Raam garage dat uitkijkt op tuin buren onwettelijk?

Maudio
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Raam garage dat uitkijkt op tuin buren onwettelijk?

#1 , 03 aug 2021 23:53

Mijn garage (apart van het huis) heeft achteraan een raampje dat uitkijkt op de tuin van de buren. Zij hebben klimop tegen deze muur groeien en ik had hen overlaatst gevraagd om deze nog eens bij te snoeien omdat die het binnenkomend licht blokkeert. Nu sprak 1 vd eigenaars mij aan om te vragen of zij langs hun kant iets konden plaatsen zodat dat raam zou bedekt zijn omdat het "niet wettelijk is om daar een raam te hebben". Mss denken ze dat ik daar te pas en te onpas post sta te vatten om hen te begluren ofzo, wat kan anders de reden zijn :roll: :D

Ik woon daar ondertussen 10 jaar, nu opeens komen ze daar mee af :lol:
Mij maakt het op zich niet uit, ik verhuis volgende maand, maar ik zou toch wel graag eens weten of dit al dan niet klopt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 aug 2021 08:46

Klaar glas, waardoor men kan kijken, is op die plaats verboden. Kleef er zandstraalfolie op, en klaar is kees. Raam mag ook niet opengaand zijn , tenzij er tralies voor staan.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 04 aug 2021 09:13

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 04 aug 2021 18:08

Steek een dakraam voor licht en t probleem is opgelost (als er geen verdieping op de garage staat)

Buur mag planten voor uw raam plaatsen als t raam niet in uw en zijn akte staat als erfdienstbaarheid.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 aug 2021 19:41

Een raam mag wel, maar moet ondoorzichtig zijn. Indien opengaand dan voorzien van traliewerk.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 05 aug 2021 10:14

Als ik het goed begrijp, staat uw garage op uw perceel, maar laat de buur tegen uw garagemuur klimop groeien. Ik denk dat u gewoon mag vragen die klimop van uw muur halen (als u dat liever hebt); Het is immers uw muur.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 aug 2021 11:14

Klopt. Indien buurman geen muurovername heeft gedaan, mag zijn klimop niet tegen die muur groeiden. Kortom: hij mag er NIETS in vastmaken of aanhechten. Maar dat lost het probleem van het raam niet op
. Dat blijft daar wel onwettig staan, en zal dus moeten aangepast worden (zandstraalfolie) en indien opengaand voorzien worden van een traliewerk. Je kan raam ook vervangen door glasdalles.

Maudio
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2021 01:55

Bedankt voor de reacties! :wink:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”