Rijhuis CV uitlaat boven dak buren

LeenW
Berichten: 12824

Re: Rijhuis CV uitlaat boven dak buren

#16 , 03 mei 2022 13:57

@LeenW ik was/ben nog maar net huiseigenaar, dus al doende leert men ik zal die fout geen 2x maken. Je kan het ook enkel zien als je de straat oversteekt.

Ik vind nog altijd dat ik betaal voor hun expertise, het zijn rijhuizen dus ze kunnen de perceelgrens letterlijk zien maar soit. Hopen op compromis dat ik pas iets moet doen als ze daadwerkelijk gaan bijbouwen in de hoogte.
Op zich is het, zoals hierboven gezegd, ook geen illegale situatie. U moet enkel op eenvoudig verzoek van uw buur de situatie aanpassen. Dat kan morgen zijn, dat kan volgend jaar zijn, dat kan ook nooit zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#17 , 03 mei 2022 16:14

Hangt van de situatie af.
Stel dat het huis van TS 40 cm hoger gebouwd is dan de woning van zijn buur dan kan hij technisch een muurdoorvoer plaatsen maar zou het de buur beperken in het plaatsen van dakvlakvenster in zijn hellend dak.

mrniceguy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 mei 2022 22:41

@KJ86
Dat is wel interessant. Waar kan ik die regelgeving eens nalezen?

Hun dak begint ongeveer op de hoogte van mijn zoldervloer. Dus mijn huis is hoger gebouwd. Maar de afvoer is meer aan de rechterkant. We hebben allebei een hellend dak, dus verticaal ben ik zeker dat de afstand meer dan een meter is van de afvoer naar hun dak, maar bv horizontaal geen idee.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#19 , 04 mei 2022 07:31

Spijkers op laag water.
Technisch kan alles maar het moet nog wel mogen.

De doorvoer zit niet op uw perceel maar hangt over de perceelgrens van het aanliggend perceel.
U legt met andere woorden een erfdienstbaarheid op dat perceel.
Verontschuldig je bij de buur dat je hiervan geen kennis had en noteer dat je dit op vraag op eigen kosten zal aanpassen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 04 mei 2022 09:33

... wanneer het nodig zou zijn .

Kans dat die zijn dak verhoogt is zeer klein.

mrniceguy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#21 , 04 mei 2022 11:33

Ja het was de huisbaas, een gepensioneerde vrouw, in opdracht van haar zoon dat hier aan de deur stond maandag. Zij lijkt mij een heel vriendelijk en begrijpend persoon. Ik heb mijn contact gegevens aan haar gegeven en wacht nu tot die zoon mij contacteerd.

Ik heb gewoon een voorgevoel dat die zoon veel minder begrijpend etc zal zijn. Hij is tenslotte ook al bezig met zijn erfenis precies :) Ze zei ook "als dat voor de vrederechter komt dat verlies je". Ik vermoed dat zij de woorden van haar zoon herhaalde. Alleszins bedankt allemaal voor de informatie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”