uitbetaling waterschade

Pieter1959
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

uitbetaling waterschade

#1 , 08 feb 2022 17:43

Beste,
Voor de tweede maal heeft mijn bovenbuur een grote waterlek gehad met als gevolg dat ik op mijn appartement schade heb.
De syndicus die vanaf de eerste dag op de hoogte was heeft maar eerst na drie maanden actie ondernomen en dus alle tijd alles laten lekken met als gevolg grote schade.(de expert die was aangesteld had zelf een loodgieter aangesteld die dan werd afgebeld door de syndicus).
Nadat de lekkage bij bovenbuur dan eindelijk was hersteld heeft de expert een schadedossier opgemaakt met de schade aan mijn appartement.
Er is dan ook een groot bedrag gestort op de rekening van de syndicus.
Op de beschrijving waar ik kopij van heb staat , bedrag Forfait ATI, xxxxx €.
Kan ik dit bedrag op vragen om verdere herstellingen uit te voeren want hij beweerd dat hij eerst de herstelfacturen wil en dan maar eerst zal uitbetalen.(is vorige keer ook zo geweest, toen heb ik mijn onkosten na veel aandringen na twee jaar maar eerst teruggekregen).
Heb ik daar recht op ,ik moet alles eerst op eigen kost laten herstellen voor hij reageert.
Hartelijk Dank
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2567
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2022 19:01

In de eerste plaats : syndicus is onverantwoordelijk : schade/lekkages 3 maanden laten aanslepen Buiten gooien.

De blokpolis : het is hier een schadegeval tussen 2 individuele eigenaars/bewoners. De verzekeringsmij. handelt tussen beide partijen gezien hier geen gemeenschappelijke delen zijn betrokken.
NORMAAL betaalt zij het bedrag van uw schadevoorstel ( bij akkoord ) uit aan uzelf en is de franchise ten laste van de boven buur.

Syndicus heeft hier geen zaken mee, zeker niet met de door u uit te laten herstellingen. Syndicus moet onmiddellijk uw schade bedrag overmaken aan u en niet op zijn bankrekening. U hoeft hem geen bewijzen/facturen voorleggen. Wel facturen voorleggen aan de verzekeringsmij. om de toegepaste BTW terug te krijgen van de mij.

Indien waterschade aan gemeenschappelijke delen dan is de syndicus de persoon die het dossier beheert en verder afhandelt.
In dit geval heeft hij zich niet te moeien met private zaken.

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 feb 2022 20:04

Je bent zelfs niet verplicht om de schade te herstellen. Ook dan moet syndicus de schade uitbetalen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 feb 2022 20:05

Syndicus moet het bedrag aan u doorstorten.
Mits factuur ook de BTW, zonder factuur niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Pieter1959
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2022 11:46

Met deze hartelijk bedankt om de tegenberichten.
Ik zal in deze de syndicus een schrijven bezorgen voor uitbetaling.
Bedankt
MVG

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 09 feb 2022 12:23

En als hij niet meewerkt, op de eerstvolgende AV een nieuwe kiezen. Syndicus heeft geen uitstaans met de privédelen van het gebouw dat bij beheert.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”