Afsluiting bevestigd aan gemeenschappelijk deel

Masty
Topic Starter
Berichten: 88

Afsluiting bevestigd aan gemeenschappelijk deel

#1 , 13 apr 2022 13:57

Afbeelding

Ik hoop dat de tekening een beetje duidelijk is.
Ik woon in huis 1, mijn buren in huis 2.
De blauwe lijn is een zware eiken balk met leien op, die vast zit in onze beide huizen op ong. 2,5m hoogte
In mijn aankoopakte staat dat die balk gemeenschappelijk is.
De rode lijn is een afsluiting die mijn buren geplaatst hebben (met vergunning), ong. 2,4m hoog en volledig op hun eigendom, die onder die eiken balk doorgaat.
De afsluiting bestaat uit (als palen), U profielen waar dan bekistingspanelen tussen gegleden zijn.
Vanaf het begin was het duidelijk dat de U profielen veel te licht waren om zulke panelen recht te houden.
Firma's die zulke panelen verkopen om afsluiting van te maken verkopen daarbij veel dikkere profielen om als palen te gebruiken.
Omdat mijn huis meer naar voor staat en de wind 90% van de tijd van rechts komt vangt die afsluiting heel wat wind en beweegt ze nogal fel.
Hoogstwaarschijnlijk zou ze een stormwind niet overleven dus heeft mijn buurman onder die eiken balk met wat kleine balkjes zijn afsluiting bevestigd aan die eiken balk die onze huizen verbind.
Desondanks beweegt de afsluiting nog redelijk veel bij wind omdat er aan het begin van de afsluiting geen mogelijkheid is om deze ergens aan vast te maken.
Nu beginnen er ook leien van die balk af te vallen, vermoedelijk door de bewegende afsluiting die eraan vastzit.
Nu is mijn vraag, mag een eigen afsluiting vastgemaakt worden aan iets dat gemeenschappelijk is?
Ik heb daardoor de indruk dat mijn huis mijn buren hun afsluiting moet recht houden, wat ik toch net iets te ver gaan vind + de schade dat het veroorzaakt.
Omdat de afsluiting met vergunning geplaatst is stel ik me de vraag of daar iets mis mee is, te dunne palen naargelang de oppervlakte en het gewicht?
Wat denken jullie hiervan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 13 apr 2022 14:52

Sowieso niet zonder uw toestemming

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2022 07:44

Omdat de afsluiting met vergunning geplaatst is stel ik me de vraag of daar iets mis mee is, te dunne palen naargelang de oppervlakte en het gewicht?
Die vergunning gaat geen enkele informatie bevatten over op welke manier die afsluiting technisch moet uitgevoerd worden. Zeker niet over dikte palen of eventuele verstevigingen. Gaat enkel over plaats, hoogte en basismateriaal.

Zoals gezegd: gemeenschappelijke balk kan niet zonder uw toestemming hiervoor gebruikt worden.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 14 apr 2022 14:16

In de vergunning zal allicht niets staan met betrekking tot het vastmaken van de afsluiting aan de eiken balk .
Daarvoor kunt u buurman er attent op maken dat u daarvoor geen toestemming verleent hebt , en buurman een andere oplossing dient te zoeken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”