Expertise door verzekering - Laat ik de buurman binnen?

vanzant
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Expertise door verzekering - Laat ik de buurman binnen?

#1 , 10 aug 2021 01:03

Beste mensen,

Volgende week komt men bij ons thuis een expertise uitvoeren voor een vochtprobleem waarvan de oorzaak (naar onze mening en ook naar de mening van onze verzekeringsmaatschappij) bij de buren ligt.

De verstandhouding met desbetreffende buur is niet goed te noemen.

Nu zitten we met een nogal vervelend probleem waar we niet echt uitkomen, namelijk; laten we ook de buurman onze woning betreden (hem kennende zal hij en zijn echtgenote bij de vaststellingen door de experten in onze woning aanwezig willen zijn). Of verschaf ik enkel toegang aan de experten.

Er zijn verschillende reden waarom we het er moeilijk mee hebben om hen bij ons binnen te laten...enkele weken geleden werden we bijv. nog door de goede man begroet door middel van zijn middenvinger op te steken, ...rodelen over ons tegen mensen die bij hen in de tuin zitten (goed wetende dat we het horen omdat we op dat moment ook buiten waren) ...enz. Verschillende keren geprobeerd een zinnig gesprek te voeren maar begint steeds zijn stem te verheffen en onwaarheden te vertellen ...

We hebben geen zin in conflict en willen deze mensen als het niet moet liever geen inkijk geven in ons privéleven (men moet voor de expertise op de slaapkamer en zolder zijn).

Concrete vragen:
- Kan/mag ik vragen dat enkel de experten de woning betreden of zijn we verplicht om de tegenpartij (buren) toegang tot de woning te verschaffen om de expertise bij te wonen?
- Is het of kan het nadelig zijn voor ons indien we de buren niet in ons huis laten (bijv. kan de buurman achteraf zeggen dat hij niet akkoord gaat met de beslissing van de verzekering omdat hij niet aanwezig was, ...).

Hopelijk kan iemand onze vragen beantwoorden.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 aug 2021 08:03

U laat binnen wie u wil, en houdt buiten wie u niet in huis wil ...

De experten doen de expertise, niet de buurman & buurvrouw.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 aug 2021 09:27

Maar het zou de buurman er kunnen toe aanzetten om geen akkoord te vinden met de verzekering zodat de regeling waarschijnlijk voor de rechtbank zal moeten worden uitgevochten (vertraging). Persoonlijk heb ik bij de honderden expertise dit ik meemaakte nooit iemand geweigerd. Je kan wel uw voorzorgen nemen , zodat de rest van het huis NIET kan betreden worden, of vooraf aan de expert of uw makelaar, duidelijk maken welke plaatsen niet kunnen bezocht worden.

Reclame

vanzant
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 aug 2021 10:51

Dank voor jullie reactie.

@Inazuma: daar gingen we ook vanuit.

@mava105: daar hebben we een beetje schrik voor, dat men het weer in discussie gaat trekken en elke reden blijkt goed genoeg…dat is in het verleden reeds gebleken. We willen het eigenlijk gewoon achter de rug hebben.

Helaas moet men echt het hele huis door en men moet in onze slaapkamer en badkamer zijn (met uitzondering van de keuken en kinderkamers). Iets afsluiten zal dus moeilijk gaan.

Hebben het er echt moeilijk mee hen binnen te laten…we weten nu al dat hij gaat staan discussiëren, en roepen….en volgende week ons misschien weer begroet met de middenvinger.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 10 aug 2021 11:04

Wanneer de expert aan uw deur komt en de buurman zou aanstalten maken om mee binnen te komen, meldt u vriendelijk dat de expert in alle rust in de woning ook foto's zal maken, die hij bij het afronden van het bezoek aan de buurman zal gaan tonen. Dit, gezien de spanningen van de laatste tijd, om de sereniteit en rust van het onderzoek te bewaren.

lukasi
Berichten: 1141

#6 , 10 aug 2021 11:08

Waarschijnlijk zal u worden bijgestaan door uw verzekeringsagent, uw advocaat of technisch raadsman.
Geef vooraf aan hen duidelijk door wat op uwe lever ligt.
Zij en vooral uw advocaat , kan tegen bullebak gedrag optreden. En een goede advocaat zal dit ook doen.

Het toelaten : Moeilijk geval , ik zou begot ook twijfelen om zo iemand toe te laten in mijn slaapkamer.
U kunt natuurlijk beleefd voorstellen dat dit technisch een probleem is waarbij er geen advocaten en of jezelf of je buur bij moet aanwezig zijn. Dit kan perfect door de experten afgehandeld worden.
Met uzelf uit de slaapkamer te halen, kan je dus ook je buurman uit je slaapkamer weren.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2021 11:30

U bent niet verplicht uw buurman binnen te laten. Is privacy schending, huisvredebreuk.

De expertise wordt uitgevoerd door de verzekering aangestelde expert ( waarschijnlijk te samen met de expert van de verzekering buurman ).
Indien ze er beiden niet uitkomen, wordt er door de verzekeringsmij. een onafhankelijk expert aangeduid.

Dit is een zaak die afgehandeld moet worden door de beide verzekeringsmij.
Zeker ook de nodige druk zetten op uw makelaar. Indien u ook rechtsbijstand heeft deze polis ook laten inschakelen.

vanzant
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 aug 2021 14:57

Bedankt voor alle info en tips iedereen!

Bij de expertise zal geen advocaat aanwezig zijn enkel de expert die voor mij optreed en de tegenexpert.

We leunen meer naar de richting om geen toegang tot de woning te verlenen aan de buren. Vooral om conflicten en onnodige discussies te vermijden en zodat de experten in alle rust hun werk kunnen doen.

Nu maar hopen dat onze beslissing geen nare gevolgen zal hebben (buur die niet akkoord gaat met beslissing experten…etc. Waardoor we weer voor hele tijd vertrokken zijn).

Trouwens, is de beslissing van de experten bindend; hiermee bedoel ik dat wanneer beide experten van oordeel zijn dat de schade daadwerkelijk een gevolg is dat van bij de buren komt. Kan de buur zich hier dan alsnog tegen verzetten en een nieuwe expertise aanvragen?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2021 17:25

Indien buurman niet akkoord is met de beslissing van de experten, zal een derde onafhankelijke expert aangesteld worden.

https://www.verzekeringen.com/veelgeste ... ing-expert

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”