Afsluiting paardenweide

paardenweide
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Afsluiting paardenweide

#1 , 10 apr 2022 19:37

6 jaar geleden kocht ik een woning met achterliggende grond. Deze grond ligt in bufferzone en werd gebruikt als landbouwgrond, net zoals de aanpalende gronden.

Ik heb toen met toestemming van de buren een doorlatende houten weide-afsluiting geplaatst tegen de perceelsgrens. Sindsdien hebben mijn 2 paarden er een prachtig leven.

Vorig jaar werd het perceel aan de ene kant verkaveld en verkocht. Het aangrenzende stuk ligt ook in bufferzone.

Nu heeft de nieuwe eigenaar er een haag geplaatst op ong. 60 cm. Bestaande uit verschillende boomsoorten die giftig zijn voor paarden en hoger zullen worden dan 2m.

Verder wil hij een draad plaatsen en die aan mijn houten afsluiting bevestigen. Ik heb aangegeven dit niet te zien zitten omwille van de wilde dieren, het onderhoud en schade aan het hout.

Nu zie ik dat hij toch een geultje is beginnen graven op de perceelsgrens, tegen mijn houten palen. Ik weet nog niet of hij zelf extra palen zal slaan.

Nu vraag ik mij af of hij dit allemaal zomaar mag doen zonder overleg?
En als ik hier tegenin ga, is er een kans dat ik ook mijn afsluiting moet verplaatsen? Deze stond er al voor hij eigenaar werd van het aangrenzende perceel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 10 apr 2022 20:41

Gezien uw houten afsluiting voor en niet op de perceelsgrens staat, mag de buurùan daar niets aan bevestigen. De buurman mag planten wat hij wenst. Deze situatie komt wel meer voor bij paardenhouders. U zet dan best uw stroomdraadomheining op minimum 80 cm van uw houten omheining. Dan is er 1M40 ruimte tussen de paarden en de mogelijk giftige aanplant. Als paarden goed gevoerd worden raken ze niet aan giftige planten.

lukasi
Berichten: 1147

#3 , 11 apr 2022 08:48

Er bestaan in de natuur geen hagen. Hagen zijn door de mens gevormd. Hagen zijn eigenlijk bomen of struiken die gesnoeid worden.

De afstand van midden stam tot perceelgrens voor hagen en struiken is wettelijk minimum 50 cm. Uw buur neemt al een extra marge met deze op 60 cm te plaatsen.
Het is niet zijn taak om te beletten dat jouw paarden hiervan eten. Dat is jouw taak. Dus plaats een bijkomende schrikdraad rondom.
Paarden weten zelf heel goed wat eetbaar is of niet. Enkel bij taxus worden ze verleid door het vruchtvlees maar de pit is zwaar giftig.

Als de afsluiting volledig 100% op jouw eigendom staat mag hij daar niets aan bevestigen. En moet je deze ook niet verplaatsen.
Maar hij mag wel op zijn volle eigendom daar een draadafsluiting plaatsen.

Het argument van wilde dieren .... komt nogal bij de haren getrokken over als je in eerste instantie een houten open afsluiting plaats dat enkel een paard tegenhoudt maar voor de rest niets.

Reclame

paardenweide
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2022 12:14

Goede morgen,

Met mijn argument ivm de wilde dieren bedoel ik vooral de doorgang voor wilde egeltjes/konijntjes/haasjes/enz.
Er zijn er hier namelijk heel veel en ik wil de natuur natuurlijk zo min mogelijk verstoren.

De giftigheid van de haag heb ik op zich geen probleem mee, als die op de andere eigendom blijft zullen mijn paarden daar idd niet aan raken. Het gaat mij vooral om de hoogte. Deze bomen zullen meer dan 2m hoog worden. Dan denk ik aan risico van stroomverlies bij overgroei, schade aan het hout, schaduw en dus mindere groei van het gras, verzuring van de grond (de eigenaar wil kippen op die strook steken), in het algemeen veel schaduw over de volledige diepte van mijn perceel terwijl ik zo leuk zuidgericht gekocht had, het vallen van giftige vruchten en/of takken op de weide. Paarden raken namelijk wel aan giftige planten wanneer deze dood zijn/gaan..

lukasi
Berichten: 1147

#5 , 11 apr 2022 14:22

Is je perceel dan zo smal dat er slagschaduw van een haag ( hoogte 2 meter) al verlies geeft?
Als het effectief bomen zijn die werden aangeplant dan moeten deze op 2 meter van de perceelgrens komen.

Als de buur doorgangen ( met een buis van 80/110 voorziet dan gaan de egeltjes en konijntjes daar ook doorkunnen .
Bijkomend. Je begint al over overhangende takken , schade aan het hout . Dit kan je alleen maar contouren op het moment dat je die schade vaststelt.

Verzuring door kippen ... maak het niet te gek want je bent je geloofwaardigheid aan het verliezen.
Verzuring door aanplanting... alleen als er naaldgewassen worden aangeplant.
Je zal dit dus effectief moeten aantonen en dat ga je problemen geven want kippen verzuren de bodem niet.
Niet alle planten verzuren de bodem.
Straks krijg je een wederklacht omdat je paarden wateroverlast bij de buren veroorzaakt omdat door het belopen de toplaag van de bodem dichtslaat zo dat hemelwater niet langer kan infiltreren in de bodem en nu moet afvloeien naar de naastliggende percelen ... om maar effe dit argument naar voren te brengen.

Houdt je aan het feit dat de buur NIETS aan je afscheiding mag vastmaken.
Dat hij op 50 cm hagen mag zetten tot 2 meter hoog, schaduw of niet.
Dat er tussen de 50-200 cm van de perceelgrens struiken mogen gezet worden zonder beperking in de hoogte
Dat vanaf 200 cm midden stam er hoogstammige bomen mogen gezet worden.
Dat JIJ gehouden bent om de buur zijn aanplant te vrijwaren van vraat door de paarden.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 11 apr 2022 14:28

...
En de nieuwe, recente , interpretatie of definitie van hoogstam zou dan zijn elke houtachtige plant die effectief 2m of meer hoog is. Zonder rekening te houden met de dikte, doormeter, omtrek ... van de stam.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2022 15:30

...
En de nieuwe, recente , interpretatie of definitie van hoogstam zou dan zijn elke houtachtige plant die effectief 2m of meer hoog is. Zonder rekening te houden met de dikte, doormeter, omtrek ... van de stam.
Dat is correct. Ik heb onlangs - op last van de vrederechter- behalve een echte boom een vlierstruik die op minder dan 2 meter van de perceelgrens stond, door de gebuur doen verwijderen.

paardenweide
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 apr 2022 16:09

Het is inderdaad een smal en diep perceel. Ik heb helemaal geen behoefte aan discussies met buren en wil ook echt niet de tegendraadse buurvrouw gaan uithangen. Vergeet niet dat ik ook slechts een jonge burger ben die graag wat gaat paardrijden en hier dus ook heel hard voor gewerkt heeft.

Het is natuurlijk daarom dat ik antwoorden zoek op mijn vragen, die ik ondertussen gekregen heb.

Als ik het goed heb:
- Ik moet mijn afsluiting niet verplaatsen, eventueel wel investeren in nieuwe bedrading.
- hij mag mijn hout niet gebruiken om zijn draad te bevestigen. (Zijn draad mag dus wel op de perceelsgrens zonder overleg)
- Als zijn bomen te hoog worden en voor overlast zorgen kan ik vragen deze op te schuiven. Lijkt me alleen moeilijker voor hem om oudere bomen dan jongere bomen te verplaatsen maar dat zien we dan wel weer.

Bedankt allen voor het snelle advies!

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 11 apr 2022 18:10

snoeien kan u vragen ... verplaatsen is iets anders.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”