Syndicus/Raad van beheer

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

Syndicus/Raad van beheer

#1 , 12 feb 2009 11:28

Goede morgen beste mensen,
eerstdaags hebben wij onze AV waarop de syndicus vast benoemd wordt en waar er een beheerraad verkozen zal worden.
De stemming doen we die best anoniem of doen we die op naam, ttz per eigenaar of volmacht een briefje met de naam van de eigenaar in kwestie,
en daarop de namen van de kandidaten of?
Wie kiest de voorzitter van de beheerraad? wij als VME of de syndicus ?
alvast mijn dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 feb 2009 12:52

Kiezen voorziter en andere leden van raad:

Gebeurt normaal gezien door de VME. (kijk in statuten en reglement van je VME, staat er normaal gezien in beschreven)


Kiezen syndicus

Stemming van personeel gebeurt geheim. Kandidaten mogen tijdens stemming niet aanwezig zijn.

Zijn er meerdere kandidaten pas je best de volgende strategie toe:

Bij het binnenkomen van de vergaderen krijgt elke medeeigenaar 4 stembiljetten. Op elk stembiljet voorzie je :

- datum en titel "stembiljet verkiezing syndicus";

- rechtsboven een vak waar je de 10.000sten die de medeeigenaar bezit kan invullen.

Op het eerste stembiljet elke kandidaat op een apparte lijn met een vakje ervoor dat men kan aankruisen.

Op de drie ander stembiljetten enkel een stippellijn waarop je je voorkeur kan schrijven.

Op deze wijze blijft de stemming echt geheim.

Tellen gebeurt door de stemopnemers én de voorzitter. (soms kan het dat een medeeigenaar wil mee toezicht houden, best toelaten, resultaten van stemming zijn toch openbaar.)

Stel : 5 kandidaten

Eerste ronde niemand meer dan 50+1 --> beste 3 naar 2de ronde --> niemand 50%+1 ---> beste 2 naar 3de ronde.

Meestal heb je niet meer dan 2 stemrondes nodig, maar het is altijd goed rekening te houden met 3 en een extra briefje te voorzien moest een stemronde worden overgedaan.


EDIT: verschil tussen procedures voor rvb en syndicus duidelijker gemaakt.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 12 feb 2009 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 12 feb 2009 15:30

ok bedankt zal eens nakijken in de basisakte en huishoudelijk reglement
groetjes

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 12 feb 2009 17:27

Goede morgen beste mensen,
eerstdaags hebben wij onze AV waarop de syndicus vast benoemd wordt en waar er een beheerraad verkozen zal worden.
De stemming doen we die best anoniem of doen we die op naam, ttz per eigenaar of volmacht een briefje met de naam van de eigenaar in kwestie,
en daarop de namen van de kandidaten of?
Wie kiest de voorzitter van de beheerraad? wij als VME of de syndicus ?
alvast mijn dank
Behoudens strengere bepalingen in de statuten wordt conform de wet 1. de oprichting van een raad van beheer en 2. de samenstelling van de raad van beheer gekozen met minstens een 3/4de meerderheid.

Tenzij het - zoals in dit geval - om personen gaat, ben ik geen voorstander van een anonieme stemming. Een zienswijze die overigens binnen de rechtspraak wordt gevolgd. Beslissingen moeten op risico van vernietiging nominatief worden genomen. M.a.w. de stemmen dienen individualiseerbaar te zijn.

Het is algemene vergadering die de voorzitter kiest.

Tot slot. Leden van een raad van beheer die zich kandidaat stellen, worden niet zoals beschreven in artikel 577-6§7 B.W. als personen aanzien die door de VME als lasthebber worden aangesteld noch als personen aanzien die door de VME worden tewerkgesteld.

De wet die van dwingend recht is, voorziet m.i. nergens dat de leden die zich kandidaat stellen, tijdens de stemming buiten moeten.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 12 feb 2009 17:35

Pedro ook mijn gemeende dank

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 12 feb 2009 17:49

Ik bedoel ook niet de leden van de raad of de voorzitter van de vergadering die de vergadering dienen te verlaten bij de stemming. Ik wou enkel zeggen dat als er over de syndicus wordt gestemd deze niet aanwezig mag zijn. (kwestie van de stemmers niet te imponeren) Het is eveneens enkel de stemming over de syndicus die geheim verloopt.

De opstelling van mijn bericht laat inderdaad een andere interpretatie toe. Excuses (wordt verbeterd)

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#7 , 12 feb 2009 21:39

okido, bedankt

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#8 , 18 feb 2009 20:53

Een syndicus die erover had gewaakt dat hij alleen kandidaat was voor zijn (her)verkiezing bleef aanwezig tijdens de stemming.
De vrederechter floot hem terug en vernietigde de beslissingen van de AV. Thans wordt op kosten van de VME een vervangende AV georganiseerd, voorgezeten door een advocaat als syndicus ad hoc en een andere advocaat als secretaris.
Een aantal mede-eigenaars denken eraan de kosten van deze juridische procedure te kunnen verhalen op de syndicus ( of diens aansprakelijkheidsverzekering) vermits laatstgenoemde tijdens de AV, naast deze flater, nog andere beroepsfouten heeft begaan.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 18 feb 2009 21:21

Loop je niet het risico dat de tijd en het geld dat je steekt in het bekomen van die schadevergoeding je meer gaat kosten dan het oplevert? (Ik begrijp je, heb eenzelfde situatie gehad in 2003 en via gerecht bekomen dat syndicus de nieuwe vergadering toch betaalde. Advokaat en tijd kostten echter meer dan wat het opleverde, wat door een aantal andere mede-eigenaars nog steeds kwalijk wordt genomen.(en het ging over een kleine € 100))

Principe is een mooie zaak maar soms weegt het praktische (oude syndicus weg) toch zwaarder door.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#10 , 18 feb 2009 21:35

Goeden avond beste mensen,
ik heb een vraagje over die 1000sten waarover steeds gesproken wordt,
nl wij zijn met 80 eigenaars, dus 80 eigendommen zonder meer, dus geen garages, wel elk een standplaats op de gemeenschappelijke delen.
Hoe moet ik dat dan zien in duizendsten ??
Graag een woordeke uitleg aub
met dank en vriendelijke groeten

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 18 feb 2009 22:01

De 10.000sten worden verdeeld naargelang de oppervlakte die je eigendom in het geheel in beslag neemt. de exacte verdeling staat normaal beschreven in de statuten van het gebouw, de akte van aankoop en of inwendig reglement. (zijn vastgelegd in de notariele akte.)

Stel:

100 appartementen van gemiddeld 85m², 100 staanplaatsen van 15m² ---> 10.000 m² ----> 1/10.000ste=1 m² ---> uw aandeel 100/10.000sten.

zeer rudimentair voorbeeld!

Pedro
Berichten: 735

#12 , 18 feb 2009 22:12

Goeden avond beste mensen,
ik heb een vraagje over die 1000sten waarover steeds gesproken wordt,
nl wij zijn met 80 eigenaars, dus 80 eigendommen zonder meer, dus geen garages, wel elk een standplaats op de gemeenschappelijke delen.
Hoe moet ik dat dan zien in duizendsten ??
Graag een woordeke uitleg aub
met dank en vriendelijke groeten
Beste,
Elke mede-eigenaar in gedwongen onverdeeldheid is buiten eigenaar van zijn privatief kavel ook eigenaar van een deel van de gemeenschappelijke delen en meestal ook voor een deeltje eigenaar van de grond.

De opsplitsing van deze delen onder de eigenaars gebeurt volgens de zgn. quotiteiten. Dit kan volgens 10den, 1000sten, 10.000sten,...
Het toekennen ervan gebeurt door de bouwheer/opsteller van de statuten en dit over het algemeen op basis van de plannen van de architect.

Niettegenstaande dit niet altijd zo is (bv. handelspand) zal over het algemeen het pand met de grootste oppervlakte ook de meeste aandelen hebben.

Om exact te weten hoeveel aandelen elk pand bij jullie in het gebouw heeft, dient u de statuten (basisakte + reglement van mede-eigendom) te raadplegen. Hierin dient immers wettelijk de verdeling te worden opgenomen.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#13 , 18 feb 2009 22:15

ok mensen bedankt voor de tips,
ik zal eens gaan spitten in de basisakte
nog een goeden avond verder

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”