Erfdienstbaarheid woning

TCL008
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Erfdienstbaarheid woning

#1 , 31 aug 2021 15:19

Wij hebben altijd gebruik kunnen maken van een erfdienstbaarheid om onze garage te bereiken ( ingesloten perceel ).
Wij gaan de woning verkopen en de buur meldt dat hij de doorgang naar de garage voor de nieuwe eigenaars zal blokkeren.
Ik heb gelezen dat er altijd een recht van uitweg is en dat dit moet aangevraagd worden via de vrederechter.
Kan ik als huidige eigenaar deze procedure zelf reeds opstarten of moet dit in naam van de nieuwe eigenaars ? Ik wil de nieuwe eigenaars immers niet direct belasten met problemen.
Ik lees ook dat de buur dan een vergoeding kan eisen. Over welke bedragen in grootte orde spreken we dan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 31 aug 2021 15:39

Ik dacht dat een erfdienstbaarheid (die officieel in beide aktes van de betrokken eigendommen duidelijk vermeld staat, dus niet enkel mondeling afgesproken) op de percelen/eigendommen berust en niet op de eigenaars. Dus als die erfdienstbaarheid in beide aktes staat, kan die niet zomaar opgeheven worden door de eigenaar van het lijdende erf.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 31 aug 2021 18:55

Ik dacht dat een erfdienstbaarheid (die officieel in beide aktes van de betrokken eigendommen duidelijk vermeld staat, dus niet enkel mondeling afgesproken) op de percelen/eigendommen berust en niet op de eigenaars. Dus als die erfdienstbaarheid in beide aktes staat, kan die niet zomaar opgeheven worden door de eigenaar van het lijdende erf.
Is het mogelijk dat u eerder bedoelt : " het leidend erf" ? Of het heersend erf ?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 aug 2021 19:56

Mogelijk was het slechts een mondelinge toestemming, en stond die niet in een notariële akte. As ze wel in een akte stond, kan buurman die niet tegenhouden en gaat ze gewoon mee met de verkoop van het huis.

eylis
Berichten: 8837

#5 , 31 aug 2021 20:20

Ik dacht dat een erfdienstbaarheid (die officieel in beide aktes van de betrokken eigendommen duidelijk vermeld staat, dus niet enkel mondeling afgesproken) op de percelen/eigendommen berust en niet op de eigenaars. Dus als die erfdienstbaarheid in beide aktes staat, kan die niet zomaar opgeheven worden door de eigenaar van het lijdende erf.
Is het mogelijk dat u eerder bedoelt : " het leidend erf" ? Of het heersend erf ?
neenee, er is het heersend erf (dat de dienstbaarheid geniet) en het lijdend erf dat de dienstbaarheid moet toestaan. zijn de correcte termen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 31 aug 2021 21:10

Inderdaad, bedankt !

freelance
Berichten: 2615

#7 , 01 sep 2021 14:41

Het al of niet voorkomen van de erfdienstbaarheid in de notariele aankoopakte zal hier grotendeels bepalend zijn . ( zie Eylis #2 ) .
Niet vermeld in notariele akte kan hooguit een 30 jarige verjaring ( 30 jaar gebruik ) ingeroepen worden.

Een " aanvraag " wordt niet gedaan via een vrederechter . Die behandelt alleen geschillen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”