koppige buurman maakt lawaai

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

koppige buurman maakt lawaai

#1 , 20 aug 2021 20:26

Hallo,

Wij wonen op de eerste verdieping van een appartementsgebouw.
De buren van het gebouw naast ons gebruiken sinds een jaar en half een nieuwe ingang.
Deze ingang komt exact naast ons uit maar dan op het beneden verdieping.

Ze hebben een deur aan deze inkom dat zeer moeilijk dichtgaat waardoor ze die hard moeten dichtgooien.
Deze deur is zeer hard hoorbaar vanuit ons appartement. Soms tot meerdere malen per uur!

Ik heb al meermaals de eigenaar van het gebouw hiervoor aangesproken. ''Ze gingen is over praten''.
Nu heb ik de indruk dat ze nog harder met deze deur smijten. Aan het probleem is niets aangedaan.

Ik heb nu de indruk dat ik de slechterik ben terwijl dat zij voor de geluidsoverlast zorgen!

Wat kan ik hier aandoen?

Alvast bedankt om mijn bericht te lezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2021 22:09

Beste Yanick

In eerste instantie zou ik je buren hierover aanspreken daar ga je meer mee bereiken dan de eigenaar aan te spreken.

Op basis van "indrukken" gaat het probleem niet opgelost geraken vrees ik, integendeel.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 aug 2021 11:23

Buur aangetekend aanschrijven en hem vragen wat zachter met die deur om re gaan. Indien geen gevolg, 2 de aanmaning, en dan een paar weken later vrederechter (eerst in verzoening dan eventueel indien geen gevolg, dagvaarding. Dat kan je allemaal zonder advocaat.
Probeer in ieder geval al het lawaai op te nemen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 22 aug 2021 21:35

Als dat de deur van het gebouw is zal u de syndicus of de eigenaar van het ganse gebouw moeten aanschrijven.
Een huurder of gebruiker van de 'voordeur' kan hierover niet beslissen.
Voor de rest zie ook boven zeker als die buur de enigste is waardoor u de overlast heeft. Mogelijk een constructie fout. Over praten mogelijk is er dus een VME en moet zoiets via syndicus in vergadering komen.

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2021 18:56

Buur aangetekend aanschrijven en hem vragen wat zachter met die deur om re gaan. Indien geen gevolg, 2 de aanmaning, en dan een paar weken later vrederechter (eerst in verzoening dan eventueel indien geen gevolg, dagvaarding. Dat kan je allemaal zonder advocaat.
Probeer in ieder geval al het lawaai op te nemen.
Ik heb de eigenaar van het gebouw al een mail gestuurd paar weken terug. Hij ging het bekijken.
Telt dit eigenlijk als een eerste aanmaning?

Bedankt.

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2021 18:58

Als dat de deur van het gebouw is zal u de syndicus of de eigenaar van het ganse gebouw moeten aanschrijven.
Een huurder of gebruiker van de 'voordeur' kan hierover niet beslissen.
Voor de rest zie ook boven zeker als die buur de enigste is waardoor u de overlast heeft. Mogelijk een constructie fout. Over praten mogelijk is er dus een VME en moet zoiets via syndicus in vergadering komen.
Het gebouw is eigendom van 1 eigenaar. De mensen die daar wonen zijn allemaal familie van deze eigenaar.
Deze gebouw heeft ook geen syndicus.

Bedankt voor de reactie.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 aug 2021 20:06

Het in NIET de eigenaar van hert gebouw die je dient aan te pakken, maar de veroorzaker v/h lawaai zelf.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 29 aug 2021 20:35

Als het een gebrek aan de deur is kan toch best eerst de eigenaar aangesproken worden.
Edoch voor de overlast zijn het uiteraard zij die de overlast veroorzaken.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 aug 2021 08:59

Blijkbaar zijn er verschillende huurders in het gebouw (wel allemaal familie van elkaar) Het is dus een mede-eigendom, evenwel zonder syndicus. Omdat TS niet kan weten wie van zijn buren- mede-eigenaars die deur mishandeld, moet hij wel de eigenaar aanspreken. Tenzij hij de ganse dag op de loer ligt, kan hij niet weten wie de deur hard toetrekt.

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 sep 2021 12:26

Dit dient op de vergadering van mede-eigenaars aangehaald worden.

Is dit trouwens een branddeur?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 sep 2021 15:41


Is dit trouwens een branddeur?
Het gaat hier over een buurgebouw NAAST van dat waar TS woont. De AV van TS heeft hier niets in de pap te brokken.
Een buitendeur moet geen brand te zijn.
Meer dan waarschijnlijk een slechte afstelling van slot of een gebrek aan smering.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 sep 2021 15:44

Volgens ik uit topic kan uitmaken gaat het hier om een gebouw/appartementen met 1 eigenaar.
Het handelt over de inkomdeur gebouw de verantwoordelijkheid van de eigenaar, niet van de buren/huurders.
Indien die deur moeilijk sluit, dan moet de eigenaar hier iets aandoen, niet de huurders.
Gezien het de deur is van het gelijkvloers/inkom kan de lawaaihinder door alle bewoners gebeuren.
Eigenaar gebouw aangetekend in gebreke stellen. Zie #3 en #4
Een AV van eigenaars is er niet : gezien slechts 1 eigenaar ( volgens topic ).

Vraagje : is uw gebouw ook eigendom van 1 eigenaar ? Indien niet VME = syndicus aanpakken om probleem aan te kaarten bij de eigenaar daar naast.

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 sep 2021 16:02

Dus we waren gebleven bij de geluidsoverlast ....
Huishoudelijk reglement en GAS kunnen sancties opleggen mits PV.
TS klaagt een mogelijk strafbaar feit aan en nu zitten we terug bij het civiele gedeelte.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”