gebruiksrecht terras

waldolala
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

gebruiksrecht terras

#1 , 06 sep 2021 11:17

De eigenaar van een gelijkvloers app heeft zijn terras vergroot en dat ligt nu deels op de gemeenschappelijk grond van ons gebouw. Heeft daarvoor nooit de toelating gevraagd aan de AV. Nadien is er op de AV beslist om enkel gebruiksrecht toe te kennen. Normaal had hij voor die werken ook een omgevingsvergunning moeten vragen, is ook niet gebeurd. Hij is onlangs overleden en gaat het app naar de erfgenamen. Wat moet er nu gebeuren met het gedeelte van het terras op de gemeenschappelijk grond ? Afbreken of afkopen en een nieuwe akte laten opmaken of kan de AV nu gebruiksrecht toekennen aan de nieuwe eigenaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 sep 2021 12:50

Was dat gebruiksrecht gekoppeld aan het appartement, of aan de overleden persoon. In dat laatste geval komt er een einde aan dat recht, en moeten de erfgenamen alles terug in de oorspronkelijke staat herstellen. In het eerste geval kan dat gebruiksrecht mee verkocht worden en overgaan op de nieuwe eigenaars


Reclame

waldolala
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2021 09:41

mava105 ,ik vind je reactie belangrijk, waar kan ik dat terugvinden wat u beweert, daar zal het uiteindelijk op aankomen vrees ik .Dan wordt dat gedeelte van de gemeenschappelijk grond eigendom van de erfgenaam, wat toch niet logisch is.


Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 07 sep 2021 11:44

Zij hebben indien niet op naam maar toegekend aan appartement exclusief gebruiksrecht.

BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 sep 2021 12:15

Indien dit gebruiksrecht toegekend is aan het appartement zou er normaal gezien een notariële akte moeten opgesteld zijn die aan de basisstatuten toegevoegd werd. Volgens mij moeten dan ook de quotiteiten van dat pand veranderd zijn.
Indien dit niet het geval is en enkel een beslissing is van de AV, denk ik dat je in een volgende AV deze beslissing kan herroepen of... eventueel het gebruiksrecht opnieuw (tijdelijk) toekennen aan de nieuwe eigenaars... daar moet dan terug over gestemd worden.
Dus de huidige statuten raadplegen (bij de syndicus op te vragen indien nodig) en kijken wat daarin staat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”