syndicus te hoge offerte

Vital36
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

syndicus te hoge offerte

#1 , 13 okt 2021 10:43

Aan de oprit van de appartementen ( waarvan ik één bezit ) is een afwateringsgoot ( waar wij met de auto's overrijden) stuk. Melding gemaakt aan de syndicus. Deze heeft drie offertes laten maken. Alle drie de offertes zijn bijzonder hoog, zelfs echt overdreven hoog van prijs. Natuurlijk is de laagste van die offertes die de syndicus aanbied net een firma waar hun mee samenwerken en hij raad die ook uitdrukkelijk aan aan ons. Natuurlijk zal hij dit wel doen. Er zal wel iets aan vasthangen natuurlijk .
Op eigen initiatief dan eens een andere aannemer laten komen. Deze dient een offerte in aan mij die meer dan de helft onder de prijs gaat van de laagste offerte die onze syndicus heeft aangebracht. Syndicus wil deze niet aanvaarden. Tevens is er één eigenaar die zegt dat er een aannemer moet gekozen worden die de syndicus heeft aangebracht. Echter eigenaar kent de syndicus persoonlijk heel goed en ook de aannemer van deze laagste offerte van de syndicus ( die hij ons ook aanraad).
Kan hier iets tegen ondernomen worden?
Van de zes appartementseigenaars is er dus één die niet akkoord wil gaan met de offerte die ik zelf heb aangevraagd en dus de laagste is .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2021 11:18

Het is de AV die beslist welke offerte wordt aangenomen, niet de syndicus.
Iedereen mag een offerte opvragen en binnen brengen. Syndicus legt deze allemaal voor aan de AV, deze stemmen en beslissen.

Indien in uw geval 5 eigenaars voor uw offerte zijn en slechts één tegen : zeker op de AV brengen. Syndicus moet de stemming respecteren en uitvoeren.

Syndicus alleen offertes laten aanvragen = de wil van de syndicus en gewoonlijk doorstoken kaart met firma's die voor hem werken.

Vital36
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2021 11:24

@ Lynx . Klopt volledig. Het is van als ik u die job kan bezorgen dan geef jij mij een deel ervan.

Reclame

Vital36
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2021 11:43

Trouwens de offertes die hij heeft verzonden zijn alles behalve helder. Staat gewoon op wat er gaat uitgevoerd worden en dan het totaalbedrag. Staat niet op wat hij voor een bepaald product aanrekent of welke de werkuren zijn met het bedrag. Ik neem aan dat een offerte toch helder moet zijn ipv enkel het totaalbedrag wat het gaat kosten?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2021 11:49

@ Lynx . Klopt volledig. Het is van als ik u die job kan bezorgen dan geef jij mij een deel ervan.
Gaat ook dikwijls volgens volgend systeem. Syndicus heeft een drietal firma's waarmee hij geregeld samenwerkt.
Dus offertes de ene keer nr. 1 goedkoper de andere keer de volgende; zij zijn daar allemaal van op de hoogte.
Gewoonlijk zijn die firma's dan nog uit de buurt van bewuste VME = onbekend in de buurt van de VME, meer voorrijkosten en onderweg uren. Nu jij dan gij de volgende keer.
Voor een gewone middelgrote VME is het aantrekkelijkst om zelf enkele herstellers, renovatiefirma's, loodgieters ... te zoeken in de buurt.
Kan men ook makkelijk de goede en slechte kwaliteiten van deze firma's ontdekken. Kost ook minder want deze mensen zijn in de buurt gevestigd en kunnen geen slechte reclame gebruiken.
Wel ook altijd opletten dat de offertes dezelfde elementen en opdrachten bevatten = om goede prijsvergelijking te doen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2021 11:54

Trouwens de offertes die hij heeft verzonden zijn alles behalve helder. Staat gewoon op wat er gaat uitgevoerd worden en dan het totaalbedrag. Staat niet op wat hij voor een bepaald product aanrekent of welke de werkuren zijn met het bedrag. Ik neem aan dat een offerte toch helder moet zijn ipv enkel het totaalbedrag wat het gaat kosten?
Een offerte moet opgemaakt worden volgens een duidelijke gespecificeerde opdracht en omschrijving.
Offertes vermelden gedetailleerd : materialen, werkuren, uur prijs, voorrijkosten en verplaatsingskosten, betalingsvoorwaarden,
mogelijke garantie. Offertes met slechts enkel het bedrag = natte vinger werk.

Enkel bij offertes in volledige detail, kan men nagaan of alles volgens plan is verlopen en bij gebreken of slechte uitvoering makkelijker de reden te ontdekken en de aannemer in gebreke te stellen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 okt 2021 12:44



Gaat ook dikwijls volgens volgend systeem. Syndicus heeft een drietal firma's waarmee hij geregeld samenwerkt.
Dus offertes de ene keer nr. 1 goedkoper de andere keer de volgende; zij zijn daar allemaal van op de hoogte.
Klopt volledig. Heb het 10 tallen keren meegemaakt in de ongeveer 20 mede-eigendommen waarin mijn werkgever een mede-eigendom had op het gelijkvloers (gewoonlijk een horeca zaak of feestzaal) Zelf offertes aanvragen met die 5 andere mede-eigenaars en die dan aan syndicus overmaken. Als hij 8 offertes heeft, kan hij die zeer moeilijk onder het tapijt steken. .En als hij toch doorzet andere syndicus zoeken

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2021 13:02



Gaat ook dikwijls volgens volgend systeem. Syndicus heeft een drietal firma's waarmee hij geregeld samenwerkt.
Dus offertes de ene keer nr. 1 goedkoper de andere keer de volgende; zij zijn daar allemaal van op de hoogte.
Klopt volledig. Heb het 10 tallen keren meegemaakt in de ongeveer 20 mede-eigendommen waarin mijn werkgever een mede-eigendom had op het gelijkvloers (gewoonlijk een horeca zaak of feestzaal) Zelf offertes aanvragen met die 5 andere mede-eigenaars en die dan aan syndicus overmaken. Als hij 8 offertes heeft, kan hij die zeer moeilijk onder het tapijt steken. .En als hij toch doorzet andere syndicus zoeken
Hier sta ik volledig achter. Niet alleen de syndicus offertes laten aanvragen; doe gerust ook zelf en met de mede eigenaars.
Wel telkens een volledige detaillering vragen volgens uw gegevens. En doorzetten dat de syndicus die offertes ook voorlegt op de AV, of uzelf. Op de AV mag U steeds offertes aanbrengen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”