Appartment, probleem die lang aansleept...

BDRBrussel2015
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Appartment, probleem die lang aansleept...

#1 , 07 aug 2021 21:18

Beste forumleden,

Ik heb 3 jaar geleden een appartment aangekocht. Blok heeft 6 appartmenten die allemaal van 1 meneer waren.
5 van die appartmenten heeft hij verkocht ( 1 ervan aan mij) en eentje verhuurt hij nog.

Appartment die ik gekocht heb, had in de slaapkamers een valse plafond ( zoals laminaat ) die nieuw geplaatst was. Alle muren waren ook opnieuw geverfd.
Na een jaar zal ik dat de valse plafond in een van de slaapkamers begon een beetje door te hangen en er kwamen een paar heel fijne leksporen langs de muur tot helemaal beneden. Ik heb de eigenaar daarover gesprokken en hij zei : ik weet van nieks, die valse plafond heb ik niet geplaatst, het was de vorige huurder.

Ik heb die valse plafond verwijderd en het bleek dat er een barst in de plafond was omdat bij de bovenbuur ( die ook eigenaar is) de terras in slechte staat was en hij lekte helemaal tot in mijn slaapkamer.

Ik heb het aan de syndicus voorgelegd en de syndicus heeft een waterlekfirma laten komen, en die firma heeft bevestigd dat door slechte onderhoud het terras lekt. Daardoor wil onze blokpolis niet tussenkomen voor de reparatie te betalen. De bovenste buurman wil aan mij ook niet compenseren omdat hij zegt dat hij ook in het zak is gezet door de vorige eigenaar.

Syndicus heeft ook nieks gedaan en zei gewoon wachten tot de vergadering, maar die vergadering kwam er niet door de corona.

Uiteindelijk heeft de bovenste buurman de voegen vervangen ( tijdelijke oplossing en het meest goedkope) , maar meer wil hij voorlopig niet doen.
Ik heb bij mij in de slaapkamer ook de reparatie laten doen door een firma en het heeft me 1200 euro gekost.

Mijn vraag is wat kan ik doen in zo een situatie om toch iets van compensatie te krijgen?? En als het een tweede keer gaat lekken , wat dan??
Met syndicus heb ik contactt genomen, hij zegt opnieuw: wacht tot de vergadering in december en we zullen met je buren samen bespreken wat de mogelijkheden zijn en stemmen.... Ik persoonlijk zou niet willen stemmen tegen de boveste buurman omdat ik met hem nog moet leven en leven in slechte vibe met hem is ook niet goed...

En nog een vraag: in de woonkamer heb ik op sommige plaatsen aan de plafond ( die is gestuct en geverfd) holle plekken als ik erop klop met mijn hand. Juist waar de badkamer van de bovenste buurman is. Ik heb het gevoel dat er waterschade ooit was bvb door een ondergelopen bad ofzo. Hoe en waar kan ik dat navragen?? De syndicus en onze tussenagent ( verzekeraar) zeggen dat ze nieks weten van waterschade...

Ik heb echt zoveel miserie met deze situatie en weet niet hoe ik dat allemaal het best kan aanpakken, dus als iemand advies kan geven of een tip , ik zou het echt apprecieren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2021 22:01

Uw eigen verzekering ( rechtsbijstand ) aanspreken. Schakel uw makelaar in.

De blokpolis moet wel degelijk de gevolgschade aan u vergoeden. Het herstel van het terras niet.
Indien zijn terras lekt dan is het al zeker de waterdichting ( roofing of dergelijks ) dat verouderd is, versleten of zelfs ontbreekt. Zie eerst uw basisakte na of terrassen gemeenschappelijk of privatief zijn.
Waterkering is normaal steeds gemeenschappelijk en door de VME te laten herstellen, de betegeling is privatief. Dus zeker een zaak voor de syndicus qua herstelling, enerzijds VME en anderzijds bovenbuur.
Waterkering te plaatsen liefst met loodslabben in de muur ( voor rekening VME ).

De vermoede waterschade bad : dit moet indien aangegeven geweest, te vinden zijn door de verzekering/blokpolis en de syndicus. Indien niet aangegeven is het een probleem : oorspronkelijke eigenaar, en mogelijk verhaal op de huurder ?
Indien men een bestaand appartement koopt, en er zijn valse plafonds, nieuwe schildering muren ... of gyproc platen tegen de muren geplaatst, is het regelmatig ten gevolge van verborgen gebreken ( barsten, nat ... ).

Het terras is een zaak voor de syndicus ( indien waterkering/waterdichting gemeenschappelijk is ) anders indien volledig privatief : herstelling door bovenbuur en uw schade te vergoeden door bovenbuur ( of zijn verzekering ).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”