Verhoging maandelijkse voorschotten

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

Verhoging maandelijkse voorschotten

#1 , 27 feb 2009 19:03

Nog een ander vraagje,
De ME's betalen al lang hetzelfde voorschot, daarom vroeg de syndicus op de AV of wij akkoord waren deze voorschotten te verhogen. Iedereen was akkoord en zo werd het genoteerd in het verslag. Maar, de syndicus heeft van de zaak geprofiteerd om tot soms het 3dubbele van de huidige som te vragen. Heeft hij het recht dat op die manier te doen, en zijn wij verplicht die sommen te betalen?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 27 feb 2009 19:29

Als u deze voorschotten nu niet betaald krijgt u ze allemaal tesamen gepresenteerd op het einde van het jaar. Indien er in het inwendig reglement maatregelen staan vermeld die de syndicus mag nemen tegen niet-betalers kan hij deze natuurlijk inschakelen.

Aan de andere kant is het onvoorzichtig van de syndicus om geen meer concrete afspraken te maken toen dit onderwerp op de AV ter sprake kwam.

Best is dat u op de volgende algemene vergadering op de agenda laat plaatsen dat er beslist dient te worden hoeveel voorschotten er opgevraagd zullen worden (bijvoorbeeld 3 of 6 maandelijks) en wat het bedrag van dit voorschot zal zijn. (Dit bedrag is de totaalsom die de syndicus wil ophalen. Bijv € 25.000. deze dient dan nog verdeeld te worden over de 10.000sten)

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 27 feb 2009 21:52

Maar, moet de syndicus de voorziene kosten niet laten stemmen op de AV m.a.w. een begroting maken? Nu heeft hij niets gezegd, dan alleen dat de vorige syndicus een grote put heeft achtergelaten. Hij heeft dat na bijna 2 jaar nog niet bewezen. Moeten wij dat dan zo maar "slikken" en voorschotten betalen die tot 250€ en meer per maand moeten betalen?Zonder te weten waarvoor?
Erg bedankt voor de snelle reactie.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 28 feb 2009 00:12

U heeft altijd het recht om bij de syndicus in kwestie langs te gaan (afspraak maken) en de rekeningen na te kijken.

Als blijkt dat de syndicus u ontwijkt om een afspraak te geven dient u hem per aangetekend schrijven voor het ontwijken in gebreke te stellen en eist u met datzelfde aangetekend schrijven uw recht op om de rekeningen en fakturen te controleren. U geeft hem 2 weken om op schrijven te antwoorden (in brief zetten) en stelt zelf voor om deze afspraak niet later dan 30 dagen na ontvangst van uw schrijven te laten plaatsvinden.

Als er meerdere mede-eigenaars zijn die niet tevreden zijn bij de huidige gang van zaken ( en ik kan me makkelijk voorstellen dat dit het geval is) kan U altijd proberen 20% van de mede-eigendom (dat is 2000/10.000sten) achter u te krijgen en met deze mensen de syndicus verplichten een byzondere algemene vergadering te houden met als punten:

toelichting huidige financiële situatie residentie;

toelichting financiële situatie zoals achter gelaten door vorige syndicus en mogelijke gerechtelijke procedures tegen deze;

geschatte verdere onkosten residentie voor het jaar 2009;

vastleggen periodiciteit en bedrag voorschotten eindafrekening.

Kijk uw basisakte na. Daarin staat de tijdsperiode die hij heeft om te reageren op uw vraag voor een BAV. (doordat u 20% van de mede-eigendom vertegenwoordigt is hij verpolicht deze te organiseren.)

Overschreidt hij deze periode dan is er slechts één uitweg mogelijk, vredegerecht. Via een eenvoudig verzoekschrift kan u aan de vrederechter verzoeken om een voorlopige syndicus aan te stellen die de taak van de huidige overneemt of met hem samenwerkt om klaarheid in de financiële situatie van de residentie te scheppen. Motiveer uw verzoek met alle argumenten die u denkt dat nuttig zijn.

Ik hoop dat dit uw vragen grotendeels beantwoord? Indien verdere info nodig, aarzel niet om te posten. (tracht wel zoveel mogelijk informatie met de vraag mee te geven. Dat sluit onnodige scenarios, vragen en discussies onder leden uit en vermindert de verwarring die kan optreden bij deze discussies. (Een aantal zeer gemotiveerde, professionele en passionele mensen hier die niet liever doen dan helpen))

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 28 feb 2009 09:44

Ik maak er werk van. Hartelijk bedankt voor jullie inzet. Ik heb nog zoveel vragen en weet nu eindelijk waar naartoe!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”