syndicus maakt geen kostenafrekening

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

syndicus maakt geen kostenafrekening

#1 , 15 dec 2021 14:37

In een gebouw waar ik een appartement verhuur heeft de syndicus voor de jaren 2019 en 2020 nog steeds geen eindafrekening gemaakt.
Dat is heel lastig omdat de kosten van de privatieve verwarming en waterverbruik daar ook inzitten (collectief CV systeem met meters op radiatoren).
De huurder betaalt daardoor vrij hoge maandelijkse voorschotten.
Ik heb geen enkel idee hoeveel ik per saldo aan de VME verschuldigd ben of moet terugkrijgen voor die jaren. Ook kan ik geen afrekening maken richting huurder.
Ik krijg dit niet meer uitgelegd aan mijn huurder. Stel voor dat hij weg zou willen.....onmogelijk afrekening voor hem op te stellen.

Ik kan naar BIV gaan maar dan trekken die even aan de oren van de syndicus maar er zal niets veranderen.
Ik word er hopeloos van!!!! Iemand een idee hoe dit op te lossen???
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007
Berichten: 366

#2 , 15 dec 2021 15:48

Ik krijg dit niet meer uitgelegd aan mijn huurder. Stel voor dat hij weg zou willen.....onmogelijk afrekening voor hem op te stellen.
Waarom hebt u schrik dat uw huurder weg zou willen. Als huurder krijg ik nu al 9 jaar geen afrekening. Nochtans is er het eerste jaar (dus nog voor de hier geciteerde 9 jaar) wel een afrekening geweest, en ook nog een 3 jaar later die door mij verworpen werd wegens onjuist. En daar bleef het bij. Ik maak me geen zorgen en zeker omdat ik ook nog nooit een huurindexeringsaanpassing van de huur gekregen heb.

Ik zou uw huurder toch al op de hoogte stellen dat u voorlopig geen jaarafrekening kan geven wegens ....

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2021 16:21

Thomas,
In deze covid-19 periode zijn de AV van de VME's sinds 2019 uitgesteld en verschoven.
Zodoende kunnen ook geen eindejaarsafrekeningen gemaakt worden ter kwijting.
Jaarafrekeningen zijn slechts geldig na kwijting in de AV.

Dus is de syndicus momenteel hiervan vrijgesteld. Wij zitten hier in hetzelfde geval.
MAAR een goede en accuarte syndicus kan u wel reeds een provisoire afrekening voorleggen met vermelding onder voorbehoud van goedkeuring AV.

U kunt dan ook hetzelfde doen met uw huurder : afrekeningen voorleggen onder voorbehoud definitieve goedkeuring AV. Indien teveel betaald of te weinig vermelden dat dit daarna zal worden verrekend. U tekent beide huurder en verhuurder onder voorbehoud.

Waar een wil is, is een weg nietwaar syndicus.

Indien uw huurder moest weggaan, kunt u in ieder geval bij de opzeg laten ondertekenen dat er later nog nog een definitieve afrekening of verrekening ( met de nodige bewijs documenten ) volgt en huurder of verhuurder verklaart deze te betalen of terug te storten.

Is zeker in deze periode wettelijk in orde. Maar de syndicus moet wel meewillen.

Reclame

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 dec 2021 17:13

Helaas ook geen provisoire afrekening. Mijn vrees is dat ik na xx jaren mijn huurder veel moet bijvragen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2021 17:20

Thomas,

U kunt voor uzelf een provisoire afrekening vragen onder de condities als ik hiervoor heb vermeld.

Ondanks de boekjaren 2019 en 2020 nog niet goedgekeurd zijn, moeten deze wel al intern afgesloten zijn ( klaar controles rekencommissaris en voorlegging kwijting ).
Het is slechts een kleintje voor een degelijke syndicus om i die gegevens te bezorgen.
Gegevens zijn aanwezig maar nog niet goed gekeurd. Dus verstrekking van deze gegevens onder voorbehoud.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 15 dec 2021 17:44

Reeds verschillende keren gevraagd.
Resultaat: NUL
Mijn huurder betaalt sedert vorige maand VRIJWILLIG (zijn eigen initiatief) een hogere maandelijkse provisie wegens de verwachte toename van de verwarmingskosten die hem (ooit) zullen worden doorgerekend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2021 19:21

Thomas,

Ik zou zeggen syndicus buiten en huurder houden.

Neen is niet fair van die syndicus, kan makkelijk u ter wille zijn, maar hij moet willen.
Heel jammer dat de wetgever hier niet in voorziet. Nu kan hij wachten tot de eerstvolgende AV omdat hij kwijting moet krijgen voor ieder boekjaar apart.

Mijn voorstel tot oplossing ( zie vorige reactie ) is als ervaringsdeskundinge zeer goed mogelijk, maar moeilijk afdwingbaar ( door laksheid overheid en syndici organisaties ).
Elke boekhouding moet steeds up to date zijn, en jaarlijks afgesloten. Daarom een provisoire afrekening onder voorbehoud kwijting. Is een zeer goede mogelijkheid, maar men moet er in willen meegaan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”