Buren met weinig of misschien geen manieren ?

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Buren met weinig of misschien geen manieren ?

#1 , 12 okt 2021 20:26

Achteraan in onze tuin staat een hoge beukenhaag. Daarachter is er nog een 2,5 meter stuk grond waar ik mijn snoeisel naartoe breng.
Achter die 2,5 meter heeft mijn achterbuur een draad van 1,5 meter hoog met daarin een poortje staan. Nu heb ik onlangs gemerkt dat mijn buurman 's avonds dit poortje opendoet om zijn katten in mijn tuin te laten zodat ze hier hun behoefte kunnen doen. IK heb achteraan ook een terras waar al enkele malen kattendrollen lagen. Misschien ook niet correct van mij maar ik heb toen een spanbandje rond dat poortje gedaan zodat hij niet meer in mijn tuin kan. Gevolg, de dag erna heeft hij de draad onderaan dat poortje 20 cm omhoog geplooid zodat zijn katten er onderdoor kunnen kruipen. Ik ben dan naar de achterbuurvrouw gestapt en heb daar mijn verhaal gedaan en haar reactie was dat er wel meer katten daar rondliepen en zij er zelf ook last van hadden.
Nu was ik enkele dagen geleden aan het snoeien en ik heb zoals altijd mijn snoeisel naar achteren gebracht en heb een extra hoop voor de opening van dat poortje gelegd zodat die katten niet in mijn tuin kunnen. Ook heb ik voor de tweede maal dat poortje met stripbandjes vastgemaakt.
Gevolg, ik kom de dag erna thuis en nu blijkt de buurman zijn poortje terug losgemaakt te hebben, daarna in mijn tuin is gegaan en daar mijn snoeisel van dat poortje weg heeft gedaan.
Ik ben vandaag tweemaal aan de deur geweest maar ze geven steeds niet thuis terwijl de auto aan de deur staat.
Hoe kan ik zoiets op een diplomatische manier oplossen ?

P.S : wat mij vooral hieraan stoort is hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om zoiets te doen ? Waar is het respect voor de medemens gebleven ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2021 20:43

Het verbaast mij dat u kattendrollen op uw terras vindt. Want katten graven hun behoeften steeds onder, zij zijn enorm zindelijk en erop gebrand hun uitwerpselen te verbergen.. Een hond zal zijn drollen gewoon leggen waar hij staat. Er zijn ook andere dieren in tuinen die hun behoeften kunnen doen, zeker als u zegt dat het 's avonds/'s nachts is. bv egels, woelmuizen, steenmarters, ratten en dergelijke laten hun behoeften boven gronds liggen.
Vraag is van wie is die 2.5 m stukje grond ? Tussen zijn tuin en de uwe ?

En een hoop snoeisel en gemaaid gras trekken allerlei dieren aan.
Ik ga al enkele decennia mee in de dierenwereld.

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2021 21:44

De drollen liggen er sindsdien zijn poortje open is, wat hij in onze tuin loslaat weet ik niet. Mij gaat het er vooral om dat hij in onze tuin niets te zoeken heeft. Dat stuk van 2,5 meter is heel duidelijk onze tuin want de scheidingspaal staat tegen zijn poortje.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 12 okt 2021 21:45

Vermits het stukje grond achter de haag ook van u is (u deponeert er uw snoeiafval, dat zou dus op uw eigen grond moeten). In dat geval hoort er niet eens een poortje te zijn in de afsluiting van de buurman, want hij hoort uw grond niet/nooit te betreden. Post een formele, beleefde brief in hun brievenbus waarin u verwijst naar wettelijk bestrafbare huisvredebreuk telkens de buurman uw grond (zonder u vooraf te verwittigen) zou betreden. Meld dat u een camera geplaatst heeft die enkel uw grond kan filmen en u dan ook elke inbreuk aan de bevoegde instanties kan melden.
U legt uw snoeiafval waar ze lag (maar niet tegen de afsluiting, want dat mag ook niet) en wacht af.

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 13 okt 2021 08:45

Mijn kat wordt niet tegengehouden door een afgesloten poort en een gesloten omheining van 2 meter hoog. Die trekt zich met haar uitgeklapte nagels naar boven en zet zich op de rand om hautain te wereld aan haar voeten te bekijken.
Maar ze legt nooit haar kakje op een harde ondergrond. Een kat is instinctief bezig om geen ' sporen ' van haar aanwezigheid achter te laten voor haar prooien.

Snoeihout , verwilderd achterland,, open tuin ? Perfecte leefomstandigheden voor egels. Denk dat je daar eerder moet zoeken.

100% zeker van dat die strook achter de haag jouw eigendom is ? Kan ook een buurtweg zijn.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 okt 2021 09:22

Is die afsluiting achteraan gemeenschappelijk , of staat ze 100%ù op uw grond of mogelijks zelfs op die van de buurman? Enkel als ze gemeenschappelijk is , en pal op de scheidingslijn staat, mag er eventueel een poortje in zijn (mits uw akkoord)
En een kat laat zich zeker niet afschrikken door een afsluiting van 1,50 meter. (niet in hout, draad of zelfs betonplaten)

eylis
Berichten: 8837

#7 , 13 okt 2021 16:26

Buurman mag geen poortje hebben in zijn (eigen) omheining. Reden: perceelspaal staat voor de omheining (kant van poster).

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2021 18:17

Ik weet ook niet of het effectief om katten gaat, ik ga er maar vanuit omdat zij me dat verteld hebben. In ieder geval hebben ze de draad van hun poortje een 20cm omhoog geplooid zodat er één of ander beest kan doorkruipen. Ik denk zelf dat het eerder om een kleine hond gaat?
Die grond is 100% zeker van ons. De scheidingspaal staat op onze grond en daartegen staat hun tuinhuis met daarnaast dan de draad met poortje. Zij hebben dat huis een 5tal jaar geleden gekocht. De vorige achterbuur was een goede vriend geworden en die kwam regelmatig langs zijn poortje naar ons toe gewandeld. Ik heb gisteren het poortje opnieuw vastgemaakt(wat ik ook niet mag waarschijnlijk) en heb mijn snoeisel terug voor dat poortje gelegd zodat hij er geen dieren kan laten doorkruipen. Vandaag was het poortje nog steeds gesloten. Misschien hebben ze gisteren de boodschap wel begrepen.(heb er tweemaal aan de deur gestaan en de vrouw was thuis)
Indien het poortje terug opengaat zal ik het proberen met een formele brief.

iota
Berichten: 830

#9 , 14 okt 2021 13:35

Is die draad met het poortje van de buren? Zet er dan gewoon langs uw kant een draad tegen, klaar.

freelance
Berichten: 2615

#10 , 14 okt 2021 14:53

Enkele bedenkingen :

1/ Ik zie nergens een beperking ( verbod ) om een poortje te plaatsen in een eigen omheining .
Wat de eigenaar van het poortje doet met de draad van dat poortje is hun zaak . ( als ze een hond zouden hebben , wordt dit een andere zaak , want die mag niet kunnen ontsnappen - iets wat niet geldt voor een kat ) .

2/ TS mag in geen geval iets doen aan dat poortje ( zelfs geen spanbandje ) . Kan aanzien worden als vernieling van andermans eigendom .

3/ Het is zeker niet netjes om " afval" te dumpen vlak voor dat poortje ( poortje kan daardoor roesten of rotten in geval van hout ) wat opnieuw kan aanzien worden als vernieling van andermans eigendom .

4/ Wanneer de afscheiding gemeenschappelijk zou zijn , kunnen beide partijen overeenkomen ( desnoods voor vrederechter ) om het poortje definitief te verwijderen , of te zorgen dat het nooit meer open kan .
Wanneer afscheiding van buur is , kan vragende partij een eigen afsluiting plaatsen ; op eigen grond . Zie ook # 9
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”