Huurder handelszaak houdt zich niet aan RIO

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

Huurder handelszaak houdt zich niet aan RIO

#1 , 25 okt 2021 11:18

Een vriendin woont aan zee in haar eigen appartement. In dat appartementsgebouw zijn er 13 appartementen, allen te betreden via de inkom én 2 handelszaken met eigen ingang. Dit appartementsgebouw staat in een aaneenschakeling van verschillende andere appartementsgebouwen met dezelfde syndicus en ongeveer dezelfde indelingen.
Via de liften kan men zich naar dezelfde garage begeven. De meeste handelszaken zijn non-food. De handelzaken onder mijn vriendin's appartement zijn een restaurant én een traiteur. In het ROI staat de lift niet gebruikt mag worden om zaken te vervoeren voor de handelszaken. Deze transporten dienen langs buiten via de garagepoort te gebeuren.
Doch gebruikt het restaurant de lift om drank en leeggoed naar de garage of het restaurant te brengen. De lift ruikt niet alleen niet fris wanneer ze met leeggoed naar de garage geweest zijn, de container waarin ze dit leeggoed vervoeren lekt en ze laten elke keer een plakkerig spoor in de inkomhal én lift achter.
De eigenaars van de appartementen betalen
- een kuisvrouw om om de 2 weken te komen kuisen terwijl het kuisen dus nutteloos is
- de kosten voor onderhoud en electriciteit van de lift
Het restaurant deelt niet in deze kosten.

Op de AV heeft mijn vriendin aangehaald dat dit niet meer acceptabel is.
De eigenaar van het pand van het restaurant zit met zijn handen in zijn haar. Hij beweert dat hij niets kan ondernemen tegen zijn huurders want dat de rechter meestal de kant van de huurders kiest. De syndicus beaamt dit omdat er blijkbaar al een paar rechtzaken geweest zijn tegen deze huurders.

Wat kunnen jullie aanraden voor volgende stappen?
- Is er iets dat mijn vriendin en de andere eigenaars samen kunnen doen? Kunnen ze zelf met de restaurantuitbaters contact opnemen en eisen dat zij niet de inkomhal én lift nemen zoals in het ROI staat? Naar de aanmaningen van de eigenaar of syndicus luisteren ze niet. Of dat de restaurantuitbaters elke keer zelf kuisen en onderhoud en elektriciteit van de lift mee betalen?
- Is er iets dat de eigenaar kan doen om die restaurantuitbaters/huurders eruit te krijgen? Hij heeft zelf schoon genoeg van al die klachten maar zegt dat hij ze niet kan buiten laten zetten? Maar als al de eigenaars aangetekende brieven met klachten naar hem schrijven, zou dit zijn zaak dan niet sterker maken als hij terug naar de rechtbank gaat?
- Is er iets wat de syndicus kan doen? Hij wil de eigenaar van de handelszaak ook helpen. Het is inderdaad voor hem héél moeilijk om de restaurantuitbaters de rekening voor het kuisen en het onderhoud en elektriciteit aan te rekenen omdat de verdeelsleutels zo niet zijn opgemaakt. Echter zijn het de restaurantuitbaters die het meeste door de inkom passeren en de lift gebruiken. En nu ik er zelf aan denk, vorig jaar zijn er nieuwe voordeuren geplaatst. Deze is al meer versleten dan de deuren van de andere appartementsgebouwen.

Hopelijk brengen jullie nieuwe inzichten. Dank je!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 25 okt 2021 11:41

Kan de deur tussen restaurant en inkomhall niet afgesloten worden? Restaurant mag immers de inkomhall niet gebruiken als ik eea goed begrijp. Te stemmen op de volgende vergadering

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 okt 2021 12:24

heb dat destijds in mijn functie van beheerder regelmatig voorgehad. Liet dan meestal die rechtstreekse deur afsluiten, zelfs dichtmetselen.
Staat er in het RIO dat restaurant die doorgang niet mag gebruiken?
Heeft restaurant een kelder / parkeerplaats in de kelderverdieping?

Reclame

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

#4 , 25 okt 2021 16:56

Kan de deur tussen restaurant en inkomhall niet afgesloten worden? Restaurant mag immers de inkomhall niet gebruiken als ik eea goed begrijp. Te stemmen op de volgende vergadering
Ze kunnen de restaurantuitbaters de toegang tot de inkomhal niet volledig verbieden daar zij wel gebruik mogen maken van de lift om zich voor persoonlijke redenen naar de garage te begeven of naar hun elektriciteitsmeter die in de inkomhal hangt te komen kijken.
De eigenaars dachten aan keycards voor de lift maar de restaurantuitbaters hebben daar ook recht op voor persoonlijke doeleinden.
Men dacht aan een of ander obstakel voor de lift waardoor die container er dan niet door kan, maar dan kunnen buggy's of rolstoelen ook niet meer in de lift.

Blijkbaar is de eigenaar van die handelzaak ook de dupe want die draait blijkbaar voor alle kosten op zoals het opnieuw verven van de liftdeuren die helemaal beschadigd waren door die containers, of het verven van de inkomhal omdat het restaurantpersoneel er zijn voeten tegen zette.

Andere opties? Opties om de uitbaters te dwingen zich aan het RIO te houden?

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

#5 , 25 okt 2021 16:58

heb dat destijds in mijn functie van beheerder regelmatig voorgehad. Liet dan meestal die rechtstreekse deur afsluiten, zelfs dichtmetselen.
Staat er in het RIO dat restaurant die doorgang niet mag gebruiken?
Heeft restaurant een kelder / parkeerplaats in de kelderverdieping?
Zie mijn volgend antwoord.
Er staat in het RIO dat de lift niet voor zakelijke doeleinden mag gebruikt worden, alleen voor persoonlijke redenen.
Het restaurant heeft een kelder in de kelderverdieping dat dient als hun opstagplaats.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 okt 2021 20:06

Heb ooit in een grote horecazaak in Antwerpen een trap moeten maken in de zaak zelf, zodat uitbater/huurder en zijn personeel niet meer van de lift konden gebruik maken. Deur naar gemeenschappelijke hal werd dichtgemetseld. De kosten werden gedeeld door mede-eigenaar gelijkvloers en huurder/uitbater.
Heb ook diverse grote horecazaken, die gelegen waren in een mede-eigendom verbouwd en/of gerenoveerd. Telkenmale heb ik er op toegezien dat er geen problemen konden komen met bovenliggende mede-eigenaars. (geur, lawaai, gebruik van de stoep, toegang tot kelders, verwarming en waterverbruik (in geval van gemeenschappelijke meters - destijds nog veel voorkomen in Antwerpen, waar soms nog per kraan werd aangerekend)

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

#7 , 28 okt 2021 15:46

Heb ooit in een grote horecazaak in Antwerpen een trap moeten maken in de zaak zelf, zodat uitbater/huurder en zijn personeel niet meer van de lift konden gebruik maken. Deur naar gemeenschappelijke hal werd dichtgemetseld. De kosten werden gedeeld door mede-eigenaar gelijkvloers en huurder/uitbater.
Heb ook diverse grote horecazaken, die gelegen waren in een mede-eigendom verbouwd en/of gerenoveerd. Telkenmale heb ik er op toegezien dat er geen problemen konden komen met bovenliggende mede-eigenaars. (geur, lawaai, gebruik van de stoep, toegang tot kelders, verwarming en waterverbruik (in geval van gemeenschappelijke meters - destijds nog veel voorkomen in Antwerpen, waar soms nog per kraan werd aangerekend)
Een trap vanuit het restaurant naar beneden is niet mogelijk.

Wat zijn nog de opties voor mijn vriendin en de andere eigenaars?
Dank je voor al jullie hulp.

lukasi
Berichten: 1144

#8 , 28 okt 2021 16:52

Neem de breedte op van die container.
Voor de liftingang plaats je 1 of 2 paaltjes zodat buggies , kinderwagens, rolstoelen wel door kunnen maar die rolcontainer niet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”