordt geen mails noch telefoons.
Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 mei 2022 08:47

Denk het niet. Syndicus moet altijd bereikbaar zijn in het geval van hoogdringendheid. Oplossing: en andere syndicus kiezen op de volgende AV.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2022 09:08

Zie ook Mava105

Syndicus moet 7dagen op 7 en 24u te bereiken en beschikbaar zijn. Dit voor noodgevallen en dringende zaken.
Voor gewone correspondentie en mails/telefoons zou ik zeggen 9 to 5

Beslissingen nemen over ernstige schadegevallen, dringende herstellingen ... kan men niet vanuit Tenerife. Noch opvolging werkzaamheden.

Dringend een ernstige syndicus zoeken.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 08 mei 2022 12:18

Die medeeigenaar vervult de syndicusrol ws gratis of voor een minimale vergoeding. Een professionele syndicus kost een pak geld. Aan jullie om te kiezen. Kan een tweede eigenaar niet inspringen? Je portemonnee zal je dankbaar zijn. t Gaat over een kleine medeeigendom. ….

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2022 12:35

Die medeeigenaar vervult de syndicusrol ws gratis of voor een minimale vergoeding. Een professionele syndicus kost een pak geld. Aan jullie om te kiezen. Kan een tweede eigenaar niet inspringen? Je portemonnee zal je dankbaar zijn. t Gaat over een kleine medeeigendom. ….
Sirkii, ik begrijp uw standpunt.
Maar wettelijk is de syndicus alleen verantwoordelijk voor zijn beheersdaden, en het uitvoeren van de opdrachten door de AV.
Zijn verantwoordelijkheden doorschuiven naar een andere mede eigenaar of buitenstaander kan niet.

En wat met de aansprakelijkheid van de syndicus ?

Hopelijk hebben zij een BA verzekering syndicus als deze het gratis doet ?

Beste is dat een andere mede eigenaar de taak van de syndicus overneemt op een AV, na stemming.
Want een syndicus die 5 maanden op Tenerife zit, zal op den duur wel eens problemen geven. En zeker als er eens onenigheid plaats vindt tussen de eigenaars.

Ik besef zeer goed dat een professionele syndicus in een kleine VME te veel geld kost. Daarom de noodzaak om een syndicus te hebben die gans het jaar aanwezig is en beschikbaar.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 08 mei 2022 13:19

Hier wordt m.i. wel in extremen geantwoord. Tussen een syndicus die 5 maanden in Tenerife zit en een professionele zit nog een hele waaier.

Bedenk ook dat syndicus zijn zowat het ondankbaarste “beroep” is dat er bestaat.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2022 13:32

Hier wordt m.i. wel in extremen geantwoord. Tussen een syndicus die 5 maanden in Tenerife zit en een professionele zit nog een hele waaier.

Bedenk ook dat syndicus zijn zowat het ondankbaarste “beroep” is dat er bestaat.
CityBird,

Ik zie geen antwoorden om een professionele syndicus te nemen, noch bij Mava, Sirkii als Lynxxx.

En professionele syndicus zijn is zeker niet het ondankbaarste beroep. Zie maar de tal van klachten, fraudes en ongeregeldheden in die sector. Tegenwoordig is elke seconde werk = betaalde extra kosten en bovenop de % op uit te voeren werken. Dat kan een vrijwillige ( eigenaar ) syndicus niet zeggen.

Maar een syndicus die 5 maanden op Tenerife zit; daar heb ik mijn twijfels over of die zijn mandaat correct kan uitvoeren en verantwoord is.
Voor een niet professionele syndicus ( mede eigenaar ) hangt bij fouten of inbreuken dikwijls het zwaard van Damocles boven het hoofd.
Daarom het grote belang om voor een niet betaalde syndicus een BA verzekering syndicus af te sluiten.

CityBird
Berichten: 792

#8 , 08 mei 2022 14:02

Nee, maar hier staat in de antwoorden dat een syndicus 7 op 7 beschikbaar moet zijn. Dat kan wettelijk wel zo zijn maar dat is totaal onrealistisch voor een “vrijwillig” syndicus die dat vaak gratis of voor een habbekrats doet. Dat zijn ook maar mensen.

Ik ben zelf 1 jaar syndicus geweest en de bagger die je van medebewoners/eigenaars over je hoofd krijgt tart alle verbeelding. Bij professionele syndici hoor ik gelijkaardige verhalen, maar daar heb je tenminste de afstand en vergoeding die hiermee gepaard gaat.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 08 mei 2022 14:14

Ik ben zelf 1 jaar syndicus geweest en de bagger die je van medebewoners/eigenaars over je hoofd krijgt tart alle verbeelding. Bij professionele syndici hoor ik gelijkaardige verhalen, maar daar heb je tenminste de afstand en vergoeding die hiermee gepaard gaat.
(CityBird)

Maar ook dan moet je meer dan een olifantenvel hebben, vrees ik. En dan nog. Er is niet alleen de geldelijke beloning die telt, iedereen heeft graag wat "positieve bevestiging" :) . En ik heb in alle geval nog niet dikwijls gehoord dat een syndicus een staande ovatie kreeg ! Hoe die mensen dat kunnen volhouden??? Een vrijwilliger/eigenaar is daar niet de juiste persoon voor dacht ik.

Maar natuurlijk heb je in dat beroep ook malafide figuren, zoals overal. En die moeten er gewoon uit, zonder meer.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mei 2022 14:27

@CityBird en @Bosprocureur

Jullie hebben beiden gelijk. Een vrijwilliger syndicus heeft het helemaal niet onder de markt ( ook uit vroegere ervaring ). Dikwijls onbaatzuchtig maar o zo miskend.

Met 7 op 7 in deze gevallen niet te letterlijk nemen. Maar moet in geval van nood bereikbaar zijn. En chapeau voor diegenen die het vrijwillig en dikwijls onbetaald uitvoeren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 08 mei 2022 16:30

Heb het ook bijna 5 jaar lang gedaan in een blok van 9 appartementen, waar ik zelf één van de mede-eigenaars was. 2 van de 3 mede-eigenaars waren altijd beschikbaar om een kluisje te doen zoals onkruid wieden, gras afrijden, snoeien enz. tot zelfs een sleuf van 6 meter graven om een gasleiding binnen te brengen voor een nieuwe CV, met inbegrip van het terug leggen van de betonklinkers. De 3de was nooit present, maar was wel diegene die altijd reclameerde. O.a. daarom heb ik de fakkel doorgegeven aan de 2de mede-eigenaar. Deze 2 eigenaars zijn dan overeen gekomen op een AV (meerderheid van de stemmen) om meer zaken uit te besteden en in rekening te brengen. En raad eens wie er reclameerde dat de algemene kosten zo sterk waren gestegen?
(nb een prof aan de universiteit)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”