Ladderrecht

WitteDirk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ladderrecht

#1 , 15 okt 2021 16:14

Besten,

Met betrekking tot het ladderrecht heb ik verschillende vragen.

Kan je voor om het even welke werken het ladderrecht opeisen of dienen deze werken nuttig te zijn (en wie bewijst dit dan)?
Beslis je zelf over het tijdstip van de werken of heeft de eigenaar van het onroerend goed waar je de werken moet uitvoeren ook inspraak?
Het betreft werken aan een niet gemene muur waarvoor toegang in de tuin van de buren vereist is.
Deze tuin is omheind en gesloten met een poortje.
Wanneer er verschillende kanalen gebruikt worden om de buur te informeren over de werken (sms, ingesproken boodschap, mail, aangetekend schrijven), maar de inhoud hiervan spreekt zichzelf steeds tegen (aard van de werken, wie de werken gaat uitvoeren, e.d.) ; kan dit dan nog serieus genomen worden?
Wanneer is er sprake van stalking?
Is het de aannemer die contact moet opnemen met de eigenaars van de te betreden eigendom indien de aannemer deze werken uitvoert?

Dank u voor het meedenken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 15 okt 2021 16:37

Ladderrecht is beperkt tot werken aan niet gemene muren die op de perceelsgrens staan.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 okt 2021 20:00

Ladderrecht moet steeds gevraagd worden aan de eigenaar van de grond waarop die ladder komt te staan. Ben ooit eens voor de vrederechter in Antwerpen gedaagd, omdat ik als verantwoordelijke van werken voor mijn werkgever, toelating had gegeven aan een aannemer zijn ladder voor een korte tijd op het dak van de buur te zetten (max 10 minuten), om een daknok te kunnen vervangen.
Die buur komt daar op uit en schiet in een colère. Hij was al enige jaren in een procedure gewikkeld met mijn werkgever, en ik mocht dat toen bekopen. Er werd een pak zogezegde door ons veroorzaakte schade aangehaald. Uiteindelijk werd er een zeer klein deeltje daarvan door de rechtbank toegezegd, maar het koste me wel 2 halve dagen op de vredegerecht.

Reclame

WitteDirk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2021 22:20

Het is ons gevraagd maar eerder onder de vorm van eis. Er is ons namelijk medegedeeld dat er een sms verstuurd zal worden de avond voor de werken aanvangen en de dag nadien zouden de werken aanvangen om 8u. We hebben toch het recht om zelf een dag en uur te bepalen (eventueel in overleg)? We willen namelijk zelf aanwezig zijn tijdens de werken. Ondanks onze vraag wie de werken zal uitvoeren werden ons tot nu toe tegenstrijdige antwoorden gegeven : eens gaat het over een aannemer dan over de buur zelf. Een tijdsduur van de werken werd ons evenmin medegedeeld. Eerst gaat het over een muur in onze tuin, later over een muur palend aan ons terras. Ook over de werken zelf is er onduidelijkheid : eens gaat het over voegen, nadien over inwrijven dan over schilderden. Beide muren zijn droog, op één plaats van de muur zitten er wat barsten in een paar voegen. Kan men zomaar het ladderrecht opeisen om de staat van een muur na te kijken? Om een muur in goede staat te schilderen. Dat er een tuinhuis moet verplaats worden als er ruimte is om met een roller met verlengstuk aan de muur te geraken om deze in te wrijven (ook al is die muur in perfecte staat)?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2021 04:15

Het is ons gevraagd maar eerder onder de vorm van eis. Er is ons namelijk medegedeeld dat er een sms verstuurd zal worden de avond voor de werken aanvangen en de dag nadien zouden de werken aanvangen om 8u. We hebben toch het recht om zelf een dag en uur te bepalen (eventueel in overleg)?
Overdrijft u niet? Het ladderrecht dient om noodzakelijke werken uit te voeren. Uw buur gaat dit toch (laten) doen omdat dit nodig is, niet voor zijn eigen plezier.

Uw opmerking of de buur of de aannemer dit moet vragen, is echt spijkers op laag water zoeken. Net als de vraag wanneer dit stalking is als hij blijft berichten sturen.

Mijn vermoeden is dat het toch nooit naar uw zin zal zijn.

WitteDirk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2021 08:03

Neen ik overdrijf niet, u kent hem niet. Huisvredebreuk via de tuin bij een buurvrouw verder in de straat, ongevraagd het terras van andere buren betreden waar de tuin niet afgesloten is en dergelijke. Vermoeden van diefstal op 2 andere adressen.
Ik heb alle redenen plus redenen die ik hier niet openbaar deel om deze persoon niet zonder toezicht mijn tuin en terras te laten betreden. Bovendien is nog steeds onduidelijk wie er komt werken.

Dat die werken effeftief zullen uitgevoerd worden daar heb ik ook terecht mijn twijfels over.
Hoogstens daar waar de voegen wat gebarsten zijn.

WitteDirk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 okt 2021 08:10

Neen ik overdrijf niet, u kent hem niet. Huisvredebreuk via de tuin bij een buurvrouw verder in de straat, ongevraagd het terras van andere buren betreden waar de tuin niet afgesloten is en dergelijke. Vermoeden van diefstal op 2 andere adressen.
Ik heb alle redenen plus redenen die ik hier niet openbaar deel om deze persoon niet zonder toezicht mijn tuin en terras te laten betreden. Bovendien is nog steeds onduidelijk wie er komt werken.

Dat die werken effectief zullen uitgevoerd worden daar heb ik ook terecht mijn twijfels over.
Hoogstens daar waar de voegen wat gebarsten zijn vermoed ik
Ik heb al 2 mensen naar die muur laten kijken en hun mening gevraagd.

Werken mogen enkel uitgevoerd worden indien noodzakelijk zegt u. Wie bepaalt de noodzaak hier van?
Indien er geen noodzakelijke werken zijn aan de muur van het terras dan hoef ik hem toch niet boven op mijn terras toe te laten?
Indien de voegen nog perfect zijn aan het grootste deel van de muur dan hoef ik mijn tuinhuis toch niet af te breken omdat hij zijn muur wenst te verven?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2021 08:29

Werken mogen enkel uitgevoerd worden indien noodzakelijk zegt u. Wie bepaalt de noodzaak hier van?
Indien er geen noodzakelijke werken zijn aan de muur van het terras dan hoef ik hem toch niet boven op mijn terras toe te laten?
Indien de voegen nog perfect zijn aan het grootste deel van de muur dan hoef ik mijn tuinhuis toch niet af te breken omdat hij zijn muur wenst te verven?
Als u geen toelating geeft zal de buurman wel via de vrederechter toelating vragen. Dan zal deze oordelen of de werken toegelaten zijn en op welke momenten. Mogelijk vordert hij dan ook om de kosten te betalen die veroorzaakt zijn door niet spontaan zijn ladderrecht te laten gebruiken. Bv. als een aannemer al geboekt was maar niet kunnen beginnen is.

Uitslag onzeker, maar in zijn plaats zou ik het direct meevragen als ik daar toch stond.

Als uw tuinhuis reglementair staat, moet u dit uiteraard niet afbreken voor een vlottere toegang of makkelijker te kunnen werken. Zoniet (te dicht bij perceelgrens?), zal hij wel definitieve verplaatsing vragen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”