De stilzittende syndicus is feitelijk ook jarenlang stilzittende verzekeringsmakelaar onder ander btw-nummer op hetzelfde adres, laat het gebouw jarenlang verkommeren en heeft jarenlang echte lekdetecties niet willen laten uitvoeren ondanks meldingen schade, maar verkoos telkens een reeks foute diagnoses door een heel trage aannemer die hij kon doorrekenen aan de vme en zelf rechtstreeks aan de schadelijder. De laatste 6 jaarlijkse algemene vergaderingen hebben geen enkele verwijzing naar enige toestemming voor dit belangenconflict. Enkele dagen nadat er door een schadelijder een lekdetectie is uitgevoerd is de verzekeringsmakelaar in fase van vereffening gegaan.
De stilzittende syndicus laat de regenwaterschade aan appartementen oplopen tot boven de 10000€. Enkele niet-dringende en onvolledig uitgevoerde oplappingswerken (zonder akkoord VME, maar sommige wel uitbetaald door syndicus op kosten vme) zonder herstel van het gebouw werden niet goed uitgevoerd en zijn eerder een wegmoffelend verantwoordelijkheid en "ervan af zijn", "ik heb alles gedaan wat ik kon".
Welke stappen kan ik ondernemen als mede-eigenaar met schade?
De twee rekencommissarissen geven geen toegang tot de facturen van de laatste 7 jaren die zich in het gebouw zouden moeten bevinden en waarvan het recht tot inzage geafficheerd is, ondanks 1 verbaal verzoek en 2 per email.
De blokpolis verzekeraar reageert niet op opbellen, klacht-indiening en aangetekend schrijven naar hen en verwijzen enkel naar de publieke eerstelijns rechtsbijstand.
De stilzittende syndicus blaft af aan de telefoon, antwoordt bijna nooit op emails, en is reeds 1 maand te laat met een datum voor een algemene vergadering (de laatste dateert van meer dan 2 jaar terug) en heeft altijd een uitleg voor alles.