Rijhuis CV uitlaat boven dak buren

mrniceguy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Rijhuis CV uitlaat boven dak buren

#1 , 02 mei 2022 12:09

Hallo

een kleine 2 jaar geleden heb ik mijn oude gasketel van 1984 laten vervangen met een condensatie gasketel.

In deze ruimte was er altijd al een gat in de muur als verluchting.

De techniekers die de CV ketel hebben geplaatst hebben dat gat nu gebruikt om de de uitlaat van de nieuwe CV ketel te plaatsen.

Dit staat bij mij allemaal op de zolderverdieping van mijn rijhuis.

Nu bijna 2 jaar later hebben de buren dit opgemerkt en klagen dat de plastic uitlaat over hun dak steekt voor als ze bijvoorbeeld ooit willen bij bouwen in de hoogte.

Ik ben nog niet lang huiseigenaar en heb dus veel vragen die bij mij opkomen in deze situatie:

Nu wat zijn mijn rechten en mijn plichten?

Is dit niet de verantwoordelijkheid van de firma die de installatie doet om een reguliere installatie af te leveren?

Stel ze krijgen een vergunning en mogen hun rijhuis verhogen, hadden zij dan gewoon mijn verluchtingsgat mogen dicht maken, zodat ik met co2 gevaar zou zitten?

Ik heb bang dat dit een dure grap zal worden voor mij.

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 mei 2022 12:37

Dat mag eigenlijk niet

Dus als uw buren ooit hun woning willen verhogen , wat eerlijk gezegd zeer zeldzaam is, zal u een andere oplossing moeten zoeken ...

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 02 mei 2022 13:00

Flexibele buis in oude schouw van vorige gasketel laten leggen.
Vermits ketel op zolder staat kan dat noch moeilijk noch duur zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

mrniceguy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2022 13:53

Ik heb net gelezen dat voor een condensatie ketel de schouw moet getubeerd worden alvorens die hiervoor dienst kan doen.

In het geval dat ik verplicht wordt dit aan te passen. Moeten die kosten dan niet voor het erkend installateur bedrijf zijn? Ik heb toch betaald voor een reguliere installatie?

Ze kunnen tog geen illegale praktijken handteren om mij een antrekkelijkere offerte te kunnen aanbieden of uit gemakzucht?


Nu mijn doel is overeenkomen dat het zo mag blijven tot dat ze effectief willen verbouwen en hoop dat ze daarin mee willen gaan.

Groeten,

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 02 mei 2022 14:11

Stond in het bestek dat een flexibele buis in de schouw in de prijs inbegrepen is?
Zoniet geef ik u niet veel kans dat die installateur dat na twee jaar gratis komt uitvoeren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 02 mei 2022 15:04

Het is niet aan de installateur om uit te maken waar de perceelgrens is en of er toestemming van de buren is, dat is iets dat u zelf in de gaten had moeten houden.

mrniceguy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mei 2022 15:42

Ik wil niet te vel uitwijken, maar ik vind dat onrealistisch als je als gewone mens een installatie laat uitvoeren door een erkend installateur met jaren ervaring dat die zomaar een illegale installatie kan doen en die verantwoordelijkheid dan bij mij ligt omdat ik hun job en richtlijnen dan blijkbaar beter moet kennen dan zijzelf.

Dat is om problemen vragen..

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 02 mei 2022 16:02

Ik wil niet te vel uitwijken, maar ik vind dat onrealistisch als je als gewone mens een installatie laat uitvoeren door een erkend installateur met jaren ervaring dat die zomaar een illegale installatie kan doen en die verantwoordelijkheid dan bij mij ligt omdat ik hun job en richtlijnen dan blijkbaar beter moet kennen dan zijzelf.

Dat is om problemen vragen..
Hun job en richtlijnen zijn de correctheid van de installatie ivm afvoer, verluchting, en andere zaken die wettelijk vastgelegd zijn. Als hieraan voldaan is, is het een reguliere installatie. De rest is uw verantwoordelijkheid.

Het excuus dat u niet zou weten dat uw huis niet over de perceelgrens met de buren mag komen, lijkt mij weinig geloofwaardig in een gerechtelijke procedure.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 02 mei 2022 16:15

De installatie zoals beschreven is technisch gezien wettelijk in orde.
Het is niet de taak van een installateur om de eigendomsverhoudingen te verifiëren. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar/opdrachtgever.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 02 mei 2022 16:26

Flexibele buis in oude schouw van vorige gasketel laten leggen.
Vermits ketel op zolder staat kan dat noch moeilijk noch duur zijn.
Het is een condensatieketel, dus dubbelwandige buis. En die heb ik nog nooit gezien als dubbelwandig.
Aan TS best een akkoord maken dat op het ogenblik dat buurman zijn gebouw verhoogt, hij zal instaan voor een andere schouwafvoer.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 02 mei 2022 21:51

Dubbelwandige buis is enkel wanneer de verse lucht wordt genomen bij de uitlaat op het dak. Er zijn andere oplossingen en dan gebruikt men in de schouw zelf meestal een flexibele buis die enkel dient als "uitlaat" .
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 03 mei 2022 09:28

Dubbelwandige buis is enkel wanneer de verse lucht wordt genomen bij de uitlaat op het dak. Er zijn andere oplossingen en dan gebruikt men in de schouw zelf meestal een flexibele buis die enkel dient als "uitlaat" .
Maar dan is er geen enkel garantie op een goede aanvoer van verse lucht naar de ketel. Niet iedere schouw is perfect gebouwd, en ik heb daar al veel voorbeelden van gezien, waar loskomende stenen de flexibele buis zodanig hadden ingedrukt, dat er geen normale afvoer meer mogelijk was evenmin als een goede aanvoer van verse lucht.

mrniceguy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 mei 2022 11:28

@LeenW ik was/ben nog maar net huiseigenaar, dus al doende leert men ik zal die fout geen 2x maken. Je kan het ook enkel zien als je de straat oversteekt.

Ik vind nog altijd dat ik betaal voor hun expertise, het zijn rijhuizen dus ze kunnen de perceelgrens letterlijk zien maar soit. Hopen op compromis dat ik pas iets moet doen als ze daadwerkelijk gaan bijbouwen in de hoogte.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 03 mei 2022 12:58

Misschien gaat deze vaas nog zolang te water tot de huidige ketel op zijn beurt vervangen moet worden.
Bij die gelegenheid kan de "uitlaat" dan gewijzigd worden.

In sé heeft uw buur daar nu geen last van.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dako
Berichten: 333

#15 , 03 mei 2022 13:45

@LeenW ik was/ben nog maar net huiseigenaar, dus al doende leert men ik zal die fout geen 2x maken. Je kan het ook enkel zien als je de straat oversteekt.

Ik vind nog altijd dat ik betaal voor hun expertise, het zijn rijhuizen dus ze kunnen de perceelgrens letterlijk zien maar soit. Hopen op compromis dat ik pas iets moet doen als ze daadwerkelijk gaan bijbouwen in de hoogte.
Zoals gesteld, loodgieters zijn geen landmeters en dit is dus niet hun expertise. Een perceelgrens letterlijk zien lijkt mij ook onmogelijk, zelfs niet bij rijhuizen.
Je zal het huis zien en weten tot waar dit gebouwd is, maar of dit naast, op, of 3 meter over de perceelgrens staat kan enkel een landmeter bepalen (of jij aan de hand van zijn metingen/paaltjes/...) Of ga jij de loodgieter blindelings volgen als hij zegt dat jou woning 1m over de perceelgrens staat en je moet afbreken?

Jij kan bovendien perfect een akkoord hebben met de buurman, of vb zelf eigenaar zijn van dit perceel.

En Akkoord, een loodgieter overlegt zoiets best vooraf met jou, maar technisch is dit waarschijnlijk volledig correct uitgevoerd. En wij kennen de situatie niet, maar mogelijks is gevraagd "gewoon terug door de muur" of staat in de offerte "muurdoorvoer" of "1m schouw" en is alles uitgevoerd zoals overeengekomen. Het "probleem" met de buurman is jou verantwoordelijkheid.
Dit was trouwens niet anders geweest met de vroegere "ventilatie" opening. Indien buurman hoger zou bouwen moet jij daar ook een alternatief voor zoeken.

En nu praktisch: spreek even met de buurman, zeg dat het een misverstand is met de loodgieter en je ten alle tijden, op eigen kosten, de schouw zal laten aanpassen als hij ooit hoger wil bouwen. Zet dat op papier en onderteken het.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”