Burenhinder door vorige eigenaars

FrederikVds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Burenhinder door vorige eigenaars

#1 , 19 mar 2022 16:11

De gemene muur tussen ons tuin en de buren is niet meer helemaal in orde en de buren beroepen zich op burenhinder om te vragen dat wij de herstelling volledig betalen. Ik ga hier niet vragen om te oordelen over de feiten, want daar kan uren over gepraat worden, maar ik had wel volgende vraag: de schade is mogelijk veroorzaakt toen wij nog niet de eigenaar waren. Gaat die schadeclaim dan over op ons als nieuwe eigenaar, of niet?

Graag een antwoord voor zowel het nieuwe als het oude BW want de datum van de schade is niet bekend op dit moment.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5460

#2 , 19 mar 2022 21:31

Je hebt het huis gekocht incluis alle (zichtbare) gebreken. Herstelkosten zijn voor u voor t herstellen van uw zijde. Of je de kant van de buren moet betalen hangt af van wat de schade is: Normaal onderhoud van kant buur is voor buur. Bv schade kant buur omdat er gaten in de muur gemaakt zijn zal ws voor u zijn.

FrederikVds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2022 21:39

Uiteraard wil ik de vorige eigenaars niet laten opdraaien voor ons helft van de kosten. Het probleem is dat de buren ons willen laten betalen voor "hun" helft van de kosten (dus alles door ons laten betalen), aangezien zij beweren dat de vorige eigenaars per ongeluk de muur beschadigd hebben (door er te zware dingen tegen te leggen).

Dus mijn vraag is: is burenhinder iets "tussen personen" of "tussen eigendommen"? Is het effectief zo dat wij als eigenaar verantwoordelijk zijn voor schade aan de buren door dingen die de vorige eigenaars uitgestoken hebben op onze grond? Het gaat dus niet om bijvoorbeeld gaten die nog steeds in de muur zouden zitten. Het gaat om een situatie die ondertussen verleden tijd is maar die wel die muur scheef geduwd heeft (volgens de buren).

Reclame

lukasi
Berichten: 1181

#4 , 20 mar 2022 09:55

Is de schadeclaim reeds ingezet bij de vorige eigenaars of komen ze er nu mee af ?
Indien vorige eigenaars is het tussen deze 2 partijen.
IS het achteraf na je aankoop pas in gang gezet , dan zullen zij moeten bewijzen dat de vorige eigenaars effectief die schade hebben toegebracht.

FrederikVds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2022 10:07

Is de schadeclaim reeds ingezet bij de vorige eigenaars of komen ze er nu mee af ?
Is enkel nog maar mondeling gebeurd, er staat nog niets op papier. Ik vermoed dat ze ook bij de vorige eigenaars mondeling ernaar gevraagd hebben.
IS het achteraf na je aankoop pas in gang gezet , dan zullen zij moeten bewijzen dat de vorige eigenaars effectief die schade hebben toegebracht.
Maar dus het klopt volgens jou dat, als de vorige eigenaars die schade hebben toegebracht, dat nu in principe door ons betaald hoort te worden? Dat is mijn enige vraag eigenlijk, de vraag over of dat effectief bewezen kan worden, ga ik jullie hier niet mee lastig vallen want dat is een eindeloze discussie vrees ik.

lukasi
Berichten: 1181

#6 , 20 mar 2022 10:16

Je buren zal onomstotelijk moeten bewijzen wat zij beweren.
En ze beweren dat de buren hunne zijde van de gemeenschappelijke manier hebben beschadigd . Toon me het bewijs of de schuld erkenning van de buur.

Ik kan zo vanalles beweren. Maar steeds komt het neer op het zelfde : bewijs hetgeen je zegt.

FrederikVds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2022 10:25

Ja, akkoord. Maar mijn vraag is dus, mocht het hen lukken om dat te bewijzen, is het dan effectief zo dat wij die schade moeten betalen?

lukasi
Berichten: 1181

#8 , 20 mar 2022 11:03

ja, je kan dit dan wel terugvorderen van de vorige eigenaars

pho450
Berichten: 198

#9 , 24 mar 2022 16:06

@lukasi, ben je zeker van dat statement? Ik ben dan wel geen juridisch expert, maar het lijkt me vreemd. Er wordt hier gesproken over een scheve muur, dit lijkt me dus geen verborgen gebrek. Op welke grond zou je dan een terugbetaling van de kosten moeten eisen van de vorige eigenaar?

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 mar 2022 20:14

En een scheve muur kan een bewijs zijn van een slechte fundering onder een GEMENE muur en is dus tlv beide eigenaars.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”