Poort voor stukje grond buur

Jarne97
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Poort voor stukje grond buur

#1 , 08 mar 2022 10:21

Beste,

Wij hebben sinds september een HOB welke we volop aan het renoveren zijn.
Eens dat wij hier wonen zouden wij graag een hekken plaatsen zodat 1) onze hond vrij in de tuin kan lopen & 2) wijzelf wat privacy/ beveiliging hebben.
Nu heeft onze buur er ons ooit op attent gemaakt dat hij nog een stukje "grond" bezit rechts van zijn huis. Mogen wij zomaar een hekken plaatsen op ons terrein? Dan heeft onze buur wel geen toegang meer tot zijn stukje.
De schaduw op de bijgevoegde foto is wat zijn stuk grond zou moeten voorstellen.
Wij zouden ter plaatse van de rode circkel onze paal van het hekwerk plaatsen.
Is het cru van mij om te denken dat ze dit maar moesten volgebouwd hebben?

Afbeelding
https://photos.app.goo.gl/MV8nZ1m7VVLeinTB7
Mvg
Jarne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi

#2 , 08 mar 2022 10:36

Kijk inplantingsplan of kadasterplan na.
Bij twijfel of je buur effectief dit stukje grond bezit , zal je tegensprekelijk een landmeter moeten aanstellen om uitsluitsel te krijgen.
Indien de grond van de buur is , dan moet je daar rekening mee houden met de plaatsing van de afrastering.
Wil je echter de zijgevel van de woning gebruiken als afrastering zonder dus extra afrastering te plaatsen evenwijdig met de gevel , dan zal je moeten overgaan tot onderhandeling en eventueel dit grondstuk pachten, huren, overkopen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2022 11:29

Heb dat hier bij mijn woning ook. 30 Cm van mijn oprit is van de buurman. Ik heb destijds een overeenkomst gemaakt met de toenmalige eigenaar dat ik er klinkers mocht leggen, zodat hij geen onkruid en onderhoud meer had, en moest hem schriftelijk beloven altijd een ladderrecht te zullen geven voor het onderhoud van die gevel en zijn dak. Ondertussen is dat pand al 3 x van eigenaar veranderd. Ik woon hier nu 52 jaar en nog nooit een probleem gehad met de buur.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”