Meerdere leden zelfde gezin kandidaat RvME - wettig?

madhouse
Topic Starter
Berichten: 7

Meerdere leden zelfde gezin kandidaat RvME - wettig?

#1 , 06 mei 2022 14:45

Kan niet meteen iets vinden online,

in onze blok is er binnenkort een AV. In de agenda zien we nu dat 2 leden van hetzelfde gezin in de RvME willen. 1 lid is een vernieuwing en de andere is kandidatuur. Ze hebben maar 1 entiteit maar zouden zo 2 stemmen krijgen in de RvME.
Is dit mogelijk? Zo kan je natuurlijk snel een onevenwicht creeeren. Zijn er regels of wetgeving die dit beperken?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2022 15:41

Enkel titularissen die stemrecht hebben op de AV kunnen zeterlen in de RVME.
Dus de lasthebber van uw appartement kan zetelen in de RVME. Indien uzelf lasthebber bent, dan kunt u zetelen; indien echtgenote lasthebber kan zij zetelen. Samen zal niet gaan.
Het zou belangenvermenging zijn en oneerlijk tov andere eigenaars.

madhouse
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 08 mei 2022 13:36

Ik dacht het wel maar kon niet meteen een tekst vinden.
Is er ergens een link die ik kan gebruiken om dit aan te tonen? Nu staan ze dus beide (man en vrouw) op de lijst om verkozen te worden in de RvME.
Ik kan misschien best de syndicus dan aandachtig maken dat dit niet kan en het punt laten schrappen van de agenda?

Lasthebber is in principe diegene op wiens naam het goed geregistreerd staat?


bedankt,

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2022 15:54

Ik dacht het wel maar kon niet meteen een tekst vinden.
Is er ergens een link die ik kan gebruiken om dit aan te tonen? Nu staan ze dus beide (man en vrouw) op de lijst om verkozen te worden in de RvME.
Ik kan misschien best de syndicus dan aandachtig maken dat dit niet kan en het punt laten schrappen van de agenda?

Lasthebber is in principe diegene op wiens naam het goed geregistreerd staat?


bedankt,
Lasthebber is diegene die opgegeven wordt aan de syndicus voor die bepaalde kavel ( normaal de eigenaar, of in geval man/vrouw een van beiden ) deze heeft dus stemrecht op de AV, kan wel volmacht geven aan partner maar kan dan zelf niet stemmen of aanwezig zijn op de AV..
In het algemeen bestaat de RVME uit een beperkt aantal mensen met stemrecht op de AV van de mede eigenaars, en ziet er op toe dat de syndicus van het gebouw zijn taken naar behoren uitvoert.

Leden van de RVME worden jaarlijks verkozen op de AV.
Dus enkel deze personen met stemrecht op die AV kunnen hun kandidatuur stellen voor de RVME. Gezien man en vrouw niet tegelijk het stemrecht hebben op één en delfde AV, is het één van beiden. Zou trouwens ook geen aanrader zijn in verband met belangenvermenging of oordeelkracht.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”