betalingsproblemen

Ske
Topic Starter
Berichten: 1

betalingsproblemen

#1 , 12 feb 2009 13:08

Ik ben zelf syndicus van ons gebouw (4 eigenaars) en heb een probleem.

Het dak van ons gebouw moet vernieuwd worden, er is aan het dakappartement ook schade die dus door werken moet worden opgelost.

Een van de eigenaars kan echter het bedrag niet betalen dat nodig is voor de herstellingen en kan blijkbaar geen lening krijgen (we hebben ook bij de gemeente geprobeerd). Maandelijkse betalingen zijn voor deze persoon nooit een probleem geweest...

Hoe pakken we het best aan om toch de betalingen te kunnen ontvangen? De herstelling moet immers echt gebeuren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 feb 2009 13:41

Al getracht om samen met die medeeigenaar te kijken of hij niet via maandelijkse bijbetalingen het nodige bedrag kan bijbetalen?

Zijn er statuten in het gebouw. M.A.W. is er een officiele vereniging van mede-eigenaars en bent U als syndicus gekozen tijdens een jaarlijkse vergadering of hebben jullie gewoon de hoofden bij elkaar gestoken om en onderling uitgemaakt wie syndicus is?

In het geval van een VME kunnen jullie de VME een lening laten afsluiten bij de bank voor het bedrag dat nodig is om het dak te vervangen. Iedere eigenaar betaald dan een maandelijkse bijdrage.

zonder officiële VME kan je gezamenlijk naar de bank stappen en kijken of jullie in gemeenschap geen lening kunnen afsluiten. Ik durf me echter absoluut niet uitspreken over de rente en de borgstellingen die de bank dan zal vragen.

Als laatste middel kunnen jullie natuurlijk besluiten de kosten met zijn drien te dragen en met de vierde eigenaar een onderhandse schuldaflossing op papier opstellen. (dat hij julie zijn aandeel in bv. 60 termijnen terugbetaald) Doe dan wel de moeite om deze schuldbekentenis en de aflossings procedure door een notaris of advokaat te laten opstellen. ( zodat deze schuld bv bij verkoop appartement vereffend wordt, rente afspraken, enz..) dit zal wat extra kosten maar dan moet je je toch safe kunnen stellen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”