Afscheiding op zone erfdienstbaarheid (riool)

Gijs NvdK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afscheiding op zone erfdienstbaarheid (riool)

#1 , 09 feb 2022 11:31

Parallel aan de rand van mijn perceel is er volgens mijn koopakte sprake van erfdienstbaarheid (voor een riool). De tekst zoals opgenomen in de koopakte luidt letterlijk: “Het Schepencollege van de gemeente <..> besliste in zitting van 26.9.66 dat voor de aanleg van de hoofdkollekteur op de zuidergrens van deze eigendom een erfdienstbaarheid van 4.00m en een werkzone van 8.00m dient voorzien te worden.”

Mijn buurman wil nu een afscheiding zetten op deze perceelgrens.

Mijn vragen:
- mag dit gezien de erfdienstbaarheid? Als dit niet mag, mag de afscheiding dan op 4m van de erfgrens geplaatst worden of moet het zelfs 8m zijn?
- worden er nog bepaalde eisen gesteld aan de vorm, hoogte, etc van het hek/haag/schutting die afwijken van de normale eisen die daaran gesteld worden?

Dank voor jullie inzicht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 09 feb 2022 12:18

Zou je dat niet beter vragen aan de eigenaar van de erfdienstbaarheid, mogelijks . Zij zullen weten waarvoor die zones in de toekomst nog moeten dienen (onderhoud, bijkomende riool,..)

Gijs NvdK
Topic Starter

#3 , 09 feb 2022 19:54

Dank voor jullie antwoorden. Ik begrijp hieruit dat dit zo dus niet eenduidig te beantwoorden is, maar dat de gemeente daar uitsluitsel over zou moeten kunnen geven. Voor zover ik begrijp zijn zij immers de erfrechthoiuders. Ik zal het bij ze navragen!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”