Een vriendin woont aan zee in haar eigen appartement. In dat appartementsgebouw zijn er 13 appartementen, allen te betreden via de inkom én 2 handelszaken met eigen ingang. Dit appartementsgebouw staat in een aaneenschakeling van verschillende andere appartementsgebouwen met dezelfde syndicus en ongeveer dezelfde indelingen.
Via de liften kan men zich naar dezelfde garage begeven. De meeste handelszaken zijn non-food. De handelzaken onder mijn vriendin's appartement zijn een restaurant én een traiteur. In het ROI staat de lift niet gebruikt mag worden om zaken te vervoeren voor de handelszaken. Deze transporten dienen langs buiten via de garagepoort te gebeuren.
Doch gebruikt het restaurant de lift om drank en leeggoed naar de garage of het restaurant te brengen. De lift ruikt niet alleen niet fris wanneer ze met leeggoed naar de garage geweest zijn, de container waarin ze dit leeggoed vervoeren lekt en ze laten elke keer een plakkerig spoor in de inkomhal én lift achter.
De eigenaars van de appartementen betalen
- een kuisvrouw om om de 2 weken te komen kuisen terwijl het kuisen dus nutteloos is
- de kosten voor onderhoud en electriciteit van de lift
Het restaurant deelt niet in deze kosten.
Op de AV heeft mijn vriendin aangehaald dat dit niet meer acceptabel is.
De eigenaar van het pand van het restaurant zit met zijn handen in zijn haar. Hij beweert dat hij niets kan ondernemen tegen zijn huurders want dat de rechter meestal de kant van de huurders kiest. De syndicus beaamt dit omdat er blijkbaar al een paar rechtzaken geweest zijn tegen deze huurders.
Wat kunnen jullie aanraden voor volgende stappen?
- Is er iets dat mijn vriendin en de andere eigenaars samen kunnen doen? Kunnen ze zelf met de restaurantuitbaters contact opnemen en eisen dat zij niet de inkomhal én lift nemen zoals in het ROI staat? Naar de aanmaningen van de eigenaar of syndicus luisteren ze niet. Of dat de restaurantuitbaters elke keer zelf kuisen en onderhoud en elektriciteit van de lift mee betalen?
- Is er iets dat de eigenaar kan doen om die restaurantuitbaters/huurders eruit te krijgen? Hij heeft zelf schoon genoeg van al die klachten maar zegt dat hij ze niet kan buiten laten zetten? Maar als al de eigenaars aangetekende brieven met klachten naar hem schrijven, zou dit zijn zaak dan niet sterker maken als hij terug naar de rechtbank gaat?
- Is er iets wat de syndicus kan doen? Hij wil de eigenaar van de handelszaak ook helpen. Het is inderdaad voor hem héél moeilijk om de restaurantuitbaters de rekening voor het kuisen en het onderhoud en elektriciteit aan te rekenen omdat de verdeelsleutels zo niet zijn opgemaakt. Echter zijn het de restaurantuitbaters die het meeste door de inkom passeren en de lift gebruiken. En nu ik er zelf aan denk, vorig jaar zijn er nieuwe voordeuren geplaatst. Deze is al meer versleten dan de deuren van de andere appartementsgebouwen.
Hopelijk brengen jullie nieuwe inzichten. Dank je!