Grootboeken mede-eigendom

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Grootboeken mede-eigendom

#1 , 29 apr 2022 22:43

Beste,

Hopelijk krijg ik op deze vraag snel antwoord daar morgenmiddag de algemene vergadering van onze mede-eigendom plaatsvindt.

Naar aanleiding van deze Algemene Vergadering heeft elke mede-eigenaar per mail of per post de grootboeken ontvangen van de jaren 2019, 2020 en 2021. Deze grootboeken bevatten ook persoonsgegevens en de details van wat en wanneer elke mede-eigenaar heeft betaald.

Mijn vraag is als volgt: mag een syndicus deze grootboeken met deze gegevens zomaar verdelen naar alle mede-eigenaars?

Alvast bedankt voor hopelijk een snel antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2022 09:08

De eigenaars hebben wettelijk inzage recht in de volledige boekhouding, alle documenten behalve de private documenten en gegevens.

Hoe kan men zijn afrekening anders controleren op juistheid en kwijting geven voor de boekhouding ?


Reclame

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#4 , 02 mei 2022 16:19

Dank voor de reactie.

Ik weet dat elke mede-eigenaar inzage heeft in de boekhouding; maar moet dit niet ter plaatse bij de syndicus?

Het lijkt me vreemd dat de grootboeken zomaar per email verdeeld worden. Elke mede-eigenaar zou in principe deze grootboeken dan verder kunnen verdelen naar niet betrokken partijen. In deze grootboeken staan immers de namen van de mede-eigenaars en welk bedrag ze wanneer betalen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2022 19:07

Inzage recht wordt ofwel bepaald door het RIO, AV, of de syndicus zelf.
Gewoonlijk ter plaatse van het kantoor syndicus, op uur en datum door hem voorgesteld.
Indien u gebruik maakt van uw inzagerecht kunt u ook ten kantore van de syndicus kopies maken ( tegen betaling ). Dus die kunt u ook doorgeven aan derden.

Is trouwens ook goedgekeurd door de privacy commissie.

Persoonsgegevens doorspelen aan niet betrokkenen is schending van de privacy en GDPR.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”