Dient een opening in een gemene muur hersteld te worden bij overname/koop van een woning?

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Dient een opening in een gemene muur hersteld te worden bij overname/koop van een woning?

#1 , 04 aug 2021 17:29

Mijn broer woont naast de ouderlijke woning en gebruikte de garages, gelegen in de tuin van onze ouders. Gemakshalve maakte hij een opening in de gemene muur en hing er een 'deur' in die uitsluitend vanuit zijn perceel kan geopend/gesloten worden. Na overlijden van de ouders neem ik nu de ouderlijke woning over bij de uit-onverdeeldheid-treding. Gezien de verstandhouding tussen ons ernstig verstoord is wens ik niet dat mijn broer vanuit zijn perceel mijn perceel kan betreden. Kan ik 'eisen' dat hij de gemene muur, op zijn kosten, herstelt in de oorspronkelijke staat?
Hij beweert dat vader destijds de opening in de gemene muur heeft gemaakt, wat hij niet bewijst en wat ook niet klopt. Hij stelt dat ik de woning heb overgenomen in de staat waarin ze zich bevindt, dus inclusief de opening en 'deur' in de gemene muur. Ik stel dat ik de woning overneem bij de uit-onverdeeldheid-treding en dat ik het herstel van de gemene muur, op zijn kosten, heb geuit in de 'aanspraken mbt de vereffening en verdeling', waartegen hij geen opmerking heeft geformuleerd.
Heeft hij gelijk dat de oorspronkelijke toestand niet moet hersteld worden en moet ik bijgevolg toestaan dat hij de mogelijkheid heeft om mijn perceel te betreden, gezien de 'deur' uitsluitend van zijn kant kan geopend/gesloten worden? Indien de gemene muur toch zou moeten hersteld worden, dien ik dan noodzakelijk tussen te komen in de kosten? Of zijn de kosten dan uitsluitend voor hem?
Alvast hartelijk dank voor mogelijke info!


Schrijf je reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2021 17:55

Je broer en je ouders hebben overeengekomen om deze opening te maken, en dit was de situatie op het moment dat jij in het bezit kwam van de woning. In zie geen reden waarom uwe broer dit zou moeten herstellen op zijn kosten.

Uiteraard mag hij niet ongevraagd uw eigendom betreden. Ook als een tuin niet afgesloten is, bv. via de oprit, doe je dat toch niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 aug 2021 18:01

Mets er een halve steens muur in aan uw kant.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”