Buur wijkt af met mondeling overeenkomst omeining

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Buur wijkt af met mondeling overeenkomst omeining

#1 , 20 aug 2021 23:29

Beste,

Tussen buurman en ik is er helemaal geen omheining. We hadden mondeling afgesproken om een zwarte paneeldraad omheining te zetten met privacy doek.(1.8meter hoog)

Nu komt hij af met een andere omheining met groene kleur en heeft het zelf al besteld en gaat het zelf plaatsen.(2 meter hoog)

Ik heb gezegd dat dit niet ons overeenkomst is en dat ik dit niet wil. Ik heb gemeld dan dat het op zijn eigen kant moet.

Mijn vraag is wat als hij de omheining toch op de grens zet( wanneer we op vakantie zijn). Als ik dit niet wil kan ik er iets aan doen?

Ten tweede wat als hij het op zijn kant zet en we willen ons eigen kant zetten moeten we dan een "gat" tussen de omheiningen laten. Hoe breed is een grensperceel. Wat is tegen en wat is op een perceel?

We hadden 3 meter van de grens. Nu als ik op mijn eigen kant een omheining zet heb ik minder plaats om van de auto af te stappen.

Enige tips en uitleg is welkom.

Alvast bedankt,

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 21 aug 2021 10:25

Buur zet dan zijn omheining net naast de perceelsgrens: dat kan bvb. 10 cm zijn. En u zet uw omheining ook 10 cm van de perceelsgrens. Wel opletten: met zo'n kleine afstanden zit je er snel over bij onnauwkeurigheid. Zorg er ook voor dat de eventuele betonfunderingen voor de paaltjes ook goed buiten de perceelsgrens vallen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 aug 2021 11:44

En dan komt er later discussie over wie het onkruid tussen beide afsluitingen te verwijderen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2021 13:07

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... -omheining

https://legalnews.be/burgerlijk-recht/v ... alnews-be/

Zoals hierboven reeds aangehaald, wie en hoe zal het "verloren tussenperceel" onderhouden worden?

Burentwisten moeten te allen tijde vermeden worden.

Tracht beiden met een open geest tot een compromis te komen. 1 afsluiting van 2 meter is tenslotte door beiden betaald goedkoper, nl. de helft van de kostprijs als de kostprijs van 1 afsluiting van 1m80. Wat steekt u in hoogteverschil van 20 cm tegen?

Veel succes en vooral een fijn nabuurschap.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 aug 2021 15:07

Mag 2 meter wel volgens de voorschriften in uw regio. Meestal is dat beperkt tot 1.80 tussen 2 percelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”