Dakterras op plat dak.

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

Dakterras op plat dak.

#1 , 16 feb 2009 15:48

Situatieschets:

ikzelf: eigenaar gelijksvloer, met klein terras achteraan waar niet veel zonlicht komt (+/- 20m²)
links = buur (huur woning)
rechts = nieuwbouw appartement blok in aanmaak (6app)
achter = woonhuis geen idee verhuurd, muur dat boven het 1ste verdiep uitkomt
links achter = huis met aanbouw dat volgens mij niet bewoond lijkt (er is 1 klein raampje zichtbaar en daar staat geen glas in, en staat van dak is nogal aan de slechte kant)
rechtsachter = overdekte parking
boven mij = appartement bewoont door eigenaar

Ik heb dus boven mij een bovenbuur, deze heeft op het plat dak voor zijn raam een klein terras (3m op 2m)

de rest van het plat dak: 10m op 10m is bedekt met roofing & keien (ter bescherming van de roofing)
en er zitten 4 lichtkoepels van mezelf in.

mijn terras is omringt door een muur van meer als 2m hoog en is dus de scheiding met de buren
(grof gezegd: een vierkante bak)

Code: Selecteer alles

|-------------| | | | O | | O | | O xxxxx O | |-------------| |zzzzzzzzzzzzz| |zzzzzzzzzzzzz|
Hierboven schets van dakterras:
O = lichtkoepel
x = zijn terras
z = zijn woning (appart)
(loopt verder, maar is dus niet van toepassing)

Ik had nu gedacht om op mijn terras een trap naar boven te plaatsen,
en in het rechtsboven gedeelte een oppervlakte van 5m op 5m een terras te plaatsen.
De constructie van de woning laat dit toe
(heb plannen van de betonconstructie van de woning)

Ik zou op grenslijn naar mijn bovenbuur een scherm plaatsen in matglas,
(hoe hoog zou dit moeten zijn?)
Het zou nog steeds op 5m van zijn terras zijn,
En het is in geen geval een inpakt op zijn zonlicht, daar in de rechtsboven richting een gebouw hoger komt, en de zon van links tot linksboven vooral schijnt.

Nu te praktische vragen:

- moet ik hiervoor bouwvergunning hebben?
- moet dit dmv architect?
- wie kan er eventueel bezwaar tegen aantekenen? hoe voorkomen? (ik ken niet al mijn buren persoonlijk)
- zijn er zaken waar ik dien rekening mee te houden en best op voorhand controleer om wettelijk geen problemen te verkrijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 16 feb 2009 18:11

vraagje : wie is eigenaar van het dak .
indien u geen eigenaar kan mag u niets doen zonder toelating want niet van u
trap maken naar dak = constructie met bouwvergunning

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#3 , 17 feb 2009 12:12

Ik ben eigenaar,
enkel het bovenste dak (boven ons beide)
en de afvoer etc zijn gemeenschappelijk.

maw het dak enkel boven mij is van mij,
en ook mij ten laste.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 17 feb 2009 13:22

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je een bouwvergunning nodig hebt want er is een volumewijziging. Ook dienen er bepaalde afstanden t.o. de buren gerespecteerd te worden.

Wij hadden volgende situatie:

Achter ons huis hebben wij een magazijn (enkel gelijkvloers) met een schuin aflopend dak. Onze keuken op de eerste verdieping grenst aan dat dak.
10 jaar geleden maakten we een terras 'in dat dak'. Er werd een stuk schuin dak weggezaagd en daarin werd een zwevende vloer geplaatst op een diepte van 50cm aan de ene kant en 1,5m aan de andere kant.

Wij dachten dat dit mocht zonder vergunning omdat het volume niet vergrootte. Mijn man deed alles zelf.

Toen stond plots de bouwpolitie aan de deur die verwittigd was door een misnoegde achterbuur (die advocaat is ;-) ). De vriendelijke man kwam de situatie bekijken en ging een rapport maken. Nadien kregen we een brief van de schepen van Ruimtelijke Ordening met de vermelding dat we het terras moesten laten regulariseren. M.a.w. Het terras mocht er zijn (en voldeed gelukkig aan alle normen) maar we hadden het met een bouwvergunning moeten doen. We hebben dan door een architect een plan van ons terras moeten laten tekenen om daarmee een regularisatie te verkrijgen, wat verder geen probleem was.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 17 feb 2009 15:18

Ik wil er toch aan toevoegen dat ik je niet zou aanraden te doen wat wij gedaan hebben, nl er zomaar aan beginnen.
Veel hangt ook af van hoe ver je buren van je verwijderd zitten (langs alle kanten) en dat kan ik niet goed inschatten.

Bij ons was het gegeven dat ons terras niet de volledige diepte en breedte van het dak van ons magazijn besloeg en dus nergens tot bij de buren kwam. Onze achterburen en rechterbuur hebben aangrenzend allemaal een stadstuin. Enkel links van ons was er aangrenzende bebouwing maar op voldoende afstand en met een plat dak en een scheidingsmuur ertussen. Er was ook totaal geen effect van een schacht waarin gemakkelijk geluidsoverlast kan ontstaan. Er was voldoende ruimte binnen ons blok.

Mijn man had zich op voorhand goed geinformeerd en gedaan wat hij dacht dat toegelaten was (en wat ook klopte). Had hij zomaar wat gedaan dan waren we er niet zo makkelijk vanaf gekomen en hadden we misschien alles moeten weghalen en terug in oorspronkelijk staat brengen.

Eens er bouwpolitie komt kijken dan maakt het niet meer uit van wie de klacht komt, dan kijken ze naar de situatie tegenover alle buren.

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 17 feb 2009 18:02

als u inderdaad eigenaar bent van het dak - is dat een probleem minder - maak er een daktuin van - met groen en vb mos - heb je zeker een punt
rechtstreekse inkijk bij buren - afstand is dacht ik iets van een 3.5 meter

Ik denk dat de trap het grote probleem zal zijn gezien een vaste constructie en vermoedelijk buiten volume

Dus eerst eens navraag doen oa ecohuis in antwerpen - www.ecohuis.be en bij de dienst ruimtelijke ordening van uw gemeente.

Hoe er vb rekening mee dat als je het zo maar doet als het niet mag en er gebeurd iets waarbij uw polis huis (brand) moet aangesproken worden je wel eens in zeer moeilijke en vooral dure papieren kan komen.

Voor de rest succes

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”