Buitenschilderwerk appartement

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

Buitenschilderwerk appartement

#1 , 31 jul 2021 12:59

Beste leden,
Wij hebben een appartement in een gebouw van 6 verdiepingen.
Er zijn appartementen zonder terras, andere met 1 terras en nog andere met een terras vooraan en achteraan.
Voor een aantal eigenaars van appartementen zonder terras of met slechts 1 terras is het blijkbaar moeilijk om de houten ramen aan de buitenkant te schilderen.
Sinds enige tijd wordt daarom de vraag gesteld om alle ramen via de VME te laten schilderen.
De 'oudere' eigenaars zijn in de meerderheid en volgens mij geneigd om voor deze oplossing te kiezen.
Ook is er nu reeds een discussie over welke kleur het zal worden :) .
Zelf ben ik handig genoeg om dit in ons appartement zelf te doen en dit jaarlijks onderhoud duurt hooguit een halve dag en kost mij een goeie 10,- euro aan verf.
In een ander gebouw hebben wij vorig jaar onze ramen en rolluiken (in voor- en achtergevel) laten vervangen door nieuwe PVC-ramen en -rolluiken.
Dit was een privatieve actie van mij en nog enkele andere mede-eigenaars.
Ik vraag mij nu af of schilderen van ramen aan de buitenkant via de VME moet lopen?
Bij een gezamenlijk schilderwerk zal de kostprijs waarschijnlijk niet alleen over verf en werkuren gaan maar eveneens over het plaatsen van stellingen enz.
Als men te oud is kan men een beroep doen op 'dienstencheques'.
Bovendien zijn wij in het betreffende appartement van plan om binnen enkele jaren de houten ramen eveneens te vervangen door PVC.
Hoe moeten eventuele schilderwerken dan verdeeld worden?
Dank voor een reactie.
Met vriendelijke groeten,
G

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#2 , 31 jul 2021 14:29

Voor ik hier reacties krijg, even een correctie: ik heb net ontdekt dat dienstencheques niet mogen gebruikt worden voor schilderwerken. Sorry!
Mvg/G

adsummam
Berichten: 581

#3 , 31 jul 2021 18:13

U zou de syndicus opdracht kunnen geven volgens de normale werking binnen VME’s prijsaanvraag te doen bij enkele firma’s.

De kosten worden verdeeld over de “deelnemende” ME’s.
Voor de prijs wordt uitgegaan van de berekeningswijze binnen de sector (aantal ramen, lopende meter?)

Het gaat dan wel om een buitencontractuele opdracht voor de syndicus.

Deze groepsaankoop wordt eigenlijk niet in “sensu stricto” voorgelegd op de AV, alle zekerheden van een beslissing van de AV ontbreken als verplichte deelname, boetebepalingen in het RIO bij niet- en niet-tijdige betaling, etc.

Geef de AV nu reeds uw toezegging dat u voor de vervanging met PVC-ramen de weerhouden kleur zal respecteren.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2021 19:22

Wat indien kleur verf verschilt van ramen TS ( zie zeker basisakte/statuten ). Dan is de discussie : de betaler beslist.
Volgens mij totaal een agendapunt voor de AV, beslissing bij meerderheid. Gaat hier om uitzicht vooraan en achteraan.
Uw toekomstige vervanging van houten ramen door PVC ramen is zeker een agendapunt op de AV.
Oppassen als u nu dwars ligt, zij later ook kunnen dwarsliggen.

Ik ben geen handige Harry, maar zouden bekwame vak schilders de ramen niet kunnen schilderen zonder stellingen ?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 31 jul 2021 20:07

...........
Ik ben geen handige Harry, maar zouden bekwame vak schilders de ramen niet kunnen schilderen zonder stellingen ?

Ik vrees dat een schildersbedrijf , zeker met werknemers, gewoon verplicht is stellingen te voorzien.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#6 , 31 jul 2021 23:53

Bedankt voor de reacties.
@LYNX XX: ik maak me geen zorgen over deze of gene kleur, het gaat inderdaad om het uitzicht van het gebouw en kan op een AV beslist worden.
Ik wou enkel zeker weten dat de ramen privatief zijn en door mezelf kunnen geschilderd worden, zoals ik de voorbije jaren altijd gedaan heb.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2021 09:59

...........
Ik ben geen handige Harry, maar zouden bekwame vak schilders de ramen niet kunnen schilderen zonder stellingen ?

Ik vrees dat een schildersbedrijf , zeker met werknemers, gewoon verplicht is stellingen te voorzien.
Bosprocureur,
Inderdaad is dat het veiligste, en een ernstige firma zal deze veiligheidsmaatregelen zeker ter harte nemen. Het bedrijf zal zelf ter plaatse ( voor het opmaken
van de offerte ) beslissen of een hoogtewerker of stelling noodzakelijk is en de mogelijkheid tot plaatsen te plaatsen is ( gezien de appartementen allemaal anders voorzien zijn van terrassen of niet ).
Zelf ben ik zeker voorstander van de veiligste manier van werken voor iedereen. Spijtig genoeg zie ik geregeld zulke werkzaamheden gebeuren met ladders of zelfs trapeze toestanden.

Terechte opmerking van u, maar wordt dikwijls over het hoofd gezien of om de prijs te drukken.

Wat betreft TS zijn vraag over de schilderwerken ( zeker indien wijziging kleur ) en zijn mogelijke vervanging van de ramen in de toekomst : zijn privatieve zaken welke wel als agendapunt op de AV moeten komen. Ook moet hij de basisakte nakijken of er bepalingen hieromtrent zijn opgenomen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 aug 2021 10:38

...........
Ik ben geen handige Harry, maar zouden bekwame vak schilders de ramen niet kunnen schilderen zonder stellingen ?

Ik vrees dat een schildersbedrijf , zeker met werknemers, gewoon verplicht is stellingen te voorzien.
Gewoon ter info voor TS en anderen.

http://www.confederatiebouw.be/Portals/ ... 4-2017.pdf

http://www.asap.be/nl/veiligheid/let-op ... -niet-valt

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#9 , 01 aug 2021 18:54

Hartelijk dank aan iedereenvoor de info.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”