verkrijgende verjaring: perceel heeft geen eigenaar

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

verkrijgende verjaring: perceel heeft geen eigenaar

#1 , 03 mei 2022 11:04

Beste

mijn vader onderhoudt reeds meer dan 30 jaar een stuk perceel als groetentuin.
Op cadgis heeft dit perceel geen nummer. Het is ook niet volledig omleind (in geel).
Ook op geopunt staat er geen nummer bij het perceel.
Aanpalende buren kennen ook de eigenaar niet.
We hebben dus helemaal geen gegevens om naar te informeren.

Hoe kunnen we verder?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 03 mei 2022 11:49

Percelen zonder kadastraal nummer behoren tot het openbaar domein.
Het openbaar domein is niet vatbaar voor verkrijgende verjaring: (Nieuw) Burgerlijk wetboek, boek 3, art. 3.45.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#3 , 03 mei 2022 12:14

Beste,

ik lees:
" Het onderscheid tussen openbaar of privaat domein valt niet samen met het al dan niet aanwezig zijn van een kadastraal perceelnummer. Opdat een onroerend goed tot het openbaar domein zou behoren, dient het goed door een (uitdrukkelijke of impliciete) beslissing bestemd te zijn tot het gebruik van allen."

Mag ik daaruit verstaan dat als een gemeente (in een zeer oude verkaveling) als meer dan dertig jaar niets doet met een stukje grond, het eigenlijk niet meer tot het openbaar domein behoort?

Reclame

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#4 , 03 mei 2022 12:18

Moeten we dan aan de gemeente eerst vragen voor een desaffectatie van die grond en dan een overdracht?

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2022 14:15

Wat is je doel eigenlijk?

Er is niemand die laat weten eigenaar te zijn van dit stukje grond, dus je vader kan dit nu toch blijven bewerken als groententuin?

Is dit aansluitend aan zijn woning of grond gelegen of helemaal ergens anders?

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#6 , 04 mei 2022 13:38

Doel zou zijn om het stuk grond te verwerven en dan later te verkopen aan de aanpalende eigenaar. Daar gaat de "verkrijging" toch om? De huidige eigenaar (gemeente blijkbaar als er geen kadastraal nummer is, middenin een verkaveling) doet er niets mee en heeft ook geen plannen. Opbrengsten gaat naar de kleinkinderen :-)

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 04 mei 2022 14:47

Zou het echt zo makkelijk zijn?

Stel u voor... dan kan ik ook wel wat grond claimen

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#8 , 04 mei 2022 15:33

Als u eerst meer dan 30 jaar lang een perceel onderhoudt en voldoet aan de voorwaarden van de verkrijgende verjaring.... tenzij ik me daar een totaal verkeerd beeld van schets. Maar dat is het toch in een notedop, niet?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mei 2022 16:14

1. Het is nog steeds een rechter die de verkrijgende verjaring moet beoordelen.
2. De bezetter van de grond kan zelf geen procedure inleiden om de verkrijgende verjaring te bekrachtigen. Hij kan dit enkel als verweermiddel gebruiken bij een procedure aangespannen door de eigenaar.
Mij lijkt dan ook dat je niets kan doen om dit ten gelden te maken.

bambipower
Berichten: 1034

#10 , 04 mei 2022 17:39

En hoe bewijs je dat je dat 30 jaar onderhouden hebt?
Is een groententuin onderhouden? Kan ook gezien worden als ’vernielen’

Kunnen ze geen bezettingsvergoeding vragen, als je wat in de pot gaat roeren?
Ik zou voorzichtig zijn

CityBird
Berichten: 792

#11 , 04 mei 2022 18:45

Doel zou zijn om het stuk grond te verwerven en dan later te verkopen aan de aanpalende eigenaar. Daar gaat de "verkrijging" toch om? De huidige eigenaar (gemeente blijkbaar als er geen kadastraal nummer is, middenin een verkaveling) doet er niets mee en heeft ook geen plannen. Opbrengsten gaat naar de kleinkinderen :-)
Dat kan bij privébezit tenminste, ervaring uit eerste hand. Probleem is echter dat je een notaris in jouw regio moet vinden die bereid is deze “uitdaging” aan te gaan. Meesten passen hiervoor. Best verschillende notarissen contacteren. Bewijs van onderhoud kan via getuigenissen.

In ons geval was dat een perceel met een 100-tal eigenaars in verschillende graden waarvan bovendien een 5-tal minderjarigen en sommigen met buitenlandse adressen. Naar rechter stappen is zinloos, de kosten om 100 eigenaars te dagvaarden overschreden ruimschoots de waarde van dat perceel, vandaar ook dat de weinige eigenaars die alsnog op de hoogte waren van het bezit van dat perceel nooit in staat waren om dat perceel te verkopen. Is immers economisch onrendabel.

Toch heeft een van de eigenaars die het dwars zat dat hij zelf dit perceel nooit ten gelde kon maken na die verkrijgende verjaring de activiteiten (verkaveling, bouwplannen) nauwlettend in de gaten gehouden en bezwaar aangetekend bij de eerste verkaveling. Gemeente heeft toen die verkaveling (tijdelijk) opgeschort. Huidige status ken ik niet.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#12 , 04 mei 2022 19:41

1. Het is nog steeds een rechter die de verkrijgende verjaring moet beoordelen.
2. De bezetter van de grond kan zelf geen procedure inleiden om de verkrijgende verjaring te bekrachtigen. Hij kan dit enkel als verweermiddel gebruiken bij een procedure aangespannen door de eigenaar.
Mij lijkt dan ook dat je niets kan doen om dit ten gelden te maken.
Rechter moet inderdaad beoordelen, maar puntje 2 is veranderd in de nieuwe wetgeving (dacht ik). Nu kan je als bezetter wel zelf de procedure inleiden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”