Syndicus is ook verzekeringsmakelaar

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

Syndicus is ook verzekeringsmakelaar

#1 , 23 apr 2022 10:11

De stilzittende syndicus is feitelijk ook jarenlang stilzittende verzekeringsmakelaar onder ander btw-nummer op hetzelfde adres, laat het gebouw jarenlang verkommeren en heeft jarenlang echte lekdetecties niet willen laten uitvoeren ondanks meldingen schade, maar verkoos telkens een reeks foute diagnoses door een heel trage aannemer die hij kon doorrekenen aan de vme en zelf rechtstreeks aan de schadelijder. De laatste 6 jaarlijkse algemene vergaderingen hebben geen enkele verwijzing naar enige toestemming voor dit belangenconflict. Enkele dagen nadat er door een schadelijder een lekdetectie is uitgevoerd is de verzekeringsmakelaar in fase van vereffening gegaan.
De stilzittende syndicus laat de regenwaterschade aan appartementen oplopen tot boven de 10000€. Enkele niet-dringende en onvolledig uitgevoerde oplappingswerken (zonder akkoord VME, maar sommige wel uitbetaald door syndicus op kosten vme) zonder herstel van het gebouw werden niet goed uitgevoerd en zijn eerder een wegmoffelend verantwoordelijkheid en "ervan af zijn", "ik heb alles gedaan wat ik kon".
Welke stappen kan ik ondernemen als mede-eigenaar met schade?

De twee rekencommissarissen geven geen toegang tot de facturen van de laatste 7 jaren die zich in het gebouw zouden moeten bevinden en waarvan het recht tot inzage geafficheerd is, ondanks 1 verbaal verzoek en 2 per email.
De blokpolis verzekeraar reageert niet op opbellen, klacht-indiening en aangetekend schrijven naar hen en verwijzen enkel naar de publieke eerstelijns rechtsbijstand.

De stilzittende syndicus blaft af aan de telefoon, antwoordt bijna nooit op emails, en is reeds 1 maand te laat met een datum voor een algemene vergadering (de laatste dateert van meer dan 2 jaar terug) en heeft altijd een uitleg voor alles.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 23 apr 2022 10:42

Als jullie ontevreden zijn over die syndicus waarom stellen jullie dan geen andere aan?

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 23 apr 2022 11:07

Als jullie ontevreden zijn over die syndicus waarom stellen jullie dan geen andere aan?
Omdat er we al meer dan 2 jaar wachten op een algemene vergadering. En omdat enkele "ver van mijn bed" eigenaars zonder schade foutief menen er geen belang bij hebben en denken dat andere syndici nog slechter kunnen zijn.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 23 apr 2022 13:25

Omdat er we al meer dan 2 jaar wachten op een algemene vergadering. En omdat enkele "ver van mijn bed" eigenaars zonder schade foutief menen er geen belang bij hebben en denken dat andere syndici nog slechter kunnen zijn.
Dat kan je zelf ook doen, daarvoor heb je de syndicus niet nodig.

Het is nu wel eenmaal zo dat als de meerderheid geen andere syndicus wil je daar ook niet veel tegen kan doen, behalve verkopen en verhuizen natuurlijk.

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#5 , 24 apr 2022 13:49

Omdat er we al meer dan 2 jaar wachten op een algemene vergadering. En omdat enkele "ver van mijn bed" eigenaars zonder schade foutief menen er geen belang bij hebben en denken dat andere syndici nog slechter kunnen zijn.
Dat kan je zelf ook doen, daarvoor heb je de syndicus niet nodig.

Het is nu wel eenmaal zo dat als de meerderheid geen andere syndicus wil je daar ook niet veel tegen kan doen, behalve verkopen en verhuizen natuurlijk.
Structurele problemen zijn er om opgelost te worden. Er zijn vast ook bekwame mensen in België.
Er moet toch een manier zijn om een stilzittende, verkrottende syndicus (die goed geld verdiend heeft via premies als verzekeringsmakelaar en daarbij deze de nuttige lekdetecties niet wil laten uitvoeren of erkennen) te doen stoppen en voor de schade te laten opdraaien, zelfs al is er (nog) geen andere syndicus gestemd. Het regenwater stroomt ook doorheen de niet geïsoleerde, brakke muur onder het dak van de buren en het water zit nu ook vast onder dat dak..

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2022 14:08

TS Jullie kunnen een BAV ( 20% van de quotiteiten ) aanvragen bij de syndicus. Wel degelijk en duidelijk de agendapunten hiervan meedelen ( indien nodig aangetekend ). Hij moet die bijeenroepen op dezelfde wijzen als een AV.

Boekhouding en facturen kunnen enkel ter inzage opgevraagd worden indien nog geen kwijting hiervoor is gegeven op een AV ( of er moet sprake zijn van fraude - diefstal - verduistering ).

Zoals ik uit uw topic kan uitmaken zijn er 2 AV gemist, dus ook geen kwijtingen. Daarom kunnen jullie de 2 laatste afgesloten boekjaren en het nu lopende boekjaar ter inzage vragen. Zij hebben nog geen kwijting gekregen dus ter inzage.

Wat betreft de waterschade/verzekering hebben jullie die 6-7 jaar steeds kwijting gegeven aan syndicus hiervoor ?? Indien wel blijven jullie ook in gebreke.

Als een verzekeringsmakelaar failliet/in vereffening gaat, heeft dit niets met de blokpolis te maken. Het is de verzekeringsmij. niet die failliet is, dus dekkingen blijven. Hopelijk hebben jullie een kopie van de blokpolis ( iedere eigenaar heeft daar recht op ).

Dus direct de verzekeringsmaatschappij inschakelen voor het probleem. Deze zal dan zelf een firma voor lekdetectie aanstellen en ingrijpen : gezien de gevolgschaden oplopen.
Leg deze situatie uit aan de verzekeringsmij. liefst ook aangetekend.

Laat de gedupeerden ( en ook de andere mede eigenaars ) hun eigen verzekering en rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Indien voorgaande zaken niet toegepast worden, schakel dan de vrederechter. Wel een degelijk samengesteld dossier en onderbouwing. Doe dit liefst met enkele mede-eigenaars.

Belangrijk : de rekeningcommissarissen moeten jullie de toegang/inzage van de facturen niet verlenen. De syndicus moet het wettelijk recht van de mede-eigenaars respecteren en deze ter inzage aanbieden op een afgesproken datum, uur en plaats.

Indien de verzekeringsmij. niet thuis geeft : klacht indienen bij de ombudsdienst of klachtendienst van die maatschappij ( de meeste maatschappijen hebben zulke dienst ). Welke maatschappij. is het bij jullie ?

https://www.assuralia.be/nl/sectorinfo/ ... r-klachten

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#7 , 24 apr 2022 15:14

TS Jullie kunnen een BAV ( 20% van de quotiteiten ) aanvragen bij de syndicus. Wel degelijk en duidelijk de agendapunten hiervan meedelen ( indien nodig aangetekend ). Hij moet die bijeenroepen op dezelfde wijzen als een AV.

Boekhouding en facturen kunnen enkel ter inzage opgevraagd worden indien nog geen kwijting hiervoor is gegeven op een AV ( of er moet sprake zijn van fraude - diefstal - verduistering ).

https://www.assuralia.be/nl/sectorinfo/ ... r-klachten
Bedankt voor de antwoorden. De laatste AV dateert van voorjaar 2020. De schade-expert van de blokpolis er daarna langsgeweest en dit rapport wordt nog steeds achtergehouden door de syndicus.
De syndicus verschuilt zich tot op heden achter de eigen koppige stelling dat de oorzaak nog niet gevonden is. Dan kan hij zich ook op geen kwijting beroepen omdat hij zelf niets wil erkennen qua oorzaak of verantwoordelijkheid en bijgevolg niet wil oplossen. Hij is syndicus, hij heeft zelf al meerdere jaren verzuimd de oorzaak te erkennen en volledig op te lossen ondanks het feit dat dezelfde oorzaak aangetoond werd door 4 experten (met rapporten) die hij zelf niet gevraagd heeft langs te komen.

De syndicus wenst nooit te werken in het weekend. Iedereen werkt op weekdagen. Heeft men het recht een scan te ontvangen? Kan er vervolgens een proces verbaal bij politie ingediend worden wegens bewust foutieve aanrekening?
Er is een factuur foutief aangerekend op privatief deel, dit ten voordele van een vertrouweling van de syndicus die van het begin verantwoordelijk was voor het identificeren van de oorzaak, terwijl elke diagnose onder de actieve blokpolis dient te vallen en de privatieve aanrekening op geen enkele wijze toe te schrijven valt aan de schadelijder. Door het aanrekenen privatief wil de syndicus-makelaar zichzelf beschermen en de makelaarspremie ten volle behouden. Hoe kan er opgetreden worden tegen dergelijke vorm van machtsmisbruik?

De verzekeraar van de blokpolis reageert niet op aangetekend schijven, opbellen en klacht.
De blokpolis voorziet in rechtsbijstand. Maar hoe kan men deze gebruiken als de betaalde verzekeraar niet reageert?
De aansprakelijkheidsverzekering van de syndicus zou beschikbaar moeten zijn, maar ook die wordt niet gecommuniceerd.

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2022 16:25

TS Jullie kunnen een BAV ( 20% van de quotiteiten ) aanvragen bij de syndicus. Wel degelijk en duidelijk de agendapunten hiervan meedelen ( indien nodig aangetekend ). Hij moet die bijeenroepen op dezelfde wijzen als een AV.

Boekhouding en facturen kunnen enkel ter inzage opgevraagd worden indien nog geen kwijting hiervoor is gegeven op een AV ( of er moet sprake zijn van fraude - diefstal - verduistering ).

https://www.assuralia.be/nl/sectorinfo/ ... r-klachten
Bedankt voor de antwoorden. De laatste AV dateert van voorjaar 2020. De schade-expert van de blokpolis er daarna langsgeweest en dit rapport wordt nog steeds achtergehouden door de syndicus.

De rapporten van experten moeten door de syndicus vrij gegeven worden ofwel ( indien de oorzaak gemeenschappelijk is ) aan alle eigenaars en zeker aan de gedupeerden.

De syndicus verschuilt zich tot op heden achter de eigen koppige stelling dat de oorzaak nog niet gevonden is. Dan kan hij zich ook op geen kwijting beroepen omdat hij zelf niets wil erkennen qua oorzaak of verantwoordelijkheid en bijgevolg niet wil oplossen. Hij is syndicus, hij heeft zelf al meerdere jaren verzuimd de oorzaak te erkennen en volledig op te lossen ondanks het feit dat dezelfde oorzaak aangetoond werd door 4 experten (met rapporten) die hij zelf niet gevraagd heeft langs te komen.

Syndicus en verzekering moeten oorzaak laten opsporen, syndicus moet de belangen van de VME verdedigen.
Zeker geen kwijting meer geven en indien u tegenstemt binnen de 4 maanden dossier overbrengen naar de vrederechter.



De syndicus wenst nooit te werken in het weekend. Iedereen werkt op weekdagen. Heeft men het recht een scan te ontvangen? Kan er vervolgens een proces verbaal bij politie ingediend worden wegens bewust foutieve aanrekening?

Syndicus moet 24/24 u 7gagen/7 beschikbaar zijn, desnoods noodnummer.


Er is een factuur foutief aangerekend op privatief deel, dit ten voordele van een vertrouweling van de syndicus die van het begin verantwoordelijk was voor het identificeren van de oorzaak, terwijl elke diagnose onder de actieve blokpolis dient te vallen en de privatieve aanrekening op geen enkele wijze toe te schrijven valt aan de schadelijder. Door het aanrekenen privatief wil de syndicus-makelaar zichzelf beschermen en de makelaarspremie ten volle behouden. Hoe kan er opgetreden worden tegen dergelijke vorm van machtsmisbruik?

Indien de oorzaak een gemeenschappelijke aard heeft, moet een privatieve eigenaar hiervoor geen rekeningen te ontvangen.
Is ofwel voor de verzekering of voor de VME.
Graag wel UW VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ VAN DE BLOKPOLIS, misschien vind ik dan een aanspreekpunt ?


De verzekeraar van de blokpolis reageert niet op aangetekend schijven, opbellen en klacht.

Zie mijn vorige reactie

De blokpolis voorziet in rechtsbijstand. Maar hoe kan men deze gebruiken als de betaalde verzekeraar niet reageert?

Zie mijn vorige reactie.

De aansprakelijkheidsverzekering van de syndicus zou beschikbaar moeten zijn, maar ook die wordt niet gecommuniceerd.

Die kan enkel uw syndicus meedelen.
Mogelijkheid : indien BIV syndicus : klacht indienen bij BIV met hun formulier op hun website. Duidelijk alle inbreuken vermelden.
Liefst klacht per inbreuk.
https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... zekeringen

https://www.ombudsman.be/nl/ombudsmanne ... budsdienst

Toch de gedupeerden hun verzekeringen inschakelen, en desnoods niet lang wachten op de vrederechter.

Verzekeringsmaatschappij nogmaals aangetekend schriftelijk in gebreke stellen en vermelden dat u het dossier ook doorgeeft aan de FOD ECONOMIE en ASSURALIA

Blijven afwachten is geen oplossing en brengt geen soelaas.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”