Beslissing syndicus

Griffon
Topic Starter
Berichten: 3

Beslissing syndicus

#1 , 18 feb 2009 19:22

Tijdens de algemene vergadering vorig jaar stond een punt met betrekking tot het plaatsen van fietsen stalling aan de voorzijde van ons appartementsgebouw op de agenda.
Er werd unaniem beslist dat deze er moest komen.
Na de beslissing had de syndicus contact opgenomen met de aannemer van het gebouw, deze heeft op zijn beurt de fietsenrekken besteld.
Tijdens de vorige algemene vergadering kregen we het prijskaartje te zien, dit was meer dan €6000 voor de mogelijkheid 18 fietsen te stallen, plaatsing inclusief.

Mag de aannemer samen met de syndicus (beide geen mede eigenaar) deze aankoop doen zonder de goedkeuring van de eigenaars of beheerraad?
Wij hebben hier nooit een offerte van gezien.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 feb 2009 20:45

Alles hangt af van de bewoording in de notulen waarmee U de syndicus de toelating heeft gegeven om deze stalling te plaatsen.

Dit is in feite altijd hetzelfde verhaal.

Geef een syndicus nooit toestemming om werken uit te voeren zonder dat de VME op zijn minst 3 offertes voor die specifieke werken heeft kunnen inkijken en heeft gestemd welke van de drie het wordt.

Daar bestaan een aantal methodes voor:

Lange weg

eerste vergadering wordt er besloten dat de fietsenstalling er moet komen en wordt de syndicus opdracht gegeven tegen de volgende jaarlijkse vergadering 3 offertes te kunnen voorleggen waaruit de mede-eigenaars kunnen kiezen.

Korte weg

Voor elk punt op de agenda dat werken inhoudt moet de syndicus op dezelfde vergadering reeds 3 offertes kunnen voorleggen. Dit betekent dat de mede eigenaars op die vergadering dan al of niet besluiten of de werken worden uitgevoerd en wie ze zal mogen uitvoeren voor welke prijs. (hou hier wel rekening met een marge van 15%)

Op dit ogenblik vrees ik dat als jullie de kosten buitensporig vinden in vergelijking met het resultaat en zonder het detail te kennen zoals deze in de notulen zijn opgenomen je weinig verhaal hebt. Wat je altijd kan doen is eens gaan horen bij andere aannemers wat een dergelijke constructie zou kosten en naar het kantoor van de syndicus stappen om inzicht te vragen in de fakturatie. (dat is een basisrecht van elke mede-eigenaar) Spreek schriftelijk een datum af waarop jullie langsgaan. (ga met 2-3, dan sta je sterker) Weigert de syndicus jullie te ontvangen of inzicht te geven stel hem dan via AS in gebreke.

Eerste taak die jullie nu hebben (ik veronderstel dat er meerdere ontevreden eigenaars zijn en u fungeert als spreekbuis) is de basis info verzamelen:

- factuur uitgevoerde werken;
- vergelijkende fakturen.

Eerlijk gezegd (en zeker niet sarcastisch bedoeld) is € 6.000 geen schandalig hoge prijs om te leren dat je een syndicus best ALTIJD kort aan de leiband houdt. (Heb persoonlijk een geval meegemaakt waar we na een juridisch gevecht, tijdens hetwelke we schriftvervalsing konden bewijzen, € 50.000 hebben weten te rekupereren)

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”