werken aan gemeenschappelijke delen

prutser99
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

werken aan gemeenschappelijke delen

#1 , 03 nov 2021 20:17

Beste,

Ik ben eigenaar van een appartement en er is geen syndicus. Ik woon op de bovenverdieping en mijn voordeur staat links van het huis. De buren wonen onder en hebben hun voordeur rechts van het huis. Voor de voordeur hebben we ieder een beklinkerde oprit. Tussen beide opritten ligt een gemeenschappelijke voortuin, die momenteel bestaat uit onkruid. Links van het huis loopt een gemeenschappelijke oprit (kiezel) naar de gemeenschappelijke garage achter het huis.

Nu wil de buurman op de gemeenschappelijke delen werken uitvoeren:
1) in de gemeenschappelijke voortuin wil hij twee privé parkings maken voor hem
2) hij wil de gemeenschappelijke oprit naar de garage beklinkeren en voorzien van een poort

Volgens de akte is het niet mogelijk wijzigingen aan te brengen aan de gemeenschappelijke delen zonder goedkeuring van alle eigenaars. Ik ben het niet eens met de werken die mijn buurman eenzijdig (zonder mijn inspraak) wil laten uitvoeren en ik wil er ook niet voor betalen. Zeker al niet voor een privé parking voor hem in de gemeenschappelijke voortuin. Ik heb de buurman laten weten dat hij volgens de akte geen werken mag uitvoeren aan de gemeenschappelijke delen zonder mijn toestemming, maar ik ben zeker dat hij dit wel gaat doen. Wat moet ik nu doen om te vermijden dat dit gaat gebeuren en dat de buurman gaat eisen dat ik meebetaal voor iets waar ik niet akkoord mee ben? Met de buurman praten helpt niet, dat heb ik al geprobeerd. Wat zijn mijn rechten en plichten?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2021 09:31

steek al eens uw licht op bij de dienst omgeving van de betreffende gemeente, wedden dat hij de verharding zelfs niet mag uitvoeren? Als hij er toch aan begint (zonder vergunning) kan je daar eigenlijk de politie voor bellen...

CityBird
Berichten: 792

#3 , 04 nov 2021 11:10

Wat moet ik nu doen om te vermijden dat dit gaat gebeuren en dat de buurman gaat eisen dat ik meebetaal voor iets waar ik niet akkoord mee ben? Met de buurman praten helpt niet, dat heb ik al geprobeerd. Wat zijn mijn rechten en plichten?
Als je met de suggestie van Lennie niet het beoogde resultaat bereikt heb je m.i. direct als mede-eigenaar nauwelijks armslag omdat je hier geen onmiddellijke juridische band met die buur hebt. Om dezelfde reden kan die buurman ook niet eisen dat jij meebetaalt.

De geijkte methode is dat jij alle eigenaars zal moeten aanschrijven voor een algemene vergadering om een VME op te richten, syndicus aan te duiden, enz. Is zelfs bij wet verplicht ondanks er vele gebouwen zijn zonder. Daar kan je dan beslissen via meerderheid van stemmen of de buurman die werken mag uitvoeren. De syndicus kan dan in naam van de VME de uitvoering (laten) stil leggen.

Vraag is of de sop de kool waard is, je zit dan ook al meteen met hogere algemene kosten en veel meer werk voor de syndicus.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2021 12:15

Hoeveel eigenaars en kavels zijn er ? Uit uw topic maak ik uit dat er slechts 2 woonsten/eigenaars zijn.

In dit geval indien de buurman de gemeenschappelijke delen wil veranderen of andere bestemming geven moet hij dit in akkoord met u doen, en best met notariële akte.
Zie ook LennieK.

Geen wijzigingen of werken zonder wederzijdse akkoorden.
Indien hij uit zijn eigen werken start, deze laten stilleggen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 04 nov 2021 17:44

Dit kan door een officier van gerechtelijke politie (hoofdinspecteur of commissaris). En als daar dan nog iemand van de gemeente (ruimtelijke ordening) bij is heeft de gemeente ineens ook de mogelijkheid daarvoor het nodige te doen.
De OGP kan werken stilleggen en verzegelen ==> PV naar parket voor bouwmisdrijf.

prutser99
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2021 20:15

Beste allen,

Er is een nieuwe complicatie. Vandaag (zaterdagavond) kwam ik thuis, en er staat een hele grote graafmachine in de gemeenschappelijke voortuin. Dit betekent dus dat er heel binnnnkort werken gaan uitgevoerd worden door mijn buurman, terwijl ik niet akkoord ga. Jullie zeggen van de werken stil te laten leggen, maar ik moet voor het werk van zondagmiddag tot dinsdagavond weg naar het buitenland. Ik zal dus niets kunnen laten stilleggen, aangezien ik niet kan zien wat er gebeurt. Waarschijnlijk ga ik dinsdagnacht thuiskomen en dan vrees ik dat alle kwaad geschied is.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 06 nov 2021 21:51

Beste allen,

Er is een nieuwe complicatie. Vandaag (zaterdagavond) kwam ik thuis, en er staat een hele grote graafmachine in de gemeenschappelijke voortuin. Dit betekent dus dat er heel binnnnkort werken gaan uitgevoerd worden door mijn buurman, terwijl ik niet akkoord ga. Jullie zeggen van de werken stil te laten leggen, maar ik moet voor het werk van zondagmiddag tot dinsdagavond weg naar het buitenland. Ik zal dus niets kunnen laten stilleggen, aangezien ik niet kan zien wat er gebeurt. Waarschijnlijk ga ik dinsdagnacht thuiskomen en dan vrees ik dat alle kwaad geschied is.
politie en de gemeente nu al verwittigen via mail van wat uw buur van plan is.

morgenvroeg politie bellen en vragen dat men dan onmiddellijk langs komt om de (geplande) werken nu al stil te laten leggen

u kan altijd familie/vrienden vragen om de dagen dat u in het buitenland bent een oogje in het zeil te houden en als u zelf niet kan bellen naar de politie als u weg bent voor die paar dagen uw familie/vrienden vragen om in uw naam desnoods de werken stil te laten leggen door middel van een persoonlijk gehandtekende volmacht

prutser99
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 nov 2021 00:23

bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”