bewijslast schade

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

bewijslast schade

#1 , 07 mar 2022 21:52

We zijn bezig met renovatiewerken in ons appartement, waarvoor we onlangs een container hebben laten leveren. Een lastige buurvrouw beschuldigt ons van schade aan de bestrating van de gemeenschappelijke oprit omdat wat klinkers nu los zijn gekomen. In alle eerlijkheid kan ik niet zeggen of die klinkers al vroeger los zaten of niet, maar ik heb mijn twijfels dat het door de container of de vrachtwagen komt. Hoe zit het er met de bewijslast uit? Kunnen we haar klachten gewoon negeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3032
Locatie: st-niklaas

#2 , 07 mar 2022 22:24

zij zal haar beweringen moeten bewijzen

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 mar 2022 11:21

Een normale inrit van een garage is meestal niet voorzien op het gewicht van een vrachtwagen en container. Het zou dus perfect kunnen dat klinkers komen los te liggen. Laat ze door uw aannemer vast leggen. Duurt amper 15 minuutjes, en bespaart u later een hoop discussie met die buurvrouw.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 08 mar 2022 13:15

Inderdaad moet klager bewijzen .
Maar een container plaatsen op klinkers zonder beschermingsplaat is een domme fout van leverancier container .
De schade ontstaat meestal wanneer de container de klinkers raakt ( zeker op randen , of op een oudere oprit ) bij het schuin afladen .
Plaatselijk klinkers wegnemen , alsook de onderlaag . Nieuwe onderlaag van zand-cement en klinkers terugplaatsen is niet zo'n groot karwei .
Kan veel buren miserie voorkomen .
Als die klinkers nu losliggen , dan is uw buurvrouw helemaal niet lastig , want dit kan een gevaar voor vallen opleveren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#5 , 08 mar 2022 19:43

Een normale inrit van een garage is meestal niet voorzien op het gewicht van een vrachtwagen en container. Het zou dus perfect kunnen dat klinkers komen los te liggen. Laat ze door uw aannemer vast leggen. Duurt amper 15 minuutjes, en bespaart u later een hoop discussie met die buurvrouw.
Als de schade mogelijk veroorzaakt werd door de vrachtwagen zou ik niet aarzelen om voor de nodige herstellingen te zorgen. Maar die losse klinkers liggen juist in het midden van de oprit, namelijk niet in lijn met de vermoedelijke baan van de wielen van de vrachtwagen. Vandaar dat ik denk dat die vrouw nu probeert om ons op te lichten door ons een oude schade aan te rekenen.
In ieder geval, misschien hebt u gelijk: gezond verstand is meestal beter dan rechtsbeginsels.

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 mar 2022 20:06

sommige containers hebben een metalen loopwiel in het midden, en dus niet in het spoor van gewone vrachtwagenbanden

KJ86
Berichten: 2664

#7 , 08 mar 2022 20:17

Ik snap niet waarom dat je moeilijk zou doen. Containerdienst in gebreke stellen en het bedrag inhouden van de factuur. Het is aan de professioneel om in te schatten of dat de container schade kan aanrichten. Ik vraag mij af of dat er wel opritten bestaan in Vlaanderen die containervervoer kunnen verdragen.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#8 , 08 mar 2022 22:18

Ik snap niet waarom dat je moeilijk zou doen. Containerdienst in gebreke stellen en het bedrag inhouden van de factuur. Het is aan de professioneel om in te schatten of dat de container schade kan aanrichten. Ik vraag mij af of dat er wel opritten bestaan in Vlaanderen die containervervoer kunnen verdragen.
Je hebt niet goed begrepen. Die vrachtwagen heeft er geen schade aangericht. Die klinkers lagen volgens mij al lang los. Bovendiel betaal ik die containerfirma niet direct, maar via de aannemer. Trouwens, alles is intussen al betaald.

@Mava: die container had geen loopwiel en werd niet op de oprit zelf geplaatst, maar achter het appartementengebouw. Op de oprit reed de vrachtwagen om de container daarnaartoe te brengen.

LYNX XX
Berichten: 2536
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2022 09:15

TS indien het een gemeenschappelijke oprit betreft : is het een zaak voor de syndicus en niet tussen twee eigenaren.
In uw topic weet u niet of de klinkers vroeger al los lagen, en nu in # 8 denkt u dat de klinkers al lang los lagen ??

Een gemeenschappelijk deel in een VME is een zaak voor de syndicus.

lukasi
Berichten: 1153

#10 , 09 mar 2022 09:30

Geen enkele plaatsingsfirma zal schade aan opritten op zich nemen.
Lees de kleine letterkes maar.
Gegarandeerd staat daar in dat de opdrachtgever alle verantwoordelijkheid draagt voor de plaatsaanwijzing van de container en de daaruit voortvloeiende schade. En dat de opdrachtgever alle beschermende maatregelen moet treffen ... zoals plaatsing van rijplaten.

Dus die containerdienst in gebreke stellen gaat weinig uithalen.

Opritten en toegangswegen in beton- kleiklinkers , kassei worden steeds zo uitgevoerd waarbij rekening gehouden wordt met het sporadisch gebruik door zwaar verkeer. Hier valt ook de container onder. Het is zelfs verplicht in stedelijk gebied om in eerste instantie een container te plaatsen op eigen grond en pas als dit onmogelijk is om deze op openbaar domein te plaatsen.

Loszittende klinkers is GEEN schadebeeld van een container.
Betonklinkers MOETEN strak en stotend zijn geplaats met een stevige en geschikte opsluiting aan de zijkanten( opsluitbanden). Tevens moeten deze ingezand zijn met fijn materiaal 0/2 mm.
Losliggende klinkers tonen eerder aan dat de klinkers niet voldoende stotend tegen elkaar zijn geplaats. Dat de opsluiting niet voldoende is en/of onbestaande. Dat de klinkers rechtstreeks op een afgetrokken stabilisé zijn geplaatst. Of dat het inzanden onvoldoende was.

Indien buur blijft volhouden om de schuld aan de plaatsing van een container te wijden dan overwegen om een technisch expert bouwkundige wegenconstructies / aka tuin aan spreken.

Ik wil wel meegeven dat zo'n expertise soms duurder uitdraait dan de herstelkosten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”