lawaaierige buren

Tomke007
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

lawaaierige buren

#1 , 06 apr 2022 04:06

Beste;

Ik woon reeds 20 jaar op hetzelfde appartement, 2 maanden geleden zijn er nieuwe bewoners boven mij komen wonen, ze doen niet anders dan heel de dag bonken op de vloer en veel lawaai maken, kinderen gooien vanalles naar beneden, precies of ze heel de dagen de boel aan het afbreken zijn. Praten met deze mensen werkt niet, deze mensen leven vooral snachts en vanzelfsprekend ben ik nu totaal aan het einde van mijn raad.

ikzelf ben eigenaar en de mensen boven mij huren dit van een andere eigenaar.

Vandaag was het vergadering VME... bij deze vergadering zijn we erachter gekomen dat deze mensen met 6 kinderen zijn, dus met 8 wonen ze in het appartement... Buiten de verhuurder willen we deze overlast niet meer langer in ons gebouw en willen we zo snel mogelijk van deze mensen verlost worden.

Ikzelf heb al wat opzoekwerk gedaan ivm met oppervlakte en aantal bewoners, ik denk dat ze er gewoon met teveel leven volgens deze site
https://www.wonenvlaanderen.be/lexicon/ ... n-uw-gezin

we hebben 3 slaapkamers als volgt:
13.4m²,
11.6m² ,
14m²
een keuken van 7m²
een woonkamer van 32.5m²

dus een totaal van 78.5m²

volgens de site vermoed ik dat het minimum woonoppervlakte 90m² moet zijn,

Nu is mijn vraag, kunnen we hiermee verder gaan?
en welke stappen kunnen we nemen om zo snel mogelijk van deze overlast verlost te geraken?
Ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn.

Groeten Tom,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2022 10:00

Enkel de eigenaar/verhuurder van de betrokken entiteit kan hier mee verder. Hij kan inderdaad een woningonderzoek aanvragen om te bepalen wat de bezettingsnorm is. Als het pand overbezet of overbewoond is zou hij dan vervolgens naar de vrederechter kunnen stappen om het huurcontract te laten stopzetten.
Of hij kan natuurlijk ook gebruik maken van de traditionele opzegmogelijkheden zoals voorzien in het Vlaams huurdecreet (bv een opzeg voor eigen bewoning of een opzeg zonder motief maar met schadevergoeding)

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2022 10:15

DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2022 11:24

In grote lijnen is deze info correct, echter verwijst ze niet naar de correcte wetgeving. Er is ondertussen recentere wetgeving. De Vlaamse wooncode werd vervangen door de Vlaamse codex wonen

eylis
Berichten: 8840

#5 , 06 apr 2022 12:09

En dan nog een merkwaardig punt: gaat het merendeel van die kinderen niet naar school overdag? Geef ook een seintje aan de sociale dienst van de gemeente. Wellicht volgt een sociaal onderzoek of de ouders de leerplicht respecteren. Er is ook een rechtstreeks verband tussen leerplicht en recht op kinderbijslag. Kinderen die zich dagenlang vervelen in een te kleine ruimte maken inderdaad veel lawaai.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”