Berekenings fout rechtzetten na 8 jaar.

Jenny.D
Topic Starter
Berichten: 2

Berekenings fout rechtzetten na 8 jaar.

#1 , 16 feb 2009 15:17

Kan een syndicus die een fout gemaakt heeft bij de berekening van de algemene kosten en deze fout al 8 jaar maakt,nu beslissen dat we het achterstallig geld moeten terugbetalen.Ieder jaar zijn de rekeningen goedgekeurd op de algemene vergadering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 feb 2009 16:04

Bent u de enige mede-eigenaar waar die fout is gemaakt?

Jenny.D
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 feb 2009 16:08

Neen ,

We zijn met 12 appartementen en 6 heeft hij bevoordeeld en de 6 andere benadeeld door zijn foute berekening

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 16 feb 2009 17:16

In essentie houdt dat in dat 50% van de mede-eigenaars jaren teveel betaald hebben. Er is geen fout in de jaarrekiningen, enkel in de individuele verrekening. De goedkeuring van de jaarrekeningen is dus terecht. Diegenen die effectief een teveel betaald hebben hebben het recht een volledige rechtzetting te vragen.

Punt waar U eveneens rekening mee dient te houden is de toekomst binnen de residentie. Kan U zich de atmosfeer waarin de volgende jaren beslissingen dienen genomen te worden voorstellen als de helft mede-eigenaars zich blijvend benadeeld voelt en de andere ongemakkelijk omdat ze door de fout van een ander hiervan kunnen profiteren?

Ik denk dat het om een kompleet verzuurde relatie binnen de residentie te voorkomen aangewezen is om samen een oplossing te zoeken.

Zet u eens met al de "profiteurs" (niet negatief bedoeld, maar zo zullen jullie ondertussen wel over de tong gaan in het gebouw) samen en tracht wat af te spreken.

BV: alle mede eigenaars die bevoordeeld zijn geworden in de laatste 8 jaar zijn onderling akkoord om het te weinig betaalde bedrag in vier gelijke delen over de komende 4 jaar in hun eindafrekening te laten opnemen ten voordele van de benadeelde partijen. (Eerste wat in me opkomt, dat de pil voor jullie makkelijker te slikken maakt en de anderen nu voor een paar jaar een lagere eindafrekening laat betalen)

Als jullie over een dergelijk voorstel een onderling akkoord bereiken, kunnen jullie met je 10.000sten aan de syndicus vragen om een byzondere algemene vergadering te beleggen waarop alle aanwezige mede-eigenaars kunnen stemmen of ze hiermee akkoord gaan of niet.

Voor verlies van rente door de benadeelde partijen lijkt het me aangewezen om de syndicus aan te spreken, hij heeft immers de foute individuele afrekeningen gemaakt en verspreid.

Dit lijkt me een eerlijke oplossing.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 16 feb 2009 18:26

Kan een syndicus die een fout gemaakt heeft bij de berekening van de algemene kosten en deze fout al 8 jaar maakt,nu beslissen dat we het achterstallig geld moeten terugbetalen.Ieder jaar zijn de rekeningen goedgekeurd op de algemene vergadering.
Beste,

Vooreerst is het niet aan de sydicus om hierover eenzijdig te gaan beslissen. Dus neen, de syndicus kan nu na 8 jaar niet eventjes gaan stellen dat jullie verplicht zijn om een hervorming van jullie afrekening te aanvaarden.

Dit komt toe aan de algemene vergadering.

Overigens werden de jaarrekeningen door de vergadering goedgekeurd.

Wanneer thans blijkt dat de beslissingen van goedkeuring aangetast zijn door een wilsgebrek (dwaling van de syndicus) dan is het aan de eigenaars die menen dat ze schade lijden, om dit aan te vechten.

In deze lijkt het me eerder dat alle eigenaars zich beter zouden verenigen en zich beter tegen de syndicus dan tegen elkaar zouden keren. Uit uw infomatie blijkt immers dat hij diegene is die de fouten al 8 jaar begaat!

Ook hier geldt dat wanneer een syndicus décharge heeft gekregen en later blijkt dat deze décharge werd bekomen op basis van foutieve informatie, bedrog, dwaling,.... dat deze kan worden teniet gedaan. M.a.w. dat de VME de syndicus vooralsnog beroepsaansprakelijk kan houden voor beroepsfouten.

Overigens, ongeacht of de syndicus nu décharge verkreeg of niet, elke eigenaar die geen décharge verleende (maar de meerderheid van de AV wel) en die een persoonlijk nadeel ondervindt, kan ten persoonlijke titel de syndicus aansprakelijk stellen bij fouten,...

Afrekeningen over een periode van 8 jaar gaan hervormen, ook al zou de vergadering hiertoe met de benodigde meerderheid beslissen, lijkt me sowieso een brug te ver. Ik stel me hier dan sowieso de vraag wat dan met afrekeningen van eigenaars die ondertussen hun pand zouden hebben verkocht?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”