vloerbalken appartement begane grond gemeenschappelijk?1 eigenaar wil niet meewerken bij dringende onderhoudswerken appa

Sfg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vloerbalken appartement begane grond gemeenschappelijk?1 eigenaar wil niet meewerken bij dringende onderhoudswerken appa

#1 , 10 apr 2022 11:58

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

Ik heb een maand geleden een gelijkvloers appartement gekocht. Nu blijkt dat de volledige vloer tot op de steunbalken rot is. Letterlijk levensgevaarlijk op verschillende plaatsen uit de muur in de kelder die volledig gemeenschappelijk is zijn de steunbalken weggerot.

Nu is mijn vraag, is de vloer van het appartement op het gelijkvloers (de steunbalken) ook gemeenschappelijk?

In Nederland was er een zelfde probleem en dit is tot bij het gerechtshof uitgesproken en op hier is een juridisch artikel over gepubliceerd:

‘Naar het oordeel van het hof maken de vloerbalken geen deel uit van de woning op de begane grond en zijn zij dus gemeenschappelijk. Daartoe wordt als volgt overwogen. In een verticaal gesplitst pand als het onderhavige vormt iedere vloer (inclusief de balken) tevens de afscheiding met de gebruikseenheid daaronder. De vloer van de woning op de eerste verdieping is tevens het plafond van de woning op de begane grond en zo verder. Het is dan ook niet voor discussie vatbaar dat de tussenvloeren gemeenschappelijk zijn. Maar voor de vloer op de begane grond geldt hetzelfde: die scheidt de woning op de begane grond af van de ondergrond/kruipruimte, die zonder enige twijfel gemeenschappelijk is en dus niet is bestemd voor exclusief gebruik (het belopen) door de eigenaar van het appartement op de begane grond.’

https://www.vverecht.nl/2018/03/uitleg- ... happelijk/

Nu wil ik graag weten of dit in België hetzelfde is.

Dit sta in de akte :

- het appartement op het gelijkvloers, met individueel perceelnummer ***** en begrijpende:
a. in privatieve en uitsluitende eigendom: een inkomhal, een wc, een berging, een badkamer, een slaapkamer, een living/eetkamer met open keuken, het privatief gebruik en genot van de patio;
b. in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid: vijfentwintig van de honderd (25/100sten) aandelen in de gemene delen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2022 12:19

Dit lijkt me correct, net zoals het dak niet privatief eigendom is van de bewoner van het bovenste appartement.

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2022 13:37

Volg de reactie van Thomas_A.

Gezien in jullie basisakte niet expliciet vermeld wordt dat de steunbalken en vloer van het gelijkvoers volledig privatief is = gemeenschappelijke kost.
Ook gezien ( uitgaande van uw topic ) dat er een kelderverdieping is, waar ook de steunbalken verrot zijn. = gemeenschappelijke kost.

Gezien ook de aard van de feiten = heel gevaarlijk en onveilig.
Ook het feit dat de muren ( behalve bepleistering en behang ) tot de basisstructuur horen van een appartementsgebouw = gemeenschappelijk.

Syndicus inschakelen en ook laten controleren of de blokpolis dergelijke kosten dekt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 apr 2022 15:01

Noem het de plafondbalken van de kelder ...

Hoe komt het dat je dit voor aankoop niet gezien hebt ?

Of verzekering gaat tussenkomen lijkt me twijfelachtig - voor een vloerbalk volledig rot is, spreken we over een (zeer) langdurig aanslepend probleem en/of gebrek aan onderhoud ...

De vloerbalken hier steken er 99 jaar in - die zijn niet rot ...

Sfg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2022 16:17

1 eigenaar wil niet meewerken bij dringende onderhoudswerken appartementsblok


Hallo iedereen,

Wij wonen in een kleine appartementsblok met 4 eigenaars zonder officiële syndicus.
Ik ben de enige die hier woont. Waarvan 2 appartementen al bijna 1 jaar leeg staan en het 4de verhuurd is.

Tijdens een bezoek van de verzekeraar met iemand van een expertise bureau voor een voorgaand (ander) probleem werd er mij op gewezen dat de gemeenschappelijke kelder in zeer slechte staat is.
Tussen de gewelven in de kelder zijn de metalen tussenstukken volledig weggeroest en ook verschillende houten balken volledig weggerot en dit zou aan de stabiliteit van de kelder en het draagvlak van de volledige blok een groot probleem kunnen vormen.
Hier gaf de man van het expertise bureau aan dat dit geen 3 jaar meer mocht verder gaan of er zouden grote kosten zich voordoen.
Aangezien dit de expertise door de verzekeraar aangebracht was heb ik hier geen rapport van kunnen bemachtigen.

Ik heb dit aan de mede eigenaars voorgelegd en hebben we enkele offertes laten maken.
Nu kwam het beste eruit tegen een 2250 euro per persoon voor volgende zomer augustus.

Nu wil 1 van de eigenaars niet mee werken en zegt daar geen middelen voor te hebben op het moment. Uiteraard kan ik niemands rekening maken, maar dit zijn noodzakelijke werken. (Maw 11 maanden de tijd om dit bedrag te sparen).
En deze buur gaf als optie de kelder te laten stuten.
Helaas is dit geen optie aangezien de kelder nonstop vol water sta en het een zandvloertje is die op sommige plekken wat gebroken stukken cement als ‘vloer’ heeft geen stabiele ondergrond dus.
(Ook voor de kelder waterdicht te maken wil deze mede eigenaar niet meewerken).
Wetende dat deze persoon mede eigenaar is van een wel draaiend immokantoor. Dus dagelijks met woningen bezig is en dit 1 van leegstaande appartementen is die deze buur bezit.

De kelder en fundering verkeerd zich in erbarmelijke staat.
Dit is levensgevaarlijk als dit blijft aandrijven.
Ik zit als gelijkvloers appartement net boven deze onstabiele vochtige kelder.

Kan ik iets doen zodat deze mede eigenaar toch verplicht is om mee te betalen voor deze noodzakelijke werken of eventueel zelfs mee naar een oplossing zoekt?

Hartelijk dank alvast!

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2022 18:19

Hallo iedereen,

Wij wonen in een kleine appartementsblok met 4 eigenaars zonder officiële syndicus.
Ik ben de enige die hier woont. Waarvan 2 appartementen al bijna 1 jaar leeg staan en het 4de verhuurd is.

Tijdens een bezoek van de verzekeraar met iemand van een expertise bureau voor een voorgaand (ander) probleem werd er mij op gewezen dat de gemeenschappelijke kelder in zeer slechte staat is.
Tussen de gewelven in de kelder zijn de metalen tussenstukken volledig weggeroest en ook verschillende houten balken volledig weggerot en dit zou aan de stabiliteit van de kelder en het draagvlak van de volledige blok een groot probleem kunnen vormen.
Hier gaf de man van het expertise bureau aan dat dit geen 3 jaar meer mocht verder gaan of er zouden grote kosten zich voordoen.
Aangezien dit de expertise door de verzekeraar aangebracht was heb ik hier geen rapport van kunnen bemachtigen.

U heeft steeds recht op een kopie van het verslag. Spreek uw makelaar hier op aan. Is een hoogdringendheid.

Ik heb dit aan de mede eigenaars voorgelegd en hebben we enkele offertes laten maken.
Nu kwam het beste eruit tegen een 2250 euro per persoon voor volgende zomer augustus.

Nu wil 1 van de eigenaars niet mee werken en zegt daar geen middelen voor te hebben op het moment. Uiteraard kan ik niemands rekening maken, maar dit zijn noodzakelijke werken. (Maw 11 maanden de tijd om dit bedrag te sparen).
En deze buur gaf als optie de kelder te laten stuten.
Helaas is dit geen optie aangezien de kelder nonstop vol water sta en het een zandvloertje is die op sommige plekken wat gebroken stukken cement als ‘vloer’ heeft geen stabiele ondergrond dus.
(Ook voor de kelder waterdicht te maken wil deze mede eigenaar niet meewerken).
Wetende dat deze persoon mede eigenaar is van een wel draaiend immokantoor. Dus dagelijks met woningen bezig is en dit 1 van leegstaande appartementen is die deze buur bezit.

Beleg een BAV met agendapunt deze dringende werken. Als de stemming 3 tegen 4 is: gaan de werken door. Indien die bewuste eigenaar dwars blijft liggen = vrederechter.

De kelder en fundering verkeerd zich in erbarmelijke staat.
Dit is levensgevaarlijk als dit blijft aandrijven.
Ik zit als gelijkvloers appartement net boven deze onstabiele vochtige kelder.

Kan ik iets doen zodat deze mede eigenaar toch verplicht is om mee te betalen voor deze noodzakelijke werken of eventueel zelfs mee naar een oplossing zoekt?

Zoek alvast een syndicus voor uw gebouw. Spreek ook uw persoonlijke verzekering en rechtsbijstand verzekering aan ( makelaar onder druk zetten ).

Hartelijk dank alvast!

adsummam
Berichten: 582

#7 , 06 okt 2022 10:10

“Wij wonen in een kleine appartementsblok met 4 eigenaars zonder officiële syndicus.”




“Beleg een BAV met agendapunt deze dringende werken.”



Correcte raad: “Zoek alvast een syndicus voor uw gebouw.”

Het is te verwachten dat de gemeenschappelijke keuze van een syndicus niet vlot zal verlopen.

Aarzel niet om de rechter de aanstelling van een gerechtelijke syndicus te vragen.

B.W.: Art. 3.89. Syndicus § 1

Tip: u kan de vraag om een gerechtelijke syndicus gebruiken als pressiemiddel voor een snelle besluitvorming.

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 okt 2022 11:48

“Wij wonen in een kleine appartementsblok met 4 eigenaars zonder officiële syndicus.”




“Beleg een BAV met agendapunt deze dringende werken.”



Correcte raad: “Zoek alvast een syndicus voor uw gebouw.”

Het is te verwachten dat de gemeenschappelijke keuze van een syndicus niet vlot zal verlopen.

Aarzel niet om de rechter de aanstelling van een gerechtelijke syndicus te vragen.

B.W.: Art. 3.89. Syndicus § 1

Tip: u kan de vraag om een gerechtelijke syndicus gebruiken als pressiemiddel voor een snelle besluitvorming.
Sluit mij hier volledig bij aan. Niet nodeloos laten betijen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”