decharge van de afrekening

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

decharge van de afrekening

#1 , 27 feb 2009 18:54

Geachte,
Sinds 18 md hebben we een nieuwe syndicus. Om dat de vorige v.a. 2004 geen decharge v.d. afrekeningen had gekregen, stelde de huidige synd. voor die rekeningen opnieuw te maken t.e.m. 2008. Op de AV van 2008 heeft hij de totale afrekening voorgelezen,want wij hadden deze nog niet ontvangen (14 dg op voorhand) zoals de wet voorschrijft. Die afrekening was voor de meeste ME's "chinees". Uitleg heb ik althans nog niet gekregen. In april gaat de AV van 2009 door. Volgens mij heeft hij geen décharge gekregen, het stond trouwens niet eens als punt op de agenda.
Wat nu? Ik ben altijd de voorschotten blijven betalen alsook de eindafrekening, maar er moet toch eens decharge gegeven worden voor ondertussen al 5 jaar?
Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 01 mar 2009 17:24

Een geval is mij bekend waar de AV beslist heeft de boekhouding van de syndicus te controleren met het oog op de "kwijting". Dit werd gedaan voor de afgelopen drie jaren, waarvoor geen kwijting was gegeven.
Op basis van de audit van de erkende boekhouder zal de AV zich dienen uit te spreken over de kwijting. Zolang er geen kwijting is gegeven kan elke mede-eigenaar de rekeningen van de syndicus betwisten.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 01 mar 2009 17:36

Gezamenlijk naar de syndicus stappen, de afrekening van de laatste 5 jaar op papier vragen.

Indien jullie teveel fouten en of onduidelijke uitgaven vinden met 2000/10000sten mede-eigenaars aan de syndicus verzoeken een buitengewone algemene vergadering te beleggen met als enige agendapunten het gedetailleerd uitleggen van de afrekening voor de bovenvermelde periode en nadien een stemming of er een externe audit op die 5 jaar dient te gebeuren en waarbij jullie de raad van beheer machtigen om de auditor te selecteren ( Dit brengt natuurlijk kosten met zich mee doch is de enige wijze om een heldere inkijk te krijgen als de uitleg van de syndicus op die BAV niet voldoet.) of dat er décharge wordt verleend voor die periode.

In essentie is het wel zo dat de huidige syndicus geen decharge hoeft verleend te worden voor de acties van zijn voorganger. De verantwoordelijkheid ligt immers niet bij hem doch bij de vorige syndicus. Het lijkt me wel vreemd dat een nieuwe syndicus deze periode niet wil afsluiten vooraleer hij zelf met zijn opdracht begint in jullie gebouw. Komt de vorige syndicus uit dezelfde regio?

Reclame

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 19 mar 2009 20:01

Ja! Daarbij komt nog het feit dat hij de "tekorten" (zie ook mijn vraag " hoeveel tijd een syndicus heeft om de fact. op te vragen van zijn voorganger/ op 19/03) onmiddellijk heeft aangerekend in de nieuwe voorschotten(zonder enig bewijs!!)Wij kregen daardoor een gigantische rekening gepresenteerd! Het is ook onmogelijk met anderen te vgl want alle app zijn verschillend in 10.000ste en we krijgen de afr. v;andere ME niet te zien;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”