Wetgeving privé terrein

kelmin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wetgeving privé terrein

#1 , 02 mar 2022 18:15

Beste

Ik heb een vriend die woont in een rijwoning en zijn garage bevindt zich langs de achter kant van zijn huis. Als ik naar zijn garage wil begeven dan moet ik langs een straatje met mijn auto maar zijn buurman op de hoek dit naast dat straatje woont zegt dat ik langs die weg me niet mag passeren met mijn wagen om tot daar te komen want hij vindt dat zijn. terrein is dat straatje. Ik heb wel toestemming op mij te parkeren op het privé stuk van die vriend, ik verkreeg deze toestemming van zijn ouders.

In de acte staat dat de weg vrij moet zijn voor paarden en trekwagens.

Mijn vraag is nu mag ik daar passeren met mijn wagen passeren om aan de garage te geraken of niet? Moet de ouders iets van bewijs geven om daar te komen? of moet er iets anders gebeuren?

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten
Kelmin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5456

#2 , 03 mar 2022 11:38

Als dit een servitude is dan mag jij daar NIET rijden want dat verzwaart de hinder over de servitude. Die ouders druisten met hun toestemming in tegen wat mag en niet mag.

Het recht om als “heersend” erf de servitude te gebruiken staat beschreven in de akte van die vriend.: cfr weg vrijhouden in akte. Ws ook “recht van overgang” voor de eigenaar(s) van de betreffende garage.

De verplichting om als “lijdend” erf doorgang te verlenen staat in hun akte beschreven. Je mag er enkel rijden als zij toelating geven: dit is volgens uw info NIET het geval.

bosprocureur
Berichten: 6878

#3 , 03 mar 2022 12:04

Als dit een servitude is dan mag jij daar NIET rijden want dat verzwaart de hinder over de servitude. Die ouders druisten met hun toestemming in tegen wat mag en niet mag.
.../...
@Sirki, Begrijp ik goed dat die ouders hun garage ook niet zouden mogen doorverhuren?

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 03 mar 2022 12:21

inderdaad, de garage kan eigenlijk (in het geval het enkel over een servituderecht gaat tussen een lijdend en heersende erf) niet aan derden verhuurd worden. Enkel de bewoners van het heersende erf mogen gebruik maken van deze weg om deze garage te bereiken.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 03 mar 2022 13:49

Quote : " In de acte staat dat de weg vrij moet zijn voor paarden en trekwagens. "

Dan mag u met paard en/of trekwagen passeren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”