Lekken nieuwbouwappartement

sriracha123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Lekken nieuwbouwappartement

#1 , 21 mar 2022 20:15

Hallo,

Verleden jaar hebben wij een appartement gekocht (penthouse) en nu is er al geruime tijd lekkage in de 2 appartementen onder ons. Onze terrassen langs weerskanten steunen ook op het dak van de 2 appartementen.

De bouwheer heeft al enkele keren een poging tot herstelling gedaan maar zonder al te veel resultaat.

Nu is de verzekering van de onderburen in actie geschoten en gevraagd aan de bouwheer om dit nu professioneel uit te laten zoeken doormiddel van iemand die aan lekdetectie doet.

Nu vraag ik mij af als deze mensen langskomen, voor wie is de schade die deze persoon zal maken? Ik neem aan dat er geboord zal worden, heb zelfs gehoord dat dorpels eruit kunnen genomen worden en de terrastegels afgehaald moeten worden. Of doet deze persoon alles, zowel de detectie als de gevolgschade oplossen...

Allemaal goed en wel als dit terug in oorspronkelijke staat geplaatst zal worden, maar wie draait op voor deze kosten? De terrassen zijn als ik mij niet vergis private eigendom en dus geen gemeenschappelijke eigendom, maar ik kan mij hier in vergissen.

Los daarvan, neem ik aan dat de bouwheer aansprakelijk is voor fouten van dit soort kaliber?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 mar 2022 20:25

Dit valt onder de tienjarige waarborg.
Mag u niets kosten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2415
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2022 21:13

Je hebt dit appartement vorig jaar gekocht. Was dit toen een nieuwbouw, zo nee van welk bouwjaar?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2567
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2022 10:13

Hallo,

Verleden jaar hebben wij een appartement gekocht (penthouse) en nu is er al geruime tijd lekkage in de 2 appartementen onder ons. Onze terrassen langs weerskanten steunen ook op het dak van de 2 appartementen.

Vraag van Thomas_A is ook van belang.

De bouwheer heeft al enkele keren een poging tot herstelling gedaan maar zonder al te veel resultaat.

Terrassen zijn een zeer heikel punt in appartementsgebouwen, en geven massa's problemen en lekkages.

Nu is de verzekering van de onderburen in actie geschoten en gevraagd aan de bouwheer om dit nu professioneel uit te laten zoeken doormiddel van iemand die aan lekdetectie doet.

Bouwheer zal moeten bewijzen of de terrassen volgens de regels van de kunst zijn gelegd ( in veel gevallen zeker niet ).

Nu vraag ik mij af als deze mensen langskomen, voor wie is de schade die deze persoon zal maken? Ik neem aan dat er geboord zal worden, heb zelfs gehoord dat dorpels eruit kunnen genomen worden en de terrastegels afgehaald moeten worden. Of doet deze persoon alles, zowel de detectie als de gevolgschade oplossen...

Vraag : waar zit jullie syndicus want dit is een geval privatief en gemeenschappelijk = zaak voor de syndicus. De waterkering van een terras en waterdichting is steeds een gemeenschappelijk probleem en door de gemeenschap ( of in dit geval de bouwheer ) op te lossen.
Indien uw terras moet opgebroken worden zijn demontage en her montage ten laste van de gemeenschap ( in dit geval waarschijnlijk de bouwheer ). Private delen die moeten ontruimd worden om lekkages of herstellingen te doen worden op dat ogenblik gemeenschappelijk.


Allemaal goed en wel als dit terug in oorspronkelijke staat geplaatst zal worden, maar wie draait op voor deze kosten? De terrassen zijn als ik mij niet vergis private eigendom en dus geen gemeenschappelijke eigendom, maar ik kan mij hier in vergissen.

Zie mijn reactie hier boven.

Los daarvan, neem ik aan dat de bouwheer aansprakelijk is voor fouten van dit soort kaliber?
Hangt af van de vraag van Thomas_A.
Syndicus moet hier zeker ook de blokpolis en rechtsbijstand inschakelen. Gezien gevolgschaden. En ook om de verzekering jullie belangen te behartigen tegenover de bouwheer.

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 mar 2022 12:11



Vraag : waar zit jullie syndicus want dit is een geval privatief en gemeenschappelijk = zaak voor de syndicus. De waterkering van een terras en waterdichting is steeds een gemeenschappelijk probleem en door de gemeenschap ( of in dit geval de bouwheer ) op te lossen.


Pas hier op. : Syndicus in gebouwen van amper 1 jaar is gewoonlijk nog aangeduid door de bouwheer, en is dus meer dan waarschijnlijk schatplichtig aan hem. Hij zal de bouwheer dan niet met de billen bloot zetten, en die verdedigen. Bij de eerste mogelijkheid een andere syndicus zoeken.

LYNX XX
Berichten: 2567
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2022 12:16



Vraag : waar zit jullie syndicus want dit is een geval privatief en gemeenschappelijk = zaak voor de syndicus. De waterkering van een terras en waterdichting is steeds een gemeenschappelijk probleem en door de gemeenschap ( of in dit geval de bouwheer ) op te lossen.


Pas hier op. : Syndicus in gebouwen van amper 1 jaar is gewoonlijk nog aangeduid door de bouwheer, en is dus meer dan waarschijnlijk schatplichtig aan hem. Hij zal de bouwheer dan niet met de billen bloot zetten, en die verdedigen. Bij de eerste mogelijkheid een andere syndicus zoeken.


Inderdaad correct Mava105. Oppassen geblazen. Vandaar ook de vraag van Thomas_A.
Een nieuwbouwappartement kan reeds meer dan 1 jaar oud zijn.
In ieder geval indien syndicus van de bouwheer, bij de eerste AV agendapunt doorgeven : aanstelling en verkiezing syndicus.

sriracha123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2022 10:25

Je hebt dit appartement vorig jaar gekocht. Was dit toen een nieuwbouw, zo nee van welk bouwjaar?
Dit was nieuwbouw, ik ben erin gaan wonen in Maart 2021.

sriracha123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2022 10:28

Hallo,

Verleden jaar hebben wij een appartement gekocht (penthouse) en nu is er al geruime tijd lekkage in de 2 appartementen onder ons. Onze terrassen langs weerskanten steunen ook op het dak van de 2 appartementen.

Vraag van Thomas_A is ook van belang.

De bouwheer heeft al enkele keren een poging tot herstelling gedaan maar zonder al te veel resultaat.

Terrassen zijn een zeer heikel punt in appartementsgebouwen, en geven massa's problemen en lekkages.

Nu is de verzekering van de onderburen in actie geschoten en gevraagd aan de bouwheer om dit nu professioneel uit te laten zoeken doormiddel van iemand die aan lekdetectie doet.

Bouwheer zal moeten bewijzen of de terrassen volgens de regels van de kunst zijn gelegd ( in veel gevallen zeker niet ).

Nu vraag ik mij af als deze mensen langskomen, voor wie is de schade die deze persoon zal maken? Ik neem aan dat er geboord zal worden, heb zelfs gehoord dat dorpels eruit kunnen genomen worden en de terrastegels afgehaald moeten worden. Of doet deze persoon alles, zowel de detectie als de gevolgschade oplossen...

Vraag : waar zit jullie syndicus want dit is een geval privatief en gemeenschappelijk = zaak voor de syndicus. De waterkering van een terras en waterdichting is steeds een gemeenschappelijk probleem en door de gemeenschap ( of in dit geval de bouwheer ) op te lossen.
Indien uw terras moet opgebroken worden zijn demontage en her montage ten laste van de gemeenschap ( in dit geval waarschijnlijk de bouwheer ). Private delen die moeten ontruimd worden om lekkages of herstellingen te doen worden op dat ogenblik gemeenschappelijk.


Allemaal goed en wel als dit terug in oorspronkelijke staat geplaatst zal worden, maar wie draait op voor deze kosten? De terrassen zijn als ik mij niet vergis private eigendom en dus geen gemeenschappelijke eigendom, maar ik kan mij hier in vergissen.

Zie mijn reactie hier boven.

Los daarvan, neem ik aan dat de bouwheer aansprakelijk is voor fouten van dit soort kaliber?
Hangt af van de vraag van Thomas_A.
Syndicus moet hier zeker ook de blokpolis en rechtsbijstand inschakelen. Gezien gevolgschaden. En ook om de verzekering jullie belangen te behartigen tegenover de bouwheer.
Een officiele syndicus hebben wij niet, daar het een kleine blok is van 5 appartementen is er slechts een VME en ben ikzelf aangesteld als niet-officiele syndicus.

Ik heb hier weinig verstand van en weet dus ook niet welke stappen ik moet volgen of hoe ik dit moet opvolgen.

Wat in geval de bouwheer het nalaat de gevolgschade te herstellen? Komt de verzekering hier in tussen? Hoe gaat dit precies in zijn werk? Het enige dat ik nu heb ontvangen is een datum waarop een bedrijf een lekdetectie komt uitvoeren, maar ik hou me al vast voor de gevolgschade van dit onderzoek.

Dien ik hiervoor een document op te stellen op voorhand dat ondertekend zal worden door de bouwheer of iemand anders dat alles terug in de oorspronkelijke staat zal teruggebracht worden?

De bouwheer is een heel nonchalant man die al heel wat overtredingen heeft begaan en niets officieel wilt afhandelen, vandaar mijn zorgen.

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 23 mar 2022 11:49

Dan wordt het tijd dat je een meer deskundig persoon terzake inschakelt.

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 23 mar 2022 11:53

Dringend aangeven aan blokpolisverzekering.
Die zal zich dan wel keren tegen de promotor/aannemer/architect in het kader van de tienjarige waarborg.
VME hoeft zeker geen "akkoord" te maken met de promotor, enz. aangezien de wetgeving hierover duidelijk is.
Indien niets lukt zal jullie VME de promotor, enz. moeten dagvaarden.
Vermoedelijk worden de kosten van de rechtsgang gedekt door het luik "rechtsbijstand" van de blokpolis.
Als syndicus zou u daar kennis moeten van hebben.

"ben ikzelf aangesteld als niet-officiële syndicus."

Zoiets bestaat niet: ofwel bent u de syndicus ofwel bent u niet de syndicus. Ook als het niet uw beroep is.
Het is het ene of het andere, zoals een vrouw ofwel zwanger is ofwel niet-zwanger. Niet-officieel zwanger zijn bestaat niet.

Deze situatie gaat dus tot problemen leiden. Waarschijnlijk bent u ook niet geregistreerd als syndicus van jullie VME in de Kruispuntbank, enz....
Volg de raad van mava105...DRINGEND (gelet op de grote problemen die op basis van uw uitleg zullen komen).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2567
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 mar 2022 12:31

TS : ik volg ook #9 en # 10

Maar het dringende is ook sluit een BA verzekering af met rechtsbijstand als u niet professioneel syndicus bent in die VME. Want professioneel of gewoon vrijwillig = steeds aansprakelijk.
Zou ook uw eigen verzekering aanspreken om uw belangen te behartigen. Hoe meer zielen tov de bouwheer hoe beter.

De opdrachtgever voor de lekdetectie ( gewoonlijk een verzekeringsmij. of desgevallend de bouwheer ) moet instaan voor alle schade toegebracht door de lekdetectie. De gevolgschaden zijn niet voor jullie. Hopelijk is er een blokpolis afgesloten = wettelijk verplicht in een VME.
VME = verzameling van kavels van verschillende eigenaars.

Gouden raad DEK U IN.

En syndicus zonder enige kennis van de appartementswetgeving en aanverwanten is ondoenlijk en gevaarlijk.

sriracha123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mar 2022 14:45

TS : ik volg ook #9 en # 10

Maar het dringende is ook sluit een BA verzekering af met rechtsbijstand als u niet professioneel syndicus bent in die VME. Want professioneel of gewoon vrijwillig = steeds aansprakelijk.
Zou ook uw eigen verzekering aanspreken om uw belangen te behartigen. Hoe meer zielen tov de bouwheer hoe beter.

De opdrachtgever voor de lekdetectie ( gewoonlijk een verzekeringsmij. of desgevallend de bouwheer ) moet instaan voor alle schade toegebracht door de lekdetectie. De gevolgschaden zijn niet voor jullie. Hopelijk is er een blokpolis afgesloten = wettelijk verplicht in een VME.
VME = verzameling van kavels van verschillende eigenaars.

Gouden raad DEK U IN.

En syndicus zonder enige kennis van de appartementswetgeving en aanverwanten is ondoenlijk en gevaarlijk.
Een blokpolis is er inderdaad al, ik heb alvast mijn verzekering alsook de blokpolis verzekering gecontacteerd en wacht nu af op antwoord.

De terassen zijn gemeenschappelijke eigendom maar ik heb het exclusief genotsrecht hierop.

Ik ga ook doorgeven aan de mede-eigenaren dat ik niet meer de syndicus van de blok wil zijn en dit liever door een derde kantoor laat uitvoeren. Zodat ik zeker niet aansprakelijk ben hiervoor. Maar waar kunnen ze mij aansprakelijk voor stellen? Het is toch niet mijn fout dat er water door het terras naar beneden loopt. Dit is duidelijk een bouwfout waar de bouwheer dan aansprakelijk voor is.

Ik ga de verzekering van de bouwheer ook contacteren of ze instaan voor de gevolgschade, want als ik moet wachten op de bouwheer die dit uitvoert dan kan ik nog heel lang wachten.

LYNX XX
Berichten: 2567
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mar 2022 15:10

TS : Terrassen gemeenschappelijk en exclusief genotsrecht speelt hier geen rol. Bouwheer en bovendien waterdichting en waterkering is steeds gemeenschappelijk.

Niemand beweert dat u nu aansprakelijk bent, maar het is voor de toekomst en volgende schadegevallen of voorvallen. Een syndicus om niet : VME sluit zulke verzekering af op haar kosten.

Zou zelf geen herstellers en dergelijke opdracht geven : is de bouwheer en of de verzekeringen.
Gevolgschaden moeten volledig hersteld en bekostigd worden door de bouwheer en of de verzekeringen.

Zoek zo snel mogelijk een professionele syndicus voor kleinere VME's.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”