syndicus

martine
Topic Starter
Berichten: 93

syndicus

#1 , 09 feb 2009 17:51

geachte,
eigenlijk 2 vraagjes

in 2007 gaan we op de algemene vergadering akkoord met 6 eigenaars op 8 dat we de trapzaal en gang in eigen beheer gaan herschilderen
dit staat dan ook op het verslag van deze vergadering.
in 2008 komt dit terug ter sprake en de syndicus zegt nadat we wederom akkoord zijn gegaan om te schilderen dat ze eerst nog eens gaat nagaan voor de aansprakelijkheid in geval van ongeval.
enkel weken daarna krijgen alle eigenaars een schrijven waarin staat dat dit op eigen risico is,en er zit een een tweede schrijven bij waarin staat of men akkoord gaat om in eigenbeheer de werken aan te vatten of door een aannemer,en dit te laten weten door het schrijven in gevult terug te sturen met de vermelding in eigen beheer of door een aannemer.

de meeste eigenaars geven geen reaktie door de overeenkomst van de vorige vergadering dus gaat de syndicus er van uit dat de werken door een firma worden uitgevoerd .
kan met nadat men akkoord is gegaan op de vergaderen via een schrijven toch nog een firma de werken laten uitvoeren?


2/wij sparen met elke eigenaar een vast bedrag via de syndicus op een spaarrekening voor dat er eens onvoorziene grote kosten zouden voorvallen in het gebouw.
na nazicht van mijn rekeningen heb ik geconstateerd dat wij gedurende jaren al geen intresten meer hebben ontvangen op deze bedragen.
is dit normaal?,komen de jaarlijkse intresten normaal niet bij op de spaarrekenig,mag de syndicus die zelf innen?


hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 10 feb 2009 22:25

geachte,
eigenlijk 2 vraagjes

in 2007 gaan we op de algemene vergadering akkoord met 6 eigenaars op 8 dat we de trapzaal en gang in eigen beheer gaan herschilderen
dit staat dan ook op het verslag van deze vergadering.
in 2008 komt dit terug ter sprake en de syndicus zegt nadat we wederom akkoord zijn gegaan om te schilderen dat ze eerst nog eens gaat nagaan voor de aansprakelijkheid in geval van ongeval.
enkel weken daarna krijgen alle eigenaars een schrijven waarin staat dat dit op eigen risico is,en er zit een een tweede schrijven bij waarin staat of men akkoord gaat om in eigenbeheer de werken aan te vatten of door een aannemer,en dit te laten weten door het schrijven in gevult terug te sturen met de vermelding in eigen beheer of door een aannemer.

de meeste eigenaars geven geen reaktie door de overeenkomst van de vorige vergadering dus gaat de syndicus er van uit dat de werken door een firma worden uitgevoerd .
kan met nadat men akkoord is gegaan op de vergaderen via een schrijven toch nog een firma de werken laten uitvoeren?
De syndicus dient de beslissingen door de algemene vergadering genomen, uit te voeren. Het staat de eigenaars onderling uiteraard vrij om de werken in eigen beheer uit te voeren. Ik bedoel met eigen beheer wel dat het de eigenaars zelf zijn die schilderen en niet een of andere niet geregistreerde aannemer die in het zw komt schilderen. In dit laatste is het niet meer dan logisch dat de syndicus zijn aansprakelijkheid wil vrijwaren. Mocht ik in dat geval syndicus zijn, dat zorgde ik er wel voor dat alle eigenaars op papier akkoord gingen dat zij zelf alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid dragen. I.c. mag een syndicus trouwens nooit goedkeuren dat er bv. onwettige aannemingen worden uitgevoerd. Alleen had hij dit dan wel best duidelijk tijdens de vergadering laten blijken en niet achteraf door middel van een rondzendbrief. Het kan naturlijk ook zijn dat de eigenaars zelf een geregistreerde schilder/aannemer willen aanduiden, wat op zich dan ook weer geen probleem vormt. In dit geval is het dan wel de syndicus die als lasthebber van de VME de bestelling tekent. .

2/wij sparen met elke eigenaar een vast bedrag via de syndicus op een spaarrekening voor dat er eens onvoorziene grote kosten zouden voorvallen in het gebouw.
na nazicht van mijn rekeningen heb ik geconstateerd dat wij gedurende jaren al geen intresten meer hebben ontvangen op deze bedragen.
is dit normaal?,komen de jaarlijkse intresten normaal niet bij op de spaarrekenig,mag de syndicus die zelf innen?

De syndicus is idd verplicht om binnen zijn financieel beheer elk jaar een overzicht te geven van de verworven intresten. Het spreekt voor zich dat wanneer de VME spaart, dat zij elk jaar op het einde van het jaar/begin van het volgend kalenderjaar een intresttegoed heeft.

Deze intresten komen de VME dan wel de individuele eigenaars toe en geenszins de syndicus. De intrest wordt n.b. op de betreffende spaarrekening gestort die verplicht op naam van de vereniging van mede-eigenaars dient te staan.




hartelijk dank

martine
Topic Starter
Berichten: 93

#3 , 16 feb 2009 17:37

geachte pedro,

bedankt om je tegenberichtje.
van die aansprakelijkheid wist ik in grote lijnen ongeveer al,maar de beslissing om zelf de schildering uit te voeren was met meerderheid goedgekeurd.
dus zend ze nog een schrijven aan alle medeeigenaars dat het schilderen op eigen risico is,met een tweede schrijven om te reageren binnen de twee weken om in eigen beheer te schilderen of een firma de werken te laten uit voeren
maar als wij dit op de vergadering bij meerderheid hebben goed gekeurd kan zij volgens mij,en indien er een minderheid reageerd op de brief,toch geen firma alles laten uitvoeren,waar is dan de geldigheid van de stemmen op de algemene vergadering,kan zij die zo maar teniet doen?
iets dat beslist is met meerderherid is toch bindend dacht ik .

groetjes

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”