half-open bebouwing

govdberg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

afbreken en bouwen op scheidingslijn halfopen bebouwing

#1 , 07 aug 2021 09:33

Ik woon in een huis type halfopen bebouwing. Het huis naast het mijne werd zo goed als volledig afgebroken en wordt geïsoleerd en uitgebreid heropgebouwd. De nieuwe eigenaar wil koste wat kost haar eigen zin doordrijven. Verzoening is duidelijk niet meer mogelijk.

Ze heeft een bouw- of omgevingsvergunning gekregen. Tot mijn grote verbazing staat daar ook in dat een scheidingsmuur tussen beide voordeuren afgebroken mag worden, zonder dat ik daarover ooit geraadpleegd werd door de gemeente. Erger: toen ik het te weten kwam heb ik er me tegen verzet bij zowel buurvrouw, haar architecte als de gemeente. De muur van ca 2m30 zou her opgetrokken worden en verhoogd tot 3m45 en dat op een kleine 3m voor mijn voordeur. Bedoeling: dak doortrekken tot aan die verhoogde muur om een carport te hebben.
Had de gemeente me niet om toelating moeten vragen? Kan dit zomaar?

Ondertussen heeft de aannemer over de hele lengte van het lange platte dak boordstenen van zo'n 25 cm hoogte aangebracht OP de scheidingslijn van die daken, dus deels op mijn dak. Dat alles zonder dat ik verwittigd werd en dus zonder mijn toelating. Bedoeling van de buurvrouw is het isoleren van haar dak en over die boordstenen komt, veronderstel ik, roofing tot op mijn dak.
Mag men zomaar bouwen op andermans dak? Heeft men daarvoor geen toelating nodig? Wat als ik ooit mijn dank wil ophogen etc... mogelijk schade aan mijn dak

Ik heb hier foto's van gemaakt maar zie niet meteen hoe ik die kan meesturen

Toen het gele plakkaat met de bouwvergunning naast mij uithing heb ik geen bezwaar meer aangetekend omdat de gemeente, de architecte en de buurvrouw al lang wisten dat ik bezwaren had. De boordstenen en de ophoging van de scheidingsmuur staan overigens niet in de bouwvergunning

Bestaat hier een duidelijk wet over? Zo ja welke.

Ik heb het Vredegerecht in Zelzate (waaronder mijn gemeente valt) gecontacteerd en een deurwaarder maar die zeiden me dat dit een zaak was voor 'een' rechtbank.

Tot wie moet ik me wenden? Kunt u me een advocaat aanraden die dit soort zaken kent en behandelt? Geen dure advocaat, ik heb een relatief klein pensioen maar helaas geen recht op een pro deo advocaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 aug 2021 15:28

Ze heeft een bouw- of omgevingsvergunning gekregen.

Had de gemeente me niet om toelating moeten vragen?
Als buur bent u normaal toch verwittigd dat er een omgevingsvergunning aangevraagd wordt, die moet uitgehangen worden, en dan kan u bezwaar indienen.

Als u dat toen niet gedaan heeft, is het te laat.
(zolang buurvrouw de vergunning naleeft)
OP de scheidingslijn van die daken, dus deels op mijn dak.
Mag men zomaar bouwen op andermans dak?
Heeft men daarvoor geen toelating nodig?
Uw buurvrouw heeft een toelating: bouw / omgevingsvergunning

Het is vrij normaal dat de scheidingsmuur "te paard" staat over de scheidingslijn , de muur en dakscheiding kunnen dan deels op uw, deels op de grond van de buur staan. Vaak zelfs verplicht.

Uiteraard moet de latere bouwer dat netjes / waterdicht afwerken

Toen het gele plakkaat met de bouwvergunning naast mij uithing heb ik geen bezwaar meer aangetekend omdat de gemeente, de architecte en de buurvrouw al lang wisten dat ik bezwaren had.
Zo werkt het natuurlijk niet
Als de gele plakkaat uithangt, moest u bezwaar indienen ... nu te laat

De boordstenen en de ophoging van de scheidingsmuur staan overigens niet in de bouwvergunning
Plan nakijken ...

Zo lang plan / vergunning gevolgd wordt, kan u niets meer doen.
Enkel indien de vergunning niet gevolgd wordt, heeft u een been om op te staan.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 aug 2021 19:17

Idd. Als dit niet op de plannen staat de werken doen stilleggen zodra ze r aan beginnen.

Reclame

govdberg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2021 15:31

- mag een muur op de scheidingslijn van twee aan elkaar grenzende half-open bebouwingen afgebroken en veel hoger heropgebouwd worden zonder akkoord van beide partijen?
- mag men op de scheidingslijn op de platte daken van die twee huizen bouwen en het dak van de tegenpartij betreden voor die bouw zonder akkoord van die tegenpartij?
Kan het vredegerecht hierin knopen doorhakken?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 aug 2021 15:57

- Als de stabiliteit van de muur, en zijn funderingen dat aan kunnen, mag dat.
- Daarvoor dient me eerst het ladderrecht aan te vragen aan buurman. Indien weigert, zal de VR dat bekijken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 aug 2021 20:20

Dubbel topic Samengevoegd - JurecaBE - moderator

viewtopic.php?f=39&t=133378&p=676933#p676933

Als er een niet-bestreden bouwvergunning voor afbraak en hogere heropbouw bestaat, is er een "akkoord" (doordat er geen officieel bezwaar was)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2021 22:05

Als er een niet-bestreden bouwvergunning voor afbraak en hogere heropbouw bestaat, is er een "akkoord" (doordat er geen officieel bezwaar was)
Dat betwijfel ik.
Is er wetgeving, rechtspraak of rechtsleer die dit bevestigt?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 aug 2021 09:15

Als er geen bezwaar was bij de originele bouwvergunning, waarom zou er dan nog iemand later bezwaar maken. Ze hebben hun kans al gehad.
Vergeten reageren of niet gezien is geen geldige reden tot bezwaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2021 10:56

Een omgevingsvergunning laat niet toe de bepalingen van het burgerlijk wetboek te overtreden.
Het gaat er niet om om de omgevingsvergunning nog te betwisten, maar om na te gaan of de buur een gemene muur mag afbreken en heropbouwen en boordstenen mag aanbrengen op het dak van de vraagsteller.

Wat de muur betreft
Art. 3.111 Iedere mede-eigenaar mag de gemene muur hoger doen optrekken onder verplichting om alle kosten die aan de verhoging verbonden zijn, te betalen, alsmede, in voorkomend geval, een vergoeding voor de last die eruit voortvloeit.
Indien de al bestaande muur de normale stevigheid heeft maar niet in staat is de verhoging te dragen, moet hij die de muur wil optrekken hem op zijn kosten geheel opnieuw doen opbouwen en de eventuele meerdere dikte moet van de grond aan zijn kant worden afgenomen.
Wat de boordstenen betreft stel ik mij de vraag of die niet op een muur (en niet het dak) geplaatst werden en of dit een gemene muur is, dan wel door de plaatsing van de boordstenen gemeen gemaakt wordt, waarvoor dan vergoeding dient betaald te worden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 10 aug 2021 12:20

Een omgevingsvergunning laat niet toe de bepalingen van het burgerlijk wetboek te overtreden.
Er is toch geen overtreding BW nodig :?:

Muur is blijkbaar al gemeen
Buur breekt muur af en herbouwt (hoger) op eigen kosten, conform BW, en met omgevingsvergunning waartegen geen bezwaar werd ingediend ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”