privacy en inkijk wetgeving appartementencomplex 2 bouwlagen links achter woning

Damien_s
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

privacy en inkijk wetgeving appartementencomplex 2 bouwlagen links achter woning

#1 , 28 jan 2022 22:35

beste

het Kempisch tehuis plant de komende jaren bouwwerken uit op het "vrijgekomen" perceel Muveld, dit plan werd na overleg met de stedenbouwkundige dienst van de gemeente houthalen opgesteld door een extern ontwerpteam.

er zullen op het perceel 18 appartementen gebouwd worden verdeeld over 2 gebouwen. (er is nog geen bouwaanvraag ingediend)

op de hoek van St-luciastraat en Muveld komen 11 appartementen verdeeld over 3 bouwlagen hoog, in het andere gebouw komen 7 appartementen verdeeld over 2 bouwlagen hoog, daartussen komen 40 openbaren parkeerplaatsen te liggen deze zijn te gebruiken voor een kleuterschool en een basisschool als parking wat veel te weinig is maar soit, echter die van 2 bouwlagen komen aan onze grens te liggen 3 meter van de scheiding tuin waarbij er veel inkijk is naar onze woning, wij stellen hier ons vragen bij hoe zit met het inkijken en de privacy van onze eigendom, omdat we al 1 meter lager liggen als het bouw terrein naast ons gaan de bovenste appartementen een volledige inkijk hebben op onze privacy, ter verduidelijking heb ik foto's in de onderstaande url's. hoe zit het met die bouwwetgeving en zeker naar de wet van inkijk en privacy?

het plan
https://ibb.co/M13tRS7

het uitzicht vanuit keuken en living
https://ibb.co/YcyYdbt

het boven aanzicht
https://ibb.co/ChBhvy7

dank je wel en ik hoop jullie hier voldoende te hebben over geïnformeerd en wacht op een antwoord voor ons probleem.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi

#2 , 29 jan 2022 09:00

Vooreerst is de afstand van appartementen tot aan de woning cc 33 meter en dit lijkt mij ruim voldoende.
Daarbij komt nog dat je niet in de directe achterwaartse zichtlijnen vanuit de appartementen zit maar in de zijdelingse.
Ik meen - onleesbaar weliswaar, dat het gebouw op de vereiste afstand van de zijgrens staat.

Een gepaste groenvoorziening zowel bij de appartementen maar ook op uw perceel zal al veel ergernis, inkijk en privacy geven.
Het is nogal vreemd dat u inkijk en privacy inroept als argument daar nu net zo goed door de overburen en door de parking rechtstreekse inkijk hebt op uw tuin en woning.
Draadafsluiting is niet geschikt om dit te verhinderen.

Reclame

Damien_s
Topic Starter

#4 , 29 jan 2022 09:37

De parking geeft idd inkijk maar dit is niet constant de huizen op de achtergrond zien niks binnen in privé woning, wa baten ons alleen maar zorgen over het appartement op de 2de bouwlaag, zoals ik al eerder vermeld wij liggen nog 1meter lager als de grond naast ons, dus als de muur 8 meter hoog is op het bouwperceel is deze voor ons al 9 meter hoog.... dus dit kan en mag ook allemaal zonder dat we er inspraak in hebben...

mava105

#5 , 29 jan 2022 12:07

En hoever ligt jullie gebouw (2de verdieping) dan af van de andere bouw (in vogelvlucht en horizontaal gemeten)?

freelance

#6 , 29 jan 2022 13:26

Wettelijk gezien komt het er eigenlijk op neer , dat een " uitkijk" ( zicht ) mag wanneer dit zicht zich op minstens 1.90 m. van de perceelsgrens bevind .
De bouwlaag speelt daarin geen rol , noch de afstand tussen de gebouwen . Het is de perceelsgrens die bepalend is .
B.W. art. 3.132 boek 3
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus

#7 , 30 jan 2022 17:59

Vrees dat uw argumentatie van geen toepassing zal zijn .
Zoals reeds geschreven afstand tot perceelgrens 190 cm.

Ik zie ook binnen bij de buren en visa versa. De appartementsblokken achter ons kunnen ook binnen zien en die staan meer dan 30 meter verder.

Van op het terras appartement van een kennis zien we recht in de tuin van een nationaal politieker en kunnen perfect zien welke andere politiekers van andere partijen bij hem /haar in de tuin zitten.

U dient uw tuin beter af te schermen dat zijn maatregelen die u zelf kan doen en boven gordijnen gebruiken of glas ondoorzichtig maken in een richting (folie).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”