overlast hangjongeren/bewoners sociale huurwoning

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

overlast hangjongeren/bewoners sociale huurwoning

#1 , 19 okt 2021 23:12

Wij hebben buren naast ons in een sociale woning sedert anderhalf jaar. Sinds zij er zijn is het woongenot in ons huis (ons eigendom) enorm gekelderd. We hebben het over gekrijs/geroep van de tienerdochters tot een gat id nacht, luide muziek zo vroeg als 9u 's ochtends tot ver na middernacht (niet aaneensluitend), hangjongeren (vriendjes van de zoon, stuk of 6 a 8 met leeftijd14+) die samentroepen voor de deur (lawaai, overlast etc.) terwijl op 15 meter een park is waar ze kunnen spelen/samenkomen etc.
In het pand verblijven er ook meer mensen dan aangegeven, officieel zijn er 4 mensen gedomicilieerd (mama, 2 dochters en een zoon want ouders zijn 'gescheiden'), officieus bewonen de mama, de 3 kinderen en haar 'ex' dit pand. Hier komt nog bij dat zij een uithuiswonende oudste dochter hebben met zelf nog eens 3 kinderen die hier minimaal 4/5 dagen in de week verblijven/overnachten. Officieel verblijven er 4 mensen, in werkelijkheid minimaal 9.

Dit veroorzaakt enorme spanning, ons woongenot wordt bederft alsook een serieus slaapgebrek dat ons begint op te breken...
Praten met de ouders heeft geen zin: "mijn zoon gaat naar school, sport en tokkelt op zn computer, hij veroorzaakt geen overlast" "wij horen geen muziek. we zullen het erover hebben. misschien was het het verjaardagfeestje" etc. is de uitleg die we krijgen wanneer we overgingen tot dialoog. Gisteren heb ik weer een gesprek gehad met de vader over de hangjongeren en of hij zijn zoon zou aanspreken hierover en het houdt om samen te komen in het park ipv de straat te gijzelen, zijn reactie: "mijn verantwoordelijkheid is vanaf het huis tot de voordeur. Alles wat er op straat gebeurt heb ik niets mee te zien. Als jullie problemen hebben met die jongens, zorgen jullie er dan maar voor dat ze weggaan."
De reden dat deze jongeren samentroepen voor de deur is zijn zoon, zij 'hangen' daar samen. Deze buren wonen hier ongeveer anderhalf jaar, hiervoor hebben verschillende gezinnen in de woning gewoond maar hebben wij nog nooit iets van overlast ervaren (+15 jaar).

De band is nu helemaal verzuurd zoals jullie kunnen lezen, nemen geen verantwoordelijkheid en steken hun kop in het zand. Het is op dit moment zover gekomen dat die hangjongeren uitdagen door extra veel lawaai te maken zodat we naar buitenkomen en dan wegrennen. De zoon duikt dan steeds snel terug de woning in.

Ook hebben de kinderen van de oudste dochter al onze daken betreedt (rijwoning dus platte daken hangen naast mekaar) en piepten ze binnen in enkele kamers. Ik geef mee dat de vader bekend stond om diefstal in zijn jongere (en huidige) jaren dus wij houden hier een zeer akelig gevoel aan over.


Wij weten nu niet zo goed wat doen. Bemiddeling, gesprekken aangaan, zelfs de politie erbij halen heeft geen nut want oftewel wordt er ontkend oftewel wordt er olie op het vuur gegooid door de politie. Het liefst zijn we deze buren kwijt.

Geven we hen aan voor domiciliefraude, worden ze dan uit het pand gezet?
Controleert het sociaal verhuurkantoor op hoeveel bewoners het pand bezetten?
Wordt er enkel gesanctioneerd met boetes?
Kunnen we een klacht tegen het sociaal verhuurkantoor neerleggen als ze hier niets aan doen?
Op welke manier kan ik bewijzen verzamelen die aangeven hoeveel last we hier van hebben? Zijn camerabeelden van hangjongeren geldig? Opnames van het lawaai en muziek dat ze produceren heb ik ook, hebben deze enige waarde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 okt 2021 08:14

Verzamel bewijs van de overlast en het gedrag, geluidsopnamen en video-opname kunnen hierbij handig zijn.

Als de wijkagent niks uithaalt is er nog steeds oproeping in verzoening bij de vrederechter mogelijk

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2021 10:44

Ik raad u aan om contact op te nemen met de gemeentelijke "overlastambtenaar" of de sociale dienst van het OCMW of het CAW. Contact met de huisvestingsmaatschappij kan soms ook helpen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2021 09:56

Topic starter schrijft:
> Geven we hen aan voor domiciliefraude, worden ze dan uit het pand gezet?

Die mogelijkheid bestaat.

Topic starter schrijft:
> Controleert het sociaal verhuurkantoor op hoeveel bewoners het pand bezetten?

Ja.

Topic starter schrijft:
> Wordt er enkel gesanctioneerd met boetes?

Met boetes en zelfs de mogelijkheid tot uithuiszetting/huurontbinding. De sociale verhuurder moet de huurder – die overlast veroorzaakt – hierover aanspreken en hem wijzen op zijn huurdersverplichtingen.

Topic starter schrijft:
> Kunnen we een klacht tegen het sociaal verhuurkantoor neerleggen als ze hier niets aan doen?

Ja. Maar eerst uw klacht deponeren bij de sociale huisvestingmaatschappij zelf. Als dit geen soelaas brengt, kan u klacht neerleggen bij de Toezichthouder van de sociale huisvestingsmaatschappij.

Geen pretje om marginale als geburen te hebben (smeerlapperij ten voeten uit). Ik leef met je mee. Veel succes!
.

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 21 okt 2021 14:09

Moest die laatste zin echt ?
Van vooroordelen gesproken.
Ken jij dan de topicstarter en zijn buur?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2021 15:35

We zijn hier op een punt gekomen dat dit topic best wordt afgesloten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”