Erfgrens gedeelde oprit

Axel98
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfgrens gedeelde oprit

#1 , 08 jan 2022 23:54

Beste,

Ik heb sinds kort nieuwe buren waarbij we samen een gedeelde oprit hebben. Beide woningen zijn halfopen en tussen beide woningen bevind zich de oprit. Deze oprit is aan de kant van de straat +- 3.7m breed en wordt langzaam breder. Halverwege de oprit bevind zich een hekken tussen beide gronden daar is de oprit breed genoeg om ieder tussen het hekken en de woonst op te rijden tot aan ieder zijn
Garage.

Nu wil mijn nieuwe buur deze erfgrens(hekken) doortrekken tot aan de straat. Het probleem hierbij is dat mijn grond smaller is dan die van de buur (1.5m en 2.2m). Hierdoor kan ik met mijn wagen mijn garage niet meer bereiken. Zelfs al beslist hij om het hekken op zijn grond door te trekken kan ik nog steeds niet door met mijn wagen aangezien dit nu te smal is.

Mag dit zomaar? Deze doorgang is jaren door mijn familie gebruikt.

Mvg
Axel98

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 09 jan 2022 09:21

Buur mag u de doorgang niet beperken. Indien hij niet wil luisteren, zal dat VR worden.

freelance

#3 , 09 jan 2022 14:20

A/ Wat zegt de notariele akte ?

B/
Quote : " Deze doorgang is jaren door mijn familie gebruikt. "

Hoeveel jaar reeds ?
Waren vorige buren akkoord ? Is er ooit tegen geprotesteerd ( schriftelijk ) ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Axel98
Topic Starter

#4 , 09 jan 2022 17:55

A) niks beschreven in notariële akte op het eerste zicht

B) huis staat sinds 2jaar op mijn naam maar wonen hier al 20jaar (ouderlijk huis), nooit bezwaar van gemaakt. Zoals gezegd gedeelde oprit rijden elk in het midden op (helft, helft) maar als deze wordt doorgetrokken kan mijn buur nog net door op zijn deel maar wij niet meer.

Sirkii

#5 , 09 jan 2022 18:00

Als het recht van overgang niet in een notariële akte staat dan mag de buur een afsluiting zetten tegen de grenslijn. Verkrijgende verjaring is hier niet van toepassing. En wat je overeenkwam met de vorige eigenaar bindt de nieuwe eigenaar niet. Je zou kunnen onderhandelen met de buur (om tegen betaling) een recht van overgang te bekomen en dit in een notariële akte op te nemen.

Wil hij niet dan zou je bij twijfel door een landmeter de perceelsgrens kunnen laten nakijken. …

Axel98
Topic Starter

#6 , 09 jan 2022 18:09

Zie onderstaande foto. Rood mijn perceel, blauw perceel van de buur. Geel is de huidige scheiding.

https://imgur.com/i1xraD4

mava105

#7 , 09 jan 2022 19:49

.
Laatst gewijzigd door mava105 op 09 jan 2022 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance

#9 , 10 jan 2022 13:58

Akkoord met voorgaande adviezen. ( inclusief inschakelen van landmeter als er onduidelijkheid zou bestaan ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”