Foute waterberekening waterverbruik 5274 HL of 1717,26€

masterm
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Foute waterberekening waterverbruik 5274 HL of 1717,26€

#1 , 06 nov 2021 23:00

Eind april, begin mei 2019 ontving ik mijn rekening voor mijn waterverbruik van 2018 koud waterverbruik 5274 HL of 1717,26 € voor een 1 persons apt. De technicus hebben vastgesteld, dat mijn automatische mengkraan in de badkamer het koud water door gaf naar het warmwatercircuit.
Vivaqua (Brussel) zegt; dat er geen verlies van water is, maar alleen een doorstroom van water tussen 2 gesloten circuits van de enen naar de andere. Ik heb dus niet zo veel water verbruikt en er is ook geen water verlies . Alleen als iemand in ons gebouw de warm waterkraan open deed , liep de teller bij hun , en ook bij mij voor een deel. volgens mij is er 2 keren het zelfde water in rekening gebracht. ik heb 2 keren een verzoening voor het vredegerecht in Molenbeek probeert , maar nog de advocaat nog de syndicus is er op ingegaan. De eerste keer hebben zijn gezegd , dat het tijdelijk niet past dus heeft de vrederichter een nieuwe afspraak gemaakt , en bij de 2 afspraak zegt de advocaat nu , dat hij geen mandaat heft. in de tussentijd heft de advocaat mij wel een email gestuurd . Waar hij zegt, dat hij denkt , dat mijn claim heel vaag is, omdat mijn mengkraan de reden is , en dat dit onder privaat kosten komt . In ons gebouw zijn er verschillende water verbruikspunten waar geen waterteler opstaat , zodat wij altijd op ons gedeelde van waterverbruik ook nog een bijkomende bedrag betalen , en dit woord als algemeen verbruik aangegeven, volgen mij daar waar een deel van mijn water zou moeten berekend worden, dus door alle verbruikers . :?: of zie ik dat alleen door mijn bril :) :)
ik heb dus alle bewijs stuken per mail of via 2 technicus, die ik op aanvraag van de syndicus al betaald heb +-500€ mijn volgende stap zou wel een dagvaarding moeten zijn :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 07 nov 2021 00:15

Beste

Als u naar een rechtbank stapt moet u wel een vraag formuleren. Wat vraagt u dan aan Vivaqua? En hoe berekent u dan zelf bewijsbaar het verbruik. Want met een ‘volgens mij verhaal’ zonder bewijsbare argumenten zal u weinig succes halen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 nov 2021 17:23

Bent u huurder of eigenaar van het appartement? Als je eigenaar bent, is de automatische mengkraan UW eigendom, en ben jij dus ook verantwoordelijk voor zijn goede werking. Ben je huurder, het probleem doorgeven aan de verhuurder. Het is niet de watermaatschappij die speciaal voor u een speciale rekening gaan maken voor het waterverbruik omdat uw kraan doorslaat

Reclame

masterm
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2021 17:07

Beste,
bedankt voor je antwoord , ik hoop dat dit beter is ?
Nederlands is dus niet mijn moedertaal (Duits), ik ben de eigenaar, en dus probeerde ik eerst een commerciële korting te krijgen via Vivaqua omdat ik dacht, zoals zovelen, dat dit een waterverlies was, maar ik kreeg een e-mail van Vivaqua waarin stond dat er geen verlies van water is mogelijk is , omdat er 2 gesloten circuits zijn en er maar één stroom van de ene naar de andere is gegaan.
Dat de mengkraan is privaat en mijn eigendom is, en de oorzaak, staat buiten kijf.
Maar Ik heb 2 facturen (van verschillende technici) met het bewijs dat wanneer al mijn kranen gesloten zijn, er nog steeds koud water wordt verbruikt via mijn meter, dus zoals de technici in hun rapport vermelden, stroomt er water uit mijn koud water in het warmwatercircuit. Gebaseerd op deze feiten, (mij eigen verbruik koud water in aanmerking genomen), dat ik al dit water niet gebruikt, heb , maar mij wel in rekening gesteld is, vraag ik dus een terug betaling van deze bedrag.
Reden:
Als er op alle waterverbruikspunten in ons gebouw een watermeter zou staan, zou men gemakkelijk kunnen vaststellen dat het door Vivaqua gefactureerde verbruik in HL kleiner is , als de totale verbruik van alle water tellers met de aantal HL die ik dus niet verbruikt heb en die double geteld en factureert zijn.
Maar bij ons gebouw zijn er niet op alle waterverbruikspunten een waterteller, (vb. om buiten schoon te maken en de aansluiting op de verwarming etc ).

Dus in ons gebouw worden eerst alle watermeters warm en koude in rekening gesteld, en de rest van het waterverbruik dat niet kan worden bewezen, wordt als “algemeen waterverbruik” geregistreerd op onze eindafrekening, en elke huurder / eigenaar moet een bedrag onder “algemeen waterverbruik” betalen.

Aangezien mijn watermeter altijd een bepaalde hoeveelheid water telde, die vervolgens weer als warm water werd geteld en bij mij geen waterverlies was, vraag ik een schatting baseert op mijn verbruik van de afgelopen jaren en de rest moet worden doorgegeven aan alle huurders / eigenaren, als "algemeen waterverbruik", omdat zij da niet berekend zijn.





Bijkomende info:
Ik heb ook de mengkraan vervangen , en een observatie tijdens 3 manden van mijn verbruik gemaakt , morgens en s avonds (geen bijkomende verbruik).
De verslag van de 2 technici .
De verbruik van het jaar nadien (zeer lage verbruik )
Het mail van Vivaqua
Eindafrekening van ons gebouw waar de “ algemeen Verbruik” staat
Al deze stukken zijn wel in het Frans


Met veel dank
Mike

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 nov 2021 19:28

Vivaqua levert toch geen warm water , veronderstel ik :?:

Daarvoor verwacht ik dat uw (al oudere ?) gebouw een gedeeld, intern circuit heeft.
Het watergebruik daarvan, moet dus lager liggen dan gebruikelijk.

Als u zelf werkelijk weinig gebruikt, spreken we hier over ongeveer 500 m3 / 5000 hectoliter teveel op uw meter (en rekening).
Dat moet echt wel ergens terug te vinden zijn als minder-verbruik elders.


Lijkt mij dat u uw extra verbruik moet terugvragen bij de andere bewoners, niet bij watermaatschappij Vivaqua.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 nov 2021 20:05

Klopt inderdaad. Vivaqua levers water aan het gebouw, en rekent dat aan. De interne verdeling van dat water is niet meer hun werk. Ook als er intern iets fout loopt met de installatie, is dat 100 % voor rekening van de verhuurder of mede-eigenaars. Enkel indien er iets scheelt aan de hoofdwatermeter komen zijn tussen, tenzij eraan geprutst werd.

masterm
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2021 00:56

sorry guys , het moet mijn Nederlands zijn, ik probeer niet het geld terug te krijgen van vivaqua, (het is ook niet hun schuld ), maar ik wil het geld van de mede-eigenaar / huurder in mijn gebouw terugkrijgen , aangezien als iemand of alle gebruikers warm water hebben gebruikt en gecrediteerd bekomen hebben, dan heeft ook mijn koud waterteler verbruikt (via mijn mengkraan) maar ik heb dat koud water niet verbruikt. Een voorbeeld een andere huurder/eigenaar heeft 1 kubieke meter warm water verbruikt, dan heeft ook mijn waterteller als voorbeeld 0,250 kubieke meter berekend , zonder dat ik het water heb verbruikt, daarom zeg ik , dat bij 1 kubieke meter warme water door een mede gebruiker ook 0.250 kubiek meter op mijn teller (koud water ) in rekening gebracht worden zijn . dus waar maar 1 kubieke meter in rekening gesteld moest worden, zijn wel 1.250 kubieke meter berekend worden. Als voorbeeld zijn die 0.250 in rekening gebracht bij mij , maar er zijn dus 0.250 kubieke meter minder in rekening gebracht bij de “algemeen waterverbruik” dus naar 1 jaar kwamen zo 5274 HL of 527400 L of 527.4 m² op mijn teller ,ik hoop dat dit nu verstaanbaar is ?
Met dank aan alle hier
Mike

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 nov 2021 09:29

Grote vraag is hier: WIE IS EIGENAAR VAN DE LEKKENDE KRAAN,?

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 09 nov 2021 11:43

Laat terugslagkleppen plaatsen op je wateraanvoeren.

Er is dus 1 gemeenschappelijke waterteller en individuele tussentellers? De waterfactuur wordt verdeeld aan alle appartementen proportioneel aan de tellerstanden van de tussenmeters. …. De andere appartementen hebben dus “proportioneel” veel te weinig gebruikt en de optelsom van de individuele tussentellers is dus significant hoger dan de meterstand van de hoofdteller? Hiermee kan je een agendapunt op de volgende vme plaatsen om een voorstel tot compensatie voor te leggen. Krijg je een njet dan kan je alsnog naar de vrederechter stappen.

Joeri_J
Berichten: 650

#10 , 09 nov 2021 12:02

Waar ik niet volg is dat er geen teller op het warm water staat in elk app?

  • buiten >>> [ centrale officiele teller ] >>>
    • koud water
      • >>> [privé teller1] >>> app1
      • >>> [privé teller2] >>> app2
      • >>> [geen teller] >>> gemeenschappelijke kranen voor oa kuis
      • ...
    • warm water
      • >>> [ ??? geen teller] >>> app1
      • >>> [ ??? geen teller] >>> app2
      • ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 09 nov 2021 12:24

Als er geen tussenmeters staan op Koud EN warm water is het niet mogelijk een degelijke afrekening te maken. Daarvoor zijn voldoende tussenmeters en de nodige terugslagkleppen nodig, zodat het water niet meer tussen beide circuits kan circuleren.
Is een algemene kost voor de verhuurders

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 09 nov 2021 13:07

Over welke mengkraan gaat het eigenlijk?
Als uw koud water in het warmwatercircuit zou terechtkomen dan draait uw warmwatermeter toch in omgekeerde richting?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 09 nov 2021 15:54

bekomen hebben, dan heeft ook mijn koud waterteler verbruikt (via mijn mengkraan) maar ik heb dat koud water niet verbruikt.
als ik het hier goed versta, is het UW mengkraan die water doorlaat in een verkeerde richting. Dan is dat UW probleem, en niet dat van de andere bewoners. Dan moet je een terugslagklep voorzien aan de mengkraan. (bestaan ook in inox) Dat is een privatieve kost.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”