Ontslag rekeningcommissaris en uitblijven AV

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Ontslag rekeningcommissaris en uitblijven AV

#1 , 01 feb 2022 14:57

Beste,

Onze laatste algemene vergadering dateert van mei 2019; door Covid hebben we tot op heden (nu bijna drie jaar) geen AV meer gehad. Een AV via een videoconferentie of via schriftelijke weg is een onmogelijke zaak daar we met meer dan 200 mede-eigenaars zitten. Een zaal vinden met de huidige (en voorbije) maatregelen is ook een onbegonnen zaak omdat volgens onze syndicus we een zaal nodig hebben van 800 m². Bijgevolg zit onze mede-eigendom in een ware impasse en is het verder beheer bijna onmogelijk geworden. Meermaals hebben we aangedrongen bij onze syndicus om een oplossing te vinden en zo snel mogelijk een AV te organiseren (ook in de periodes wanneer het wettelijk mocht) maar deze syndicus blijft de AV uitstellen onder het mom van de corona-epidemie.

Eén van de problemen die zich voordoen is oa de rekeningcommissaris. Deze heeft begin 2020 afgehaakt wegens medische redenen en bijgevolg werden de rekeningen van 2019, 2020 en 2021 niet meer door hem geverifieerd. Het ontslag van de rekeningcommissaris en de aanstelling van een nieuwe rekeningcommissaris kan bovendien enkel door de AV goedgekeurd worden, die tot op heden nog steeds uitblijft.

Op eigen initiatief heeft iemand van onze RME, een boekhoudkundige, de rekeningen gecontroleerd en verschillende boekhoudkundige fouten vastgesteld. De syndicus weigert hiervoor verantwoording te geven, onder het mom dat het enkel de rekeningcommissaris is aan wie hij verantwoording moet afleggen. En zoals hierboven beschreven, weigert deze laatste een rekeningrapport op te stellen.

Mijn vraag is nu hoe we uit deze impasse kunnen geraken. Kan de RME, door het uitblijven van de AV, zelf het initiatief nemen om een rekeningcommissaris aanstellen (eventueel de boekhoudkundige die lid is van de RME) die de rekeningrapporten maakt van 2019, 2020 en 2021?

Hopende dat iemand van u hierop een duidelijk antwoord kan geven wat we kunnen ondernemen om wettelijk in orde te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2022 16:11

volgende link geeft u een antwoord op uw vraag :

https://www.syndicusdiensten.be/2022/01 ... oegelaten/

Indien u met meer dan 200 personen moesten zijn, zie ook in de link. Ook een extra mogelijkheid om een gedeelte van de eigenaars te overhalen om een volmacht te geven aan andere mede-eigenaars = verminderd uw aantal aanwezigen.

In jullie geval zou ik een BAV bij een laten roepen : 20% van de aandelen en de syndicus is wettelijk verplicht dit uit te voeren.

De taak van een rekencommissaris kan niet overgenomen worden door iemand anders zonder mandaat (B)AV

Duidelijk agendapunt : aanstelling nieuwe rekencommissaris wegens neerlegging mandaat vorige CDR medische redenen.

Stemming en aanduiding nieuwe rekencommissaris.

Zeker als volgende agendapunt : nieuwe rekencommissaris mandaat geven om de laatste drie boekjaren grondig te laten controleren, en de opdracht aan de syndicus om zijn volledige medewerking te verlenen en alle documenten ter inzage aan te bieden.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”